UTAMAMALAYSIADUNIAPOLITIKVIDEOHIBURANSUKANGAYA HIDUPBISNESENGLISHPODCASTFOTORANCANGANTEKNOLOGI

[LAPOR LANGSUNG] Tanah runtuh Batang Kali: Operasi SAR tinggalkan kesan mendalam kepada anggota penyelamat

Selain fizikal, emosi anggota juga terkesan sepanjang sembilan hari operasi SAR berlangsung.

Astro Awani
Selain fizikal, emosi anggota juga terkesan sepanjang sembilan hari operasi SAR berlangsung. -Gambar fail/Bernama

[INFOGRAFIK] Kronologi tanah runtuh Batang Kali

Tue Aug 15 2023

Kerajaan serah sumbangan RM80,000 kepada dua keluarga mangsa tanah runtuh

Sun Dec 25 2022

Kerajaan menyerahkan sumbangan berjumlah RM80,000 kepada dua keluarga mangsa tanah runtuh di Batang Kali, Selangor semalam.

Sumbangan disampaikan Setiausaha Politik Kanan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Shamsul Iskandar Md Akin kepada Lai Hua Kiong, 54, dan Tai Seng Fui, 63, di Kampung Machap Baru di sini semalam.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Operasi SAR tinggalkan kesan mendalam kepada anggota penyelamat

Sun Dec 25 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Gohtong Jaya dekat sini yang berakhir hari ini, meninggalkan kesan mendalam kepada anggota-anggota penyelamat.

Ketua Zon Hulu Selangor Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Ahmadi Muhamad Hasan berkata selain fizikal, emosi anggota juga terkesan sepanjang sembilan hari operasi SAR berlangsung.


BACA BERITA PENUH DI SINI

'Terima kasih kepada semua' - Dr Zaliha

Sun Dec 25 2022

Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa mengucapkan setinggi penghargaan kepada semua pihak yang bertungkus lumus dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) tragedi tanah runtuh Father's Organic Farm sejak lebih seminggu lalu yang berakhir pada Ahad.

Beliau menyatakan penghargaan berkenaan menerusi hantaran di Facebook semalam.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Identiti mayat mangsa terakhir disahkan - Nadma

Sun Dec 25 2022

Identiti mayat mangsa terakhir dalam tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Gohtong Jaya, Batang Kali yang ditemukan semalam sudah dikenal pasti.

Menurut Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) dalam kenyataan hari ini, korban ke-31 tragedi tanah runtuh itu dikenali sebagai Eng Shao Qi, merupakan seorang kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun

BERITA PENUH DI SINI

'Tolong cari anak saya...' - Anggota SAR akui masih terbayang suasana operasi

Sun Dec 25 2022

Anggota yang terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa tanah runtuh di tapak perkhemahan di Batang Kali, 16 Disember lalu, mengakui masih terbayang-bayang mendengar rayuan mangsa dan waris, walaupun selepas operasi itu sudah tamat.

Ketua Zon 6 Hulu Selangor, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Ahmadi Muhamad Hasan, 42, berkata mangsa dan waris yang terselamat dalam kejadian itu, merayu pasukan SAR menyelamatkan anak dan ahli keluarga yang terperangkap dalam runtuhan.

BERITA PENUH DI SINI


Semak segera garis panduan aktiviti riadah - Acryl Sani

Sun Dec 25 2022

Pihak berkaitan diarah agar segera menyemak semula garis panduan aktiviti riadah di lokasi berisiko, termasuk di kawasan cerun dan berhampiran sungai.

Ketua Polis Negara Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, langkah-langkah sewajarnya perlu dijalankan bagi mengekang kejadian seperti tanah runtuh di Batang Kali berulang.

BERITA PENUH DI SINI

'Tuhan masih berpihak kepada kita'

Sun Dec 25 2022

Faktor cuaca dan bentuk muka bumi menjadi cabaran paling besar kepada pasukan mencari dan menyelamat (SAR) yang terlibat mengesan mangsa yang hilang dalam kejadian tanah runtuh tapak perkhemahan Father’s Organic Farm di sini.

Ketua Polis Negara Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani bagaimanapun mengakui, halangan berkenaan dapat diatasi dengan kerjasama erat pelbagai agensi SAR yang terlibat.

BERITA PENUH DI SINI

Operasi SAR ditamatkan jam 12 tengah hari

Sun Dec 25 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) susulan kejadian tanah runtuh tapak perkhemahan Father’s Organic Farm di Jalan Batang Kali-Genting Highlands di sini ditamatkan secara rasmi pada jam 12 tengah hari ini.

Bagaimanapun, kerja-kerja melibatkan urusan teknikal masih dijalankan oleh jabatan dan agensi berkaitan di lokasi berkenaan.

BERITA PENUH DI SINI


SAR tamat secara rasmi jam 12 tengah hari - Acryl Sani

Sun Dec 25 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father’s Organic Farm di Batang kali ditamatkan secara rasmi pada jam 12 tengah hari Ahad - Ketua Polis Negara @501Awani pic.twitter.com/QOHPsSAUp9

— Hasimi Muhamad (@HasimiM) December 25, 2022

Taklimat oleh Ketua Polis Negara kepada anggota SAR

Sun Dec 25 2022

Ketua Polis Negara, Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani memberikan taklimat kepada pasukan SAR daripada pelbagai agensi #TragediBatangKali @501Awani pic.twitter.com/gWfIqxYpmG

— Hasimi Muhamad (@HasimiM) December 25, 2022

Operasi SAR hari ini untuk siasatan, kerja-kerja pembersihan

Sun Dec 25 2022

Operasi SAR #TragediBatangKali kali memasuki hari ke-10 hari ini. Walaupun mayat terakhir telah ditemui petang semalam, operasi SAR hari ini dijalankan untuk siasatan dan pembersihan di lokasi kejadian @501Awani pic.twitter.com/fi0xJ1s4B3

— Hasimi Muhamad (@HasimiM) December 25, 2022

Mayat terakhir dibawa ke HSB untuk bedah siasat

Sat Dec 24 2022

Mayat kanak-kanak lelaki dipercayai mangsa terakhir tragedi tanah runtuh di Father's Organic Farm yang ditemukan di dalam beg tidur di sektor A (hillview) dibawa ke Jabatan Forensik, Hospital Sungai Buloh untuk proses bedah siasat.

Mayat kanak-kanak yang dianggarkan berusia tujuh hingga 12 tahun itu tiba di hospital berkenaan kira-kira pukul 6.15 menaiki trak polis.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Jalan Batang Kali - Genting diperbesarkan, dibuka semula bulan hadapan

Sat Dec 24 2022

Jalan Batang Kali-Genting yang ditutup akibat bencana tanah runtuh di Batang Kali, Hulu Selangor akan diperbesarkan dan dibuka semula pada awal atau pertengahan bulan hadapan.

