PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan (KKM) memberi lampu hijau untuk melaksanakan Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor.

Menterinya, Khairy Jamaluddin berkata, KKM telah memuktamadkan serta mengemukakan syor prosedur operasi standard (SOP) kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan seterusnya kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

"Pendirian KKM adalah, memandangkan Omicron setakat ini tidak menunjukkan kesan yang sangat teruk seperti Delta dan semua data yang saya sebutkan tadi bahawa kesannya tidak seteruk Delta, maka PRN Johor boleh diteruskan tetapi dengan SOP yang akan diumumkan kelak yang telah dimuktamadkan drafnya oleh KKM pagi tadi," katanya pada sidang media di sini, pada Isnin.

Pada 22 Januari lalu, Menteri Besar Johor, Datuk Hasni Mohammad mengumumkan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam usaha menyelesaikan kemelut politik yang berlaku di negeri itu.

Pembubaran DUN dibuat selepas kerajaan Johor memiliki majoriti tipis iaitu 28 kerusi berbanding 27 di blok pembangkang.

Ini susulan kematian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kempas, Datuk Osman Sapian yang juga bekas Menteri Besar, pada 21 Disember lalu.

Keputusan pembubaran DUN itu dibuat selepas cadangan Badan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor mendapat perkenan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.