Kerajaan memperuntukkan kira-kira RM1.7 juta kepada Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) tahun ini untuk membina semula rumah yang terbakar di seluruh negara.

Ketua Pengarah JBPM Datuk Seri Wan Mohd Nor Ibrahim berkata 40 rumah bernilai kira-kira RM40,000 boleh dibina di bawah program Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) menerusi peruntukan yang disalurkan itu.

"Nilai sebuah rumah boleh mencecah sehingga RM80,000 pada kadar biasa namun boleh dikurangkan di bawah NBOS dan pembinaannya akan dilakukan oleh pegawai dan anggota bomba yang mempunyai kepakaran mengenainya," katanya pada Majlis Penyerahan Kunci Rumah kepada Norhafiza Baharom, 26, di Kampung Dalam Pupuh, Saring di sini, pada Sabtu.

Majlis yang dirasmikan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki itu turut dihadiri Ketua UMNO bahagian Pasir Puteh merangkap Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Semerak Datuk Zawawi Othman.

Wan Mohd Nor berkata rumah yang dibina JBPM itu dilengkapi dua bilik tidur, satu bilik mandi dan tandas serta ruang tamu dan dapur.

Sementara itu, Norhafiza berkata beliau dan suami, Muhamad Solah Mohd Rasul, 26, serta dua orang anaknya terpaksa menumpang di rumah sanak-saudara selepas rumah yang mereka diami terbakar pada pertengahan Januari tahun lepas.

Norhafiza berkata beliau bersyukur dengan bantuan itu kerana tanpa bantuan kerajaan, beliau dan suami tidak mampu untuk membina kembali rumah mereka kerana masing-masing hanya bekerja kampung tanpa pendapatan tetap.

-- BERNAMA