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari berkata, perkara tersebut ialah hasil perjumpaannya dengan pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) Selangor, semalam.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Operasi SAR diteruskan untuk pembersihan, siasatan

Sat Dec 24 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) di lokasi kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father’s Organic Farm, Gohtong Jaya di Batang Kali, di sini, masih diteruskan walaupun mayat terakhir berjaya ditemukan hari ini.

Menurut Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Suprintenden Suffian Abdullah, operasi SAR digerakkan bagi tujuan ‘flushing' atau pembersihan dan siasatan di lokasi kejadian.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Mayat terakhir dalam 'sleeping bag', masih sempurna

Sat Dec 24 2022

Penemuan ‘sleeping bag’ menoktahkan pencarian mangsa terakhir kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father’s Organic Farm, Gohtong Jaya, Batang Kali, di sini, hari ini.

Menurut Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Suprintenden Suffian Abdullah, pasukan mencari dan menyelamat (SAR) mengesan terdapat ‘sleeping bag’ di sektor A (Hillview) pada pukul 4.53 petang.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Mayat mangsa terakhir dijumpai

Sat Dec 24 2022

Mayat mangsa terakhir tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father’s Organic Farm, Gohtong Jaya di Batang Kali, di sini, ditemukan sebentar tadi.

Mayat ke-31 itu yang dipercayai kanak-kanak lelaki dibawa keluar sekitar pukul 5 petang dari kawasan kejadian.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Anggota SAR pengsan

Sat Dec 24 2022

Seorang anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) yang terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa kejadian tanah runtuh di Batang Kali dilaporkan pengsan.

Individu terbabit dari APM Sabak Bernam dipercayai keletihan susulan cuaca panas semasa operasi SAR yang memasuki hari kesembilan, hari ini.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Operasi hari ke-9 bersambung dalam cuaca baik

Sat Dec 24 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) bagi mengesan mangsa terakhir kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father’s Organic Farm, Gohtong Jaya di sini bersambung dalam keadaan cuaca yang baik.

Operasi SAR yang ditangguhkan pada jam 11 malam tadi diteruskan semula pada jam 8 pagi ini yang kini memasuki hari kesembilan.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Operasi SAR masuk hari kesembilan

Sat Dec 24 2022

Operasi SAR yang memasuki hari kesembilan diteruskan 8 pagi ini untuk kesan mangsa terakhir tanah runtuh Batang.#BatangKali #TragediBatangKali pic.twitter.com/r9yfI7rtvg

— BERNAMA (@bernamadotcom) December 24, 2022

Hanya ucapan terima kasih mampu diungkap - Bapa mangsa

Fri Dec 23 2022

Hanya ucapan terima kasih yang mampu diucapkan oleh Tai Seng Fui, 63, apabila empat ahli keluarganya berjaya ditemukan pasukan mencari dan menyelamat (SAR), walaupun dalam keadaan sudah tidak bernyawa.

Sebagai ayah kepada Tan Chang Lin, 35, beliau berkata dirinya masih dalam proses menerima hakikat kehilangan anak lelaki, menantu serta dua cucunya sekelip mata, selepas menjadi mangsa tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm yang berlaku pada Jumaat lepas.


BACA BERITA PENUH DI SINI

SAR ditangguhkan, bersambung 8 pagi Sabtu

Fri Dec 23 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) bagi mengesan mangsa terakhir tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm di sini, ditangguhkan 11 malam ini.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor Supt Suffian Abdullah memaklumkan kepada Bernama, walaupun cuaca baik, operasi ditangguhkan sementara atas faktor keselamatan dan akan bersambung 8 pagi esok (Sabtu).


BERITA PENUH DI SINI

Identiti 30 mangsa tragedi dikenal pasti

Fri Dec 23 2022

Identiti kesemua 30 mangsa yang ditemukan meninggal dunia dalam tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Fathers' Organic Farm, Batang Kali, pada 16 Dis lepas telah dikenal pasti.

Menurut Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), kombinasi empat kaedah digunakan bagi mengenal pasti mangsa iaitu padanan asid deoksiribonukleik (DNA), cap jari, gigi dan pengecaman oleh waris termasuk pada barangan peribadi serta tanda unik pada badan mangsa.


BERITA PENUH DI SINI

Operasi pencarian diteruskan di Sektor A malam ini

Fri Dec 23 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) seorang lagi mangsa yang hilang dalam kejadian tanah runtuh di Father's Organic Farm, Batang Kali di sini diteruskan pada Jumaat malam selepas cuaca kembali pulih.

Pemerhatian Astro AWANI mendapati anggota petugas telah bersiap sedia untuk meneruskan operasi yang ditangguhkan sejak jam 5.30 petang akibat hujan lebat.


BERITA PENUH DI SINI

Proses bedah siasat empat mangsa selesai - Polis

Fri Dec 23 2022

Proses bedah siasat melibatkan empat mangsa korban tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm yang ditemui semalam, telah selesai.

Ketua Polis Hulu Selangor Supt Suffian Abdullah berkata mayat kempat-empat mangsa insiden berkenaan juga telah dituntut waris.


BERITA PENUH DI SINI

Operasi SAR ditangguh atas faktor cuaca

Fri Dec 23 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) seorang lagi mangsa yang masih hilang dalam kejadian tanah runtuh di Father's Organic Farm, Batang Kali di Hulu Selangor ditangguhkan atas faktor cuaca.

Menurut Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Suffian Abdullah, usaha pencarian terpaksa ditangguhkan disebabkan hujan lebat pada petang Jumaat.


BERITA PENUH DI SINI

Bomba keluarkan plot lokasi 30 mangsa ditemui

Fri Dec 23 2022

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) mengeluarkan plot lokasi 30 mangsa yang ditemui dalam kejadian tanah runtuh di Father's Organic Farm, Batang Kali di sini pada Jumaat.

Mengikut plot yang diberikan kepada media, 19 mangsa ditemui di sektor A (Hill View), manakala 10 mangsa ditemui di sektor C (River Side), dan seorang mangsa ditemui di sektor B (Farm View).


BERITA PENUH DI SINI

Kawasan penggalian melebihi 70 peratus - Bomba

Fri Dec 23 2022

Purata kawasan penggalian di lokasi runtuhan di semua sektor bagi mengesan mangsa yang masih hilang dalam kejadian tanah runtuh di Father's Organic Farm, Batang Kali di sini telah melebihi 70 peratus.

