Kakitangan Astro AWANI yang menjadi mangsa tikam, Ahmad Hawari Zakaria menunjukkan reaksi positif selepas dikeluarkan dari Unit Rawatan Rapi (ICU) dan dimasukkan ke wad biasa Hospital Kuala Lumpur.

Ahmad Hawari, walaupun kelihatan tidak bermaya, mampu bercakap dengan perlahan dan sudah ditemui polis untuk diambil keterangan awal pada Isnin.

"Saya semakin OK, agak stabil dan sekarang ini mahu tumpukan kepada pemulihan," kata Ahmad Hawari.

Kakaknya, Nashrima Benjamin yang sedang menemani Ahamad Hawari berkata, dia masih mengalami kesesakan nafas dan doktor menasihati untuk mengurangkan bercakap dan banyakkan rehat.

"Kami tetap bersyukur dia sudah sedar dan boleh bercakap, kalau dibandingkan dengan semalam.

"Sejak keluar dari ICU, dia tunjuk respons positif dan kami sangat bersyukur," katanya ketika ditemui Astro AWANI pada Isnin.


Menurutnya Nashrima, mereka sekeluarga bercadang untuk memindahkan Hawari ke hospital di Putrajaya bagi memudahkan pengurusan penjagaan.

"Buat masa ini, seluruh keluarga kami dari Kuching, Sarawak datang ke Kuala Lumpur dan menginap di hotel, dan kami tak mampu nak tinggal di situ terlalu lama.

"Kami bercadang, kalau boleh untuk Hawari dipindahkan ke hospital di Putrajaya kerana ia berdekatan dengan ibu saudara kami. Ia akan mengurangkan kos kami di sini," katanya.

Mengimbau kembali saat menerima berita malang yang menimpa adiknya itu, Nashrima berkata, ia suatu pengalaman yang menakutkan.

"Bayangkan, kami duduk jauh, dapat panggilan tapi tidak boleh buat apa-apa, kita tidak tahu nak berhubung dengan siapa.

"Kemudian panggilan itu tiba-tiba terputus. Kita tidak tahu apa jadi dengan dia, adakah dia masih hidup?

Ujarnya, semua ahli keluarga bertungkus lumus menghubungi semua hospital di Kuala Lumpur dan selepas setengah jam HKL memaklumkan adiknya itu sudah tiba di hospital.

Ketika itu katanya, keadaan Ahmad Hawari dikatakan sangat kritikal sehingga doktor memanggil semua ahli keluarga untuk datang ke HKL secepat mungkin.

"Semua ahli keluarga ambil penerbangan pertama dari Sarawak, melibatkan tiga penerbangan berlainan.

"Kami adik beradik empat orang. Hawari adalah adik bongsu lelaki kami.

Nashrima berkata, ibu bapanya amat terharu dengan keprihatinan Astro AWANI dan ASTRO yang tidak putus membantu mereka menghadapi situasi yang sukar ini.

"Ahmad Hawari sangat bernasib baik. Saya juga mahu ambil kesempatan, mewakili keluarga saya, mengucapkan terima kasih khususnya Astro AWANI yang tidak putus-putus memberi bantuan," katanya lagi.

Ahamad Hawari, 32, dilaporkan diserang dan ditikam tujuh lelaki di bilik sewanya di Kondominium Platinum Hill, Setapak, Kuala Lumpur pada Jumaat malam.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri bersama anak saudaranya turut meluangkan masa melawat Ahmad Hawari pada Isnin.

Nancy menjelaskan pihaknya bersama badan bukan kerajaan (NGO) seperti Persatuan Anak Sarawak dan Rumah Sarawak serta pihak hospital akan berbincang bagi memudahkan koordinasi melibatkan kes seperti ini.

Katanya, jika kes melibatkan pesakit dari Sarawak yang dimasukkan di wad di Kuala Lumpur, wujudnya masalah tiada orang yang menjaga.

"Kadang-kadang pesakit ada orang jaga, tetapi keluarga yang dari jauh datang ke sini berdepan pelbagai masalah terutamanya dari segi kebajikan.

"Kami sebagai menteri dari Sarawak telah berbincang bersama persatuan anak Sarawak dan Rumah Sarawak dan memutuskan untuk menjadi pusat rujukan untuk mana-mana kes melibatkan orang Sarawak," kata Nancy lagi.

Nancy menekankan pusat rujukan ini memainkan peranan bagi memastikan bantuan kebajikan dan kewangan akan disediakan dari semasa-semasa.


Selain daripada itu, Astro Malaysia Holdings Berhad hari ini telah mengadakan majlis Solat Hajat Ahmad Hawari.

Majlis yang dihadiri lebih 22 kakitangan Astro diadakan di Surau An-Nur, Pusat Penyiaran Astro, Bukit Jalil.

Majlis itu bermula dengan tazkirah ringkas yang disusuli solat Zuhur.

Ia diteruskan dengan Solat Hajat yang diimamkan Uztaz Zuhaili Saiman dari Universiti Kebangsaan Malaysia bagi mendoakan kesejahteraan khusus untuk Ahmad Hawari.