IPOH: Polis Perak akan melengkapkan siasatan berhubung kes runtuhan batu kuari di sini dengan segera, bagi membolehkan dua mangsa yang masih tertimbus diisytiharkan sebagai meninggal dunia.

Setelah kertas siasatan itu lengkap dan dibawa kepada pihak koroner, maka proses bagi mengeluarkan sijil kematian dapat dilakukan, kata Ketua Polis Perak Datuk Mior Faridalatrash Wahid.

"Insiden ini sudah hampir dua bulan dan saya fikir semua sudah maklum, kedua-dua mangsa tersebut tidak mungkin dapat diselamatkan lagi, cuma tak jumpa mayat saja lagi.

"Saya ada berbincang dengan Ketua Polis Daerah Ipoh tempoh hari supaya lengkapkan siasatan segera, supaya kita boleh bawa kertas siasatan kepada pihak koroner.

"Apabila siasatan ini lengkap, kita akan hantar kepada koroner, dengan saranan supaya kedua-dua mangsa yang terlibat diisytiharkan sebagai meninggal dunia atau sijil kematian dapat dikeluarkan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran Op Selamat 18 Sempena Hari Raya Aidilfitri Tahun 2022 Peringkat Negeri Perak di Plaza Tol Ipoh Selatan arah utara, di sini, hari ini.

BACA: Kuari runtuh: Belum putus henti operasi mencari

BACA: Runtuhan kuari: UTP bantu operasi pencarian dua mangsa tertimbus 


Mior Faridalatrash berkata, perkara itu sekali gus dapat meringankan beban keluarga bagi memudahkan proses membuat tuntutan insurans dan Perkeso kelak.

"Tanpa sijil kematian, bayaran untuk tuntutan yang berkenaan sukar dibuat. Jadi, dengan cara ini, kita boleh meringankan beban ahli keluarga mangsa.

"Bagaimanapun, sekarang kita masih lagi dalam proses untuk cuba mengeluarkan mangsa yang terlibat. Belum membuahkan hasil, walaupun banyak usaha dan letupan dibuat di situ (kuari).

"Selepas ini kita akan berbincang dengan agensi terbabit, mungkin Pegawai Daerah yang mempengerusikan Jawatankuasa Bencana Daerah boleh beri pandangan masing-masing, sama ada perlu atau tidak untuk teruskan pencarian mangsa," tambahnya.

Katanya, melalui perbincangan tersebut, satu keputusan tepat dapat dibuat berhubung perkara itu.

"Kadang-kadang benda ini (proses pencarian) kalau kita berhenti, memang begitu sensitif kepada keluarga.

"(Mereka akan tanya) Kenapa tak cari dan sebagainya. Ia sangat sensitif kepada keluarga mangsa. Kita kena cari satu keputusan tepat menerusi jawatankuasa terbabit sama ada perlu teruskan atau sebaliknya," jelasnya.

BACA: Kuari runtuh: Penyelamat kenal pasti lokasi mangsa dipercayai tertimbus

BACA: Runtuhan kuari: MB Perak sangkal dakwaan abai kebajikan keluarga mangsa

Sebelum ini media melaporkan, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Perak akan mengadakan perbincangan dengan Polis Perak mengenai status operasi mencari dan menyelamat (SAR) dua mangsa yang tertimbus di bawah runtuhan kuari di Keramat Pulai, Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands, Mac lepas.

Pengarah JBPM Perak Azmi Osman berkata perbincangan itu bagi menentukan sama ada mahu meneruskan atau menutup sepenuhnya operasi tersebut yang kini masih terus dilaksanakan dalam skala kecil sahaja.