Jelas Penolong Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Negeri Selangor, Hafisham Mohd Noor tumpuan pasukan operasi mencari dan menyelamat (SAR) hari ini adalah di sektor C lokasi pencarian.


BERITA PENUH
DI SINI

Keadaan cuaca baik di sebelah petang, beri kelebihan pasukan SAR

Fri Dec 23 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) seorang lagi mangsa yang masih lagi hilang dalam kejadian tanah runtuh di Father's Organic Farm, Batang Kali di Hulu Selangor dijangka berjalan lancar, susulan keadaan cuaca yang baik pada petang Jumaat.

Ia berbeza dengan situasi dua hari lalu apabila hujan lebat merencatkan operasi mencari baki mangsa yang masih hilang.


BERITA PENUH DI SINI

Empat mayat 'bergulung' dengan khemah dituntut keluarga

Fri Dec 23 2022

Empat mayat mangsa tanah runtuh yang ditemukan dalam satu khemah dipercayai daripada sebuah keluarga di tapak perkhemahan Father's Organic Farm di Batang Kali, dekat sini, pada Khamis telah dituntut keluarga mereka pagi tadi.

Kesemua mayat itu dibawa keluar dari Jabatan Forensik Hospital Sungai Buloh menggunakan kenderaan berasingan pada pukul 11.23 pagi untuk dibawa ke Melaka untuk upacara keagamaan.

BERITA PENUH DI SINI

Laungan azan ikhtiar jejaki mangsa terakhir

Fri Dec 23 2022

Memasuki hari kelapan operasi mencari dan menyelamat (SAR) tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Batang Kali, sekali lagi laungan azan berkumandang sebagai ikhtiar menjejak kedudukan seorang lagi mangsa.

Anggota pasukan Batalion Ke-25 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Pbt Muhammad Asyraf Ghazali melaungkan azan sebelum memulakan operasi pagi tadi, sebelum bacaan doa yang diaminkan oleh anggota bomba dan pasukan penyelamat yang lain.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Usaha cari mangsa terakhir diteruskan pagi ini

Fri Dec 23 2022

Pencarian mangsa terakhir dipercayai seorang kanak-kanak lelaki dimulakan pasukan penyelamat kira-kira 8 pagi ini, dibantu aset dan khidmat enam ekor anjing unit pengesan.

Cuaca di lokasi pencarian pagi ini cerah berbanding hujan semalam sehingga menyebabkan operasi SAR terpaksa ditangguhkan atas faktor keselamatan.

BERITA PENUH DI SINI

Operasi SAR ditangguh, bersambung 8 pagi Jumaat

Thu Dec 22 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) seorang lagi mangsa tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Gohtong Jaya di sini, ditangguhkan kira-kira 8 malam ini ekoran hujan.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor Supt Suffian Abdullah ketika dihubungi Bernama berkata operasi akan bersambung pada 8 pagi esok namun bergantung kepada cuaca.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Sidang media Ketua Polis Selangor Datuk Arjunaidi Mohamed

Thu Dec 22 2022

Jumlah sebenar mangsa kejadian 92 orang, bukan 94 - Polis

Thu Dec 22 2022

Jumlah mangsa yang terlibat dalam kejadian tanah runtuh di Father's Organic Farm, Batang Kali di sini pada Jumaat lalu adalah 92 orang dan bukannya 94 seperti dilaporkan sebelum ini.

Menurut Ketua Polis Negeri Selangor, Datuk Arjunaidi Mohamed, berlaku kekeliruan mengenai jumlah mangsa pada awalnya dan setelah beberapa semakan dibuat pihaknya berpuas hati bahawa jumlah sebenar adalah 92 orang.


BACA BERITA PENUH DI SINI

PGA, ATM guna kaedah 'sweeping' dari Sungai Kedondong sehingga Sektor C

Thu Dec 22 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) tiga lagi mangsa yang hilang susulan tragedi tanah runtuh di Father's Organic Farm, Batang Kali di sini memasuki hari ketujuh.

Usaha pencarian kini tertumpu di sekitar Sektor C dan A yang dipercayai lokasi baki mangsa yang masih belum ditemui.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Walaupun baru keluar hospital, Norazam sudah ke lokasi

Thu Dec 22 2022

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Selangor, Datuk Norazam Khamis yang sebelum ini dimasukkan ke Hospital Selayang akibat serangan angin ahmar ringan pada Isnin, dilihat berada di lokasi tragedi tanah runtuh di Father's Organic Farm, Batang Kali di sini pada petang Khamis.

Norazam ketika ditemui memaklumkan, beliau berada dalam keadaan baik dan dibenarkan pulang hari ini.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Hujan lebat, unit pengesan anjing K-9 keluar dari lokasi pencarian

Thu Dec 22 2022

Cuaca hujan lebat dan tanah lembut menjadi faktor utama yang dipercayai menyukarkan operasi mencari dan menyelamat (SAR) yang memasuki hari ketujuh.

Kesemua tujuh anjing pengesan, empat daripada Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM), dua daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan seekor daripada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dilihat keluar daripada lokasi kejadian sekitar jam 2.15 petang Khamis.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Mayat mangsa ke-26 berpelukan dengan anjing, disahkan Uncle Eric - Polis

Thu Dec 22 2022

Mangsa ke-26 yang ditemui di sektor B dalam kejadian tanah runtuh di Father's Organic Farm disahkan Eric Wong Chai Chong atau lebih dikenali panggilan Uncle Eric.

Perkara itu disahkan Ketua Polis Hulu Selangor, Superintendan Suffian Abdullah dalam sidang media di lokasi kejadian pada Khamis.

Operasi SAR diteruskan, hujan diramal petang ini

Thu Dec 22 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) terhadap tiga lagi mangsa yang dikhuatiri hilang dalam kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm di Batang Kali, Hulu Selangor diteruskan pada jam 8 pagi Khamis.

Setakat ini, operasi melibatkan 128 anggota pelbagai agensi, dibantu 11 jengkaut tanah dan tujuh anjing pengesan K9.

Pasukan SAR temui kesan perkhemahan sebelum jumpa mayat mangsa - Bomba

Thu Dec 22 2022

Pasukan mencari dan menyelamat (SAR) berjaya menemui kesan perkhemahan di Sektor C sebelum empat mayat mangsa dijumpai.
Menurut Timbalan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Selangor, Wan Md Razali Wan Ismail, pasukan SAR menemui tanda-tanda berkenaan kira-kira jam 10.43 pagi.



