Produktiviti kakitangan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) bertambah baik selepas dua tahun pelaksanaan inisiatif keseimbangan kerja dan kehidupan.

Menterinya, Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata kakitangan kementeriannya boleh memilih sama ada hadir dan pulang lewat atau menambah jam bekerja setiap hari bagi penambahan cuti rehat.

"Kita terbuka kepada semua pegawai lelaki dan wanita untuk memilih. Apabila dia masuk kerja lambat, bermakna dia perlu balik lambat sebab waktu kerja satu hari tiada kompromi, mesti ikut arahan am, jadi ia tidak akan bercanggah.

"Dia boleh masuk lambat supaya memberi masa dia mengemaskan rumah, menyiapkan anak-anak, memasak, menghantar ke taska dan sebagainya supaya apabila sudah selesai semua itu, dia pergi kerja dengan rasa yang tenteram.

"Satu lagi, dia padatkan jam bekerja untuk satu minggu kepada empat hari. Jadi dia ada tambahan satu hari untuk lebih masa bersama keluarga. Dia padatkan 38 jam lebih tu menjadi empat hari dan dia dapat cuti hujung minggu yang panjang," katanya dalam temu bual eksklusif bersama Astro AWANI di pejabatnya, di sini, Selasa.

Rohani turut mengakui produktiviti kakitangan kementeriannya bertambah baik apabila dapat meluangkan masa yang lebih untuk bersama keluarga.


Tambahnya, pekerja pada masa kini sukar untuk mendapat keseimbangan di antara kerjaya dan kehidupan.

Justeru, majikan seharusnya mencari inisiatif dalam memberi keseimbangan tersebut dan pada masa sama meningkatkan produktiviti.

"Sebenarnya, kami (KPWKM) telah dua tahun mempraktikkan 'work-life balance' menerusi waktu kerja anjal.

"Prinsip saya adalah saya memerlukan pegawai kerajaan saya -- tidak kira lelaki dan wanita -- supaya menjadi pekerja yang terbaik, dan pada masa sama menjadi emak ayah yang terbaik.

"Jadi bukan mudah untuk mendapat 'work-life balance', jadi kita kena permudahkan sebagai majikan yang bertanggungjawab," katanya.

Katanya langkah itu merupakan cara terbaik dalam merealisasikan seruan yang sering diutarakan kementeriannya yang mahu semua ibu bapa menjalankan tanggungjawab yang terbaik kepada keluarga.