KOTA BHARU: Kerajaan Negeri Kelantan perlu memberi pampasan setimpal kepada penduduk yang tinggal di kawasan setinggan dekat Jalan Atas Paloh di sini susulan perobohan kediaman mereka.

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Kelantan Mohamad Ezzat Zahrim Mohd Hanuzi berkata kerajaan negeri seharusnya mempunyai sifat simpati dan perikemanusiaan kepada penduduk terbabit.

"Pandangan saya perlu bagi pampasan yang setimpal kerana penduduk terbabit sudah lama menetap di kawasan itu, sebelum merdeka lagi.

"Walaupun tanah tersebut bukan milik kekal mereka tetapi atas sifat perikemanusiaan, kerajaan negeri perlu bersimpati dengan nasib penduduk dan memikirkan kebajikan rakyat," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata penduduk mendakwa pampasan antara RM1,000 hingga RM1,500 yang mereka terima adalah tidak mencukupi mengambil kira kerugian dialami termasuk kos rumah yang dirobohkan itu.

Mohamad Ezzat Zahrim berkata pada 20 Sept 2020, penduduk dijanjikan rumah di Jalan Pantai Cahaya Bulan sebagai kediaman sementara namun kemudahan itu tidak wujud hingga ke hari ini.

Beliau berkata disebabkan keadaan itu, penduduk merasakan diri mereka dianiaya dan tertipu.

Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Lama Dr Hafidzah Mustakim pula berkata kerajaan negeri seharusnya mengadakan perbincangan dan berunding dengan penduduk mengenai jumlah pampasan yang munasabah atau membina rumah mampu milik untuk mereka.

Untuk rekod, tanah seluas 1.79 hektar itu adalah milik Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) dan perobohan rumah penduduk di kawasan terbabit dibuat berdasarkan keputusan mahkamah pada 26 April 2022.

Sebelum ini, persetujuan awal yang dicapai membenarkan PKINK membuat perobohan secara berfasa bermula 1 Mac 2020 hingga semalam.

-- BERNAMA