BERITA PENUH DI SINI

Empat mayat ditemui di Sektor C, tiga lagi mangsa masih tertimbus

Thu Dec 22 2022

Empat mayat ditemui di Sektor C sekitar Riverside pagi ini, melibatkan seorang kanak-kanak lelaki, seorang kanak-kanak perempuan, seorang lelaki dewasa dan seorang wanita.

Ia menjadikan angka korban meningkat kepada 30. Tiga lagi masih hilang.

BERITA PENUH DI SINI

Petugas SAR temui empat lagi mayat yang tertimbus - NADMA

Thu Dec 22 2022

TERKINI:

22/12/22 Pagi ini para petugas SAR telah berjaya menemui 4 lagi mayat yang tertimbus dalam kejadian tanah runtuh Father’s Organic Farm pic.twitter.com/W1qYv5sg0T

— NADMA Malaysia (@mynadma) December 22, 2022

Empat mangsa korban tanah runtuh ditemui di Sektor C - Bomba

Thu Dec 22 2022

Mayat ke-27 ditemukan

Thu Dec 22 2022

Polis mengesahkan bahawa mayat ke-27 mangsa insiden tanah runtuh tapak perkhemahan Father's Organic Farm ditemukan pada jam 10.30 pagi ini.

Operasi mencari tujuh lagi mangsa diteruskan

Thu Dec 22 2022

Operasi SAR tujuh lagi mangsa yang masih hilang dalam kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm diteruskan hari ini.

Operasi yang memasuki hari ketujuh bersambung semula pada kira-kira 8 pagi tadi, selepas ditangguhkan pada pukul 10 malam semalam.

BERITA PENUH DI SINI

Dokumentari oleh JMG Malaysia

Thu Dec 22 2022

pic.twitter.com/DmQt6VH3mf

— JMG Malaysia (@jmgmalaysia) December 22, 2022

Operasi SAR hari ketujuh disambung jam 8 pagi ini

Thu Dec 22 2022

Garis panduan baharu aktiviti perkhemahan di Selangor

Wed Dec 21 2022

Susulan kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Batang Kali, Kerajaan Selangor akan mewujudkan garis panduan baharu bagi aktiviti perkhemahan di negeri itu secepat mungkin.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Pengangkutan Awam dan Pembangunan Kampung Baru negeri Ng Sze Han berkata ini berikutan PBT tiada syarat khusus bagi aktiviti tapak perkhemahan.

BERITA PENUH DI SINI


SOP untuk pengusaha perkhemahan - MB Negeri Sembilan

Wed Dec 21 2022

Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Aminuddin Harun mahu satu SOP jelas dan bersesuaian diguna pakai oleh pengusaha penginapan secara perkhemahan.

Beliau mengarahkan Exco Kesejahteraan Bandar, Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Kampung Baru untuk meneliti perkara itu dan menyemak dengan kerajaan Persekutuan.

BERITA PENUH DI SINI


Operasi SAR bersambung pagi esok - Polis

Wed Dec 21 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) pada hari keenam tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Fathers' Organic Farm, Gohtong Jaya, di sini ditangguhkan kira-kira 10 malam ini dan akan bersambung semula pada 8 pagi esok.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor Supt Suffian Abdullah mengesahkan perkara itu kepada Bernama berkata, penangguhan operasi itu dibuat atas faktor keselamatan selain faktor cuaca.

Operasi SAR ditangguh sementara - Polis

Wed Dec 21 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) pada hari keenam tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Fathers' Organic Farm, Gohtong Jaya, di sini ditangguhkan sementara pada kira-kira 4 petang tadi berikutan hujan lebat.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor Supt Suffian Abdullah yang mengesahkan perkara itu kepada Bernama, berkata operasi itu bagaimana pun akan disambung semula sekiranya keadaan cuaca baik dan tiada pergerakan tanah berlaku di kawasan terbabit.

Laungan azan ikhtiar baharu JBPM kesan tujuh lagi mangsa

Wed Dec 21 2022

Laungan azan sebelum memulakan operasi mencari dan menyelamat (SAR) tujuh lagi mangsa tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Fathers' Organic Farm, Gohtong Jaya, di sini menjadi antara ikhtiar terbaharu pasukan SAR.

"Azan dikumandangkan oleh seorang anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) sebelum memulakan operasi SAR hari ini.

Father's Organic Farm dapat kelulusan untuk bina resort - Exco

Wed Dec 21 2022

Kelulusan yang diberikan kepada pengusaha Father’s Organic Farm di Gohtong Jaya, Batang Kali adalah untuk pembinaan resort.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Pengangkutan Awam dan Pembangunan Kampung Baru Negeri, Ng Sze Han kelulusan tersebut diberikan bukan ditapak perkhemahan tersebut.


Mayat mangsa ke-26 ditemui berpelukan dengan anjing peliharaan

Wed Dec 21 2022

Mayat lelaki dewasa yang juga mangsa ke-26 ditemui pada Rabu dalam keadaan berpelukan dengan seekor anjing peliharaannya.

Menurut Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Suffian Abdullah, mayat berkenaan ditemui sektor B, bersama seekor anjing yang telah mati.

BACA BERITA PENUH DI SINI 

Mayat ke-26 lelaki dewasa ditemui - Bomba

Wed Dec 21 2022

Pasukan mencari dan menyelamat (SAR) di kawasan tanah runtuh Father’s Organic Farm di Gohtong Jaya, Batang Kali, dekat sini, menemui satu lagi mayat mangsa dipercayai lelaki dewasa.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM), mayat mangsa ditemui sekitar pukul 11.16 pagi.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Mayat lelaki dewasa ditemukan pagi ini

Wed Dec 21 2022

Pasukan mencari dan menyelamat (SAR) Operasi Tanah Runtuh Jalan Batang Kali - Genting Highlands telah berjaya menemukan seorang lagi mangsa iaitu lelaki dewasa di sektor C.

Ini menjadikan jumlah mangsa korban tanah runtuh yang berjaya ditemui adalah sebanyak 26 orang.

Operasi SAR pada hari ke-6 ini masih diteruskan lagi bagi mencari baki tujuh mangsa yang masih hilang.

Perincian Maklumat:

Jumlah Mangsa : 94
- Mangsa selamat : 61
- Mangsa meninggal : 26
- Mangsa Masih hilang : 7
- Rumusan Mangsa meninggal : 5L(D), 13W(D), 5L(K), 3P(K)

Sumber: Pusat Pengurusan Operasi JBPM

OIC rakam ucapan takziah

Wed Dec 21 2022

Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) pada Selasa merakamkan ucapan takziah dan simpati kepada kerajaan Malaysia dan rakyatnya susulan insiden tanah runtuh di Gohtong Jaya, Batang Kali.

Ucapan takziah itu disampaikan Setiausaha Agungnya Hissein Brahim Taha melalui akaun Twitter OIC.


BACA BERITA PENUH DI SINI

'Air membuak-buak di kawasan galian'

Wed Dec 21 2022

Pasukan mencari dan menyelamat berdepan situasi cemas apabila usaha penggalian di kawasan lokasi tanah runtuh membawa kepada kemunculan anak air yang menyukarkan operasi.

Menurut Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Hafisham Mohd Noor, keadaan terbabit berlaku di kawasan mayat mangsa ke-25 ditemui.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Mayat mangsa ke-25 dijumpai pada kedalaman 17 meter

Wed Dec 21 2022

Mayat mangsa ke-25 yang juga kanak-kanak perempuan yang ditemui pada kedalaman 17 meter di lokasi runtuhan tanah.

Menurut Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Hafisham Mohd Noor, pihaknya telah menggali lokasi berkenaan sedalam tujuh hingga lapan meter.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Mayat mangsa ke-25, kanak-kanak perempuan berusia enam hingga 10 tahun

Wed Dec 21 2022

Mayat mangsa ke-25 yang juga kanak-kanak perempuan yang ditemui di lokasi kejadian tanah runtuh di Batang Kali dipercayai berusia antara enam hingga 10 tahun.

Menurut Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Suffian Abdullah, mangsa dikesan di sektor C.


BACA BERITA PENUH DI SINI

DUN Perak bertafakur

Wed Dec 21 2022

Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak bertafakur selama kira-kira seminit bagi memperingati insiden tanah runtuh tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Gohtong Jaya, Batang Kali, Selangor.

Speaker DUN Perak Datuk Mohamad Zahir Abdul Khalid bagi pihak Dewan Negeri menzahirkan rasa simpati dan ucapan takziah kepada keluarga mangsa kejadian sebelum memulakan persidangan di Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini hari ini.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Sidang media perkembangan operasi SAR

Wed Dec 21 2022

Ramai kecewa Jalan Batang Kali-Genting ditutup setahun

Wed Dec 21 2022

Penutupan jalan Batang Kali ke Genting berikutan kerja pembaikan cerun dan jalan di kawasan insiden tanah runtuh yang dijangka mengambil masa setahun mengundang pelbagai reaksi pengguna laluan itu di laman sosial.

Salah seorang pengguna, Hasif Fakhrullah kesal kerana kerja-kerja pembaikan cerun dan jalan di kawasan insiden tanah runtuh itu mengambil tempoh terlalu lama dan selepas ini perlu menggunakan laluan jauh dan sesak di Gombak.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Keluarga mangsa dakwa ada pihak ambil kesempatan kutip sumbangan

Wed Dec 21 2022

Tindakan pihak tidak dikenali yang didakwa melancarkan tabung sumbangan bagi meringankan beban mangsa tregedi tanah runtuh menimbulkan rasa kurang senang dalam kalangan ahli keluarga mereka.

Tai Seng Fui, 62, berkata, setakat ini anaknya, Chang Lin, 35; menantu, Yu Siew Pay, 34, dan dua cucunya masing-masing berusia empat serta tujuh tahun masih belum ditemui.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Semua mangsa terima rawatan di hospital dibenar pulang - Nadma

Tue Dec 20 2022

Lapan mangsa kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan di Gohtong Jaya, Batang Kali yang mendapatkan rawatan di hospital, telah dibenarkan pulang ke rumah masing-masing.

Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) dalam kenyataan mengenai status mangsa yang dirawat memaklumkan, mereka yang berusia antara 13 hingga 44 tahun dan menerima rawatan di Hospital Selayang, Hospital Kuala Kubu Bharu serta Hospital Kuala Lumpur, dibenarkan pulang bermula Jumaat lepas sehingga semalam.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Pasukan SAR temui mayat mangsa ke-25

Tue Dec 20 2022

Pasukan mencari dan menyelamat (SAR) menemui mayat mangsa ke-25 tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan di Jalan Genting-Batang Kali, di sini, malam ini.

Difahamkan, mayat itu adalah seorang kanak-kanak perempuan.


Perkembangan tragedi tanah runtuh Batang Kali

Tue Dec 20 2022

9 mangsa masih gagal ditemukan, jumpa peralatan khemah milik mangsa

Tue Dec 20 2022

Pasukan mencari dan menyelamat di Sektor C (river side) menemukan peralatan khemah dipercayai milik mangsa tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm di Jalan Batang Kali-Gohtong, di sini.

Namun Timbalan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Wan Md Razali Wan Ismail berkata, penggalian lanjut di lokasi berkenaan, pihaknya tidak menemui sebarang mangsa

Waris Nurul Azwani layak terima bantuan faedah Perkeso - Sivakumar

Tue Dec 20 2022

Waris kepada Allahyarham Nurul Azwani Kamarulzaman yang terkorban dalam tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Fathers' Organic Farm, Gohtong Jaya, Batang Kali, Selangor, Jumaat lepas, layak menerima bantuan faedah Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

Menteri Sumber Manusia V. Sivakumar memaklumkan, Nurul Azwani, 31, menerusi warisnya layak menerima bantuan Faedah Pengurusan Mayat (FPM) dan bayaran berkala Pencen Penakat menerusi bantuan Skim Keilatan di bawah Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 (Akta 4).


BACA BERITA PENUH DI SINI

Laman mikro tanah runtuh Batang Kali

Tue Dec 20 2022

Tragedi tanah runtuh di Father's Organic Farm, Batang Kali di Hulu Selangor yang berlaku awal Jumaat (16 Disember, 2022) telah mengorbankan 24 nyawa. 

Operasi SAR sedang dipergiat untuk mencari sembilan lagi individu yang dikhuatiri masih hilang.

Laman mikro tanah runtuh Batang Kali kelolaan Astro AWANI ada di sini.

29 daripada 94 mangsa adalah kanak-kanak

Tue Dec 20 2022

Seramai 29 kanak-kanak disahkan sebagai antara 94 mangsa tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm Jalan Batang Kali - Gohtong di sini, Jumaat lalu.

Namun demikian, daripada angka itu tidak dapat dipastikan jumlah sebenar kanak-kanak yang terkorban dalam insiden itu.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Sultan Selangor, Tengku Permaisuri khuatir anggota SAR sakit

Tue Dec 20 2022

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dan Tengku Permaisuri, Tengku Permaisuri Norashikin menzahirkan kebimbangan terhadap tahap kesihatan anggota operasi mencari dan menyelamat (SAR) yang terlibat dalam tragedi tanah runtuh di Batang Kali, dilaporkan sakit.

Baginda berdua berharap agar semua pihak diberikan segala kemudahan fizikal dan mental untuk menyelesaikan operasi dengan sempurna.


BACA BERITA PENUH DI SINI



Perkembangan operasi SAR sembilan mangsa tanah runtuh Batang Kali

Tue Dec 20 2022

Tiada petunjuk positif kesan sembilan mangsa hilang

Tue Dec 20 2022

Memasuki hari kelima, kedudukan sembilan mangsa yang hilang dalam tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm di Jalan Batang Kali-Gohtong, di sini, masih gagal dikesan.

Justeru Penolong Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Hafisham Mohd Noor berkata, operasi mencari dan menyelamat (SAR) tertumpu kepada timbunan tanah dan kenyataan daripada saksi.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Polis rakam keterangan 53 individu

Tue Dec 20 2022

Polis sudah merakam keterangan 53 individu bagi membantu siasatan berhubung tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Gohtong Jaya dekat Batang Kali pada awal Jumaat lepas.

Ketua Polis Selangor Datuk Arjunaidi Mohamed berkata selain pengusaha dan dua pekerja tapak perkhemahan itu, pihaknya turut mengambil keterangan daripada mangsa yang terselamat dan keluarga mereka.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Tambahan anggota 'sweeper'

Tue Dec 20 2022

Anggota pasukan 'sweeper' ditugas ke kawasan sungai berhampiran 'ground zero' ditambah 28 orang berbanding 7 semalam - Bomba

Pencarian di kawasan sungai

Tue Dec 20 2022

Pencarian mangsa di kawasan sungai libatkan jarak 3-4km, bermula dari 'ground zero' ke Sungai Kedondong - Bomba

Anggota penyelamat dalam keadaan stabil

Tue Dec 20 2022

Tiga pegawai, anggota penyelamat kurang sihat dan cedera semalam, semua dalam keadaan stabil - Komander Operasi Bencana

115 petugas, 11 jentera berat, dan dua anjing K9

Tue Dec 20 2022

? #TanahRuntuh: 115 pegawai, anggota penyelamat ditugaskan dalam operasi SAR dibantu 11 jentera berat, dua anjing K9 hari ini

? #TanahRuntuh: Tiga pegawai, anggota penyelamat kurang sihat dan cedera semalam, semua dalam keadaan stabil

— Komander Operasi Bencana pic.twitter.com/d2MTcLobVI

— BERNAMA (@bernamadotcom) December 20, 2022

53 sudah dirakam keterangan

Tue Dec 20 2022

53 individu termasuk mangsa dan keluarga tragedi tanah runtuh di Batang Kali sudah dirakam keterangan - Ketua Polis Selangor

Infografik jumlah mangsa

Tue Dec 20 2022

Terkini berikut adalah senarai mangsa dalam kejadian tanah runtuh di Jalan Genting Highland- Batang Kali.

Sumber : Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Negeri Selangor pic.twitter.com/K9K81hMrzY

— NADMA Malaysia (@mynadma) December 20, 2022

Tanah runtuh Batang Kali: Operasi SAR ditangguh - Polis

Mon Dec 19 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) sembilan lagi mangsa tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Gohtong Jaya di sini, ditangguhkan lewat malam tadi.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor Supt Suffian Abdullah berkata operasi itu akan bersambung semula pada 8.30 pagi Selasa.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Anggota APM cedera ketika operasi SAR

Mon Dec 19 2022

Seorang anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Selangor yang turut serta dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa tanah runtuh di sini, mengalami kecederaan dan kini sedang menerima rawatan.

APM Selangor dalam kenyataan malam ini memaklumkan Prebet (PA) Erzvicly Fazikhan Zakariah cedera ringan di bahagian lutut, setelah terjatuh ke dalam tanah berselut.

BACA BERITA PENUH DI SINI

GPR kesan lima lokasi bendasing bawah runtuhan tanah - Bomba

Mon Dec 19 2022

Pasukan mencari dan menyelamat (SAR) berjaya mengesan lima lokasi dipercayai mengandungi bendasing di bawah runtuhan tanah di tapak perkhemahan di Batang Kali di sini, pada petang Isnin.

Menurut Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Hafisham Mohd Noor, kerja-kerja mencari dan menyelamat kini tertumpu di lima lokasi berkenaan.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Bilangan anggota SAR dikurangkan malam ini - Polis

Mon Dec 19 2022

Jumlah keanggotaan pasukan mencari dan menyelamat (SAR) di kawasan runtuhan di tapak perkhemahan Father's Organic Farm di Batang Kali di sini, dikurangkan pada Isnin malam.

Menurut Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintenden Suffian Abdullah, ia bagi mengurangkan risiko terhadap pasukan penyelamat di lokasi kejadian terutama dalam keadaan gelap.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Pengarah Bomba Selangor diserang 'minor stroke'

Mon Dec 19 2022

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Selangor, Datuk Norazam Khamis dimasukkan ke hospital selepas diserang 'minor stroke' atau strok ringan dipercayai akibat keletihan.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan Pusat Gerak Operasi JBPM Selangor pada Isnin, beliau dimasukkan ke Hospital Selayang pada jam 6 petang.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Polis sahkan waris hadir untuk pengesahan kehilangan bapa

Mon Dec 19 2022

Polis hari ini mengesahkan empat waris mangsa hadir ke lokasi pencarian tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Batang Kali di sini, pada Isnin.


Menurut Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Suffian Abdullah, kesemua waris itu hadir bagi mendapatkan pengesahan dengan pihak polis berkenaan kehilangan seorang ahli keluarganya.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Hari keempat SAR, tiada penemuan baharu

Mon Dec 19 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) sembilan mangsa yang masih hilang dalam kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan di Jalan Batang Kali-Goh Tong Jaya di sini, belum menunjukkan tanda positif hari ini.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintenden Suffian Abdullah, berkata sehingga jam 6.30 petang tiada petunjuk baharu ditemui dalam operasi melibatkan 125 pegawai dan anggota pelbagai agensi yang mendapat bantuan 11 jengkaut itu.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Pencarian mangsa di sungai berhampiran tidak temui sebarang petunjuk - Bomba

Mon Dec 19 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Batang Kali bukan hanya diteruskan di lokasi kejadian, malah melibatkan kawasan sungai berhampiran.

Menurut Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Hafisham Mohd Noor, tujuh anggota pasukan khas dikerahkan ke kawasan sungai berhampiran 'ground zero' untuk usaha mencari mangsa.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Waris mangsa hadir di lokasi pencarian

Mon Dec 19 2022

Empat orang waris mangsa tanah runtuh Batang Kali yang dipercayai masih hilang sejak Jumaat tiba di lokasi pencarian di Jalan Batang Kali - Goh Tong Jaya di sini pada Isnin.

Kumpulan itu yang terdiri seorang lelaki dan tiga wanita dilihat tiba kira-kira jam 4.17 petang sebelum dibawa oleh pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk diberi taklimat di dalam sebuah khemas khas.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Bomba Selangor nafi beri kebenaran kepada NGO, sukarelawan

Mon Dec 19 2022

Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor menafikan memberi kebenaran kepada mana-mana pasukan sukarelawan atau individu menyertai operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa insiden tanah runtuh di Batang Kali.

Agensi berkenaan dalam satu kenyataan berkata, penafian berkenaan susulan tular gambar sekumpulan sukarelawan daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mendakwa dibenarkan memasuki tapak bencana tanah runtuh pada 16 Disember lalu.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Operasi SAR mencabar, struktur tanah sedalam 16 meter

Mon Dec 19 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa insiden tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Batang Kali, di sini agak mencabar susulan struktur tanah yang berada pada kedalaman 16 meter.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Kebombaan Dan Penyelamat JBPM Selangor, Hafisham Mohd Nor berkata, ia berikutan faktor cuaca hujan yang turut menyebabkan permukaan tanah menjadi lembik.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Pengurusan sekolah dan mangsa akan dirakam keterangan - Polis

Mon Dec 19 2022

Polis akan mengaturkan pertemuan bersama pihak pengurusan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Mun Choong bagi membantu siasatan insiden tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm di Batang Kali, di sini Jumaat lalu.

Menurut Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Suffian Abdullah, setakat ini tiga individu termasuk pengusaha kebun berkenaan telah dirakam keterangannya di Ibu Pejabat Polis Daerah Hulu Selangor.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Penyedia perkhidmatan komunikasi beri liputan terbaik di kawasan bencana

Mon Dec 19 2022

Kesemua penyedia perkhidmatan komunikasi berjaya memberikan liputan selular yang baik secara Coverage on Wheels (COW) dalam misi mencari dan menyelamat (SAR) susulan kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Gohtong Jaya di Batang Kali, sejak Sabtu lalu.

Menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), komunikasi merupakan keperluan penting pasukan SAR memastikan koordinasi antara agensi yang terlibat di lokasi bencana selain pengamal media melaporkan situasi terkini.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Tanah Runtuh Batang Kali: Dewan Rakyat bertafakur seminit

Mon Dec 19 2022

Dewan Rakyat hari ini bertafakur selama seminit bagi memperingati mangsa-mangsa yang terkorban dalam insiden tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm di Batang Kali pada awal pagi Jumaat lalu.

Speaker Dewan Rakyat, Datuk Johari Abdul turut meminta wakil rakyat beragama Islam menghadiahkan al-Fatihah.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Cuaca mendung, operasi SAR sembilan lagi mangsa diteruskan

Mon Dec 19 2022

Memasuki hari keempat, operasi mencari dan menyelamat (SAR) sembilan lagi mangsa yang hilang dalam tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Fathers' Organic Farm, Gohtong Jaya di sini diteruskan hari ini.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat dan Selangor Datuk Norazam Khamis ketika dihubungi Bernama berkata pihaknya akan memberi fokus di Sektor A (Hillview) dan Sektor C (Riverside) serta kawasan sekitar yang belum digali.


BACA BERITA PENUH DI SINI

6 anjing unit pengesan (K9) dibawa masuk ke lokasi

Mon Dec 19 2022

#TanahRuntuhBatangKali : Enam anjing unit pengesan (K9) dibawa masuk ke lokasi kejadian pagi ini bagi mengesan sembilan lagi mangsa yang tertimbus.

? Lucia Terey John | BERNAMA pic.twitter.com/RTxji6EHV5

— BERNAMA (@bernamadotcom) December 19, 2022

Operasi SAR diteruskan 8 pagi ini

Mon Dec 19 2022

Operasi SAR diteruskan 8 pagi ini dengan fokus kepada pencarian di Sektor A dan C, serta kawasan sekitar yang belum digali.

Perkara ini dimaklumkan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Datuk Norazam Khamis.

Operasi SAR ditangguh akibat cuaca

Sun Dec 18 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa yang masih hilang dalam tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan di Batang Kali ditangguhkan malam ini.

Menurut Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintenden Suffian Abdullah, pihaknya terpaksa menangguhkan operasi itu ekoran faktor cuaca yang tidak mengizinkan akibat hujan.

BERITA PENUH DI SINI

Bomba temui 4 petunjuk baharu

Sun Dec 18 2022

Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor hari ini menemui empat petunjuk baharu yang berkemungkinan ada mayat tertimbus di lokasi tanah runtuh di kawasan tapak perkhemahan di laluan Batang Kali-Genting Highlands di sini.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor Datuk Norazam Khamis berkata penggunaan radar penembusan tanah (GPR) itu, sangat membantu operasi mencari dan menyelamat (SAR) dalam mengecilkan skop lokasi pencarian di semua sektor.

BERITA PENUH DI SINI

Tiga lagi mayat dituntut keluarga

Sun Dec 18 2022

Tiga mayat terakhir daripada 24 mangsa yang ditempatkan di Jabatan Forensik Hospital Sungai Buloh telah dituntut oleh waris pada Ahad malam.

Mangsa yang merupakan pasangan suami isteri dan anak lelaki mereka yang berusia tiga tahun dibawa keluar dari pekarangan hospital kira-kira jam 9 malam.

BERITA PENUH DI SINI

2 aliran air bawah tanah aktif, 2 kegagalan cerun dikesan

Sun Dec 18 2022

Kerja-kerja pencegahan pembaikan jangka pendek iaitu menutup segera permukaan cerun yang terdedah dengan tarpaulin sheet di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, di Batang Kali, Selangor, telah dilaksanakan bagi mengelakkan runtuhan susulan.

Jabatan Kerja Raya (JKR) dalam kenyataan hari ini memaklumkan pihaknya turut membuat pengalihan air saliran permukaan dan longkang sedia ada daripada longkang sebelah kiri ke longkang sebelah kanan untuk mengelakkan air larian masuk ke dalam kawasan runtuhan, selain memasang tilt sensor bagi memantau pergerakan tanah di lokasi berkenaan.

BERITA PENUH DI SINI

Operasi SAR disambung semula, tanah lembut lepas hujan sukarkan pencarian

Sun Dec 18 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa yang masih hilang dalam kejadian tanah runtuh di kawasan tapak perkhemahan di Jalan Batang Kali-Gohtong Jaya berdepan kesukaran disebabkan keadaan tanah yang lembut akibat hujan.

Pengarah Bomba Negeri Selangor, Datuk Norazam Khamis, berkata operasi berkenaan disambung semula jam 6 petang tadi selepas dihentikan buat sementara akibat hujan lebat kira-kira sejam sebelum itu.


BERITA PENUH DI SINI

"Mereka memang suka berkhemah..." - Adik mangsa

Sun Dec 18 2022

Sepasang suami isteri yang terkorban dalam tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father’s Organic Farm di Batang Kali, terlalu gemarkan aktiviti berkhemah.

Bahkan, kegemaran itu juga turut diwarisi anak-anak pasangan berkenaan, kata adik kepada mangsa, Mary, 58.


BERITA PENUH DI SINI

Tiada mangsa ditemui setakat jam 6.30 petang - PDRM

Sun Dec 18 2022

Operasi mencari dan menyelamat mangsa kejadian tanah runtuh di Jalan Batang Kali-Gohtong Jaya gagal menemui sebarang mangsa setakat jam 6.30 petang Ahad.


Menurut Ketua Polis Hulu Selangor, Superintendan Suffian Abdullah, bagaimanapun, operasi diteruskan sehingga jam 4 pagi, namun, bergantung kepada cuaca.


BERITA PENUH DI SINI

Jumpa mayat ibu, anak berpelukan, sukar dilupakan penyelamat

Sun Dec 18 2022

Saat menemukan mayat seorang ibu berpelukan dengan anak perempuannya berusia lingkungan tiga tahun di bawah timbunan lumpur di kawasan tanah runtuh di sini Jumaat lepas telah meninggalkan kesan yang amat mendalam kepada Pegawai Bomba Kanan Shahari Shamsuddin.

Shahari, 47, yang merupakan antara anggota penyelamat terawal menjumpai mayat kedua beranak itu, berkata ia menjadi antara pengalaman tidak dapat dilupakan sepanjang 23 tahun berkhidmat dalam pasukan bomba dan turut mengusik hatinya sebagai seorang bapa.


BERITA PENUH DI SINI

Tanah runtuh Batang Kali: Hujan lebat, operasi SAR ditangguhkan

Sun Dec 18 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) sembilan lagi mangsa yang hilang dalam tragedi tanah runtuh di Jalan Batang Kali - Gohtong Jaya, di sini, dihentikan ekoran hujan lebat.

Media difahamkan, operasi itu dihentikan seketika bagi mengelakkan risiko kepada anggota-anggota keselamatan yang bertugas.


BERITA PENUH DI SINI

Bayi setahun mangsa termuda meninggal dunia

Sun Dec 18 2022

Bayi lelaki berusia setahun merupakan mangsa termuda yang meninggal dunia akibat tragedi tanah runtuh di Batang Kali, Hulu Selangor pada awal Jumaat.

Menurut senarai mangsa yang dikongsikan oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma), identiti kesemua tujuh mangsa kanak-kanak telah dikenal pasti.


BERITA PENUH DI SINI

Raja Permaisuri Agong berkenan melawat lokasi kejadian

Sun Dec 18 2022

Raja Permaisuri Agong, Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah berkenan melawat lokasi kejadian tanah runtuh, di sini, pada Ahad.

Baginda berangkat tiba sekitar pukul 4.15 petang sebelum diberi taklimat oleh pihak berkuasa.


BERITA PENUH DI SINI

Perkembangan pencarian mangsa tanah runtuh

Sun Dec 18 2022

Perkembangan di Hospital Sungai Buloh

Sun Dec 18 2022

Tanah runtuh Batang Kali: Father's Organic Farm mohon maaf...

Sun Dec 18 2022

Pengurusan Father's Organic Farm memohon maaf kepada semua mangsa yang terjejas akibat tragedi tanah runtuh yang berlaku di kawasan penyeliaan syarikat itu pada Jumaat lalu.

Dalam masa sama, Father’s Organic Farm turut menzahirkan ucapan takziah kepada semua waris mangsa yang terlibat.


BERITA PENUH DI SINI

Perkembangan pencarian mangsa tanah runtuh

Sun Dec 18 2022

Kerja lebih masa, 'Blake' K9 direhatkan

Sun Dec 18 2022

Ketika ramai berkongsi di media sosial gambar memaparkan anggota pasukan penyelamat kepenatan dalam operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa tanah runtuh di sini, tidak ramai yang tahu terdapat 'hero' lain turut mengalami keadaan sama.

Pendamping pasukan SAR iaitu anjing unit pengesan (K9) turut bertungkus lumus dalam operasi mengesan dan menyelamatkan mangsa insiden tanah runtuh sejak Jumaat lepas.


BERITA PENUH DI SINI

Wanita kehilangan empat ahli keluarga sekelip mata

Sun Dec 18 2022

Pilu seorang nenek kehilangan empat ahli keluarga sekelip mata ⁦⁦⁦⁦@501Awani#tragedibatangkali pic.twitter.com/mQLFekuZjl

— Umavathi Ramayah ?? (@UmavathiRamayah) December 18, 2022

Pilu seorang nenek, hilang empat ahli keluarga sekelip mata

Sun Dec 18 2022

Luluh jiwa seorang nenek apabila dia kehilangan empat ahli keluarga sekelip mata dalam tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan di Father's Organic Farm, Batang Kali, pada Jumaat.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi itu, Beh Su Lee, 59, kehilangan anak perempuannya, menantu serta dua cucu yang berusia satu dan enam tahun.


BERITA PENUH DI SINI

Pasukan SAR pastikan jentera pengorek tidak cederakan badan mangsa

Sun Dec 18 2022

Lapan unit jentera pengorek (excavator) digerakkan ke tapak runtuhan cerun di tapak perkhemahan di Father's Organic Farm di sini berdasarkan lokasi terakhir mangsa dijumpai semalam.

Pengarah JBPM Selangor, Datuk Norazam Khamis berkata, kesemua jentera berat itu ditempatkan di tiga sektor pencarian iaitu sektor A (Kem Hillview),B (Kem Farm View) dan C (Kem Riverside).


BERITA PENUH DI SINI

15 mayat telah diserah kepada waris, 9 masih di hospital

Sun Dec 18 2022

Sebanyak 15 daripada 24 mayat mangsa kejadian tanah runtuh tapak perkhemahan Father's Organic Farm telah diserahkan kepada waris dan keluarga pada Sabtu.

Ketua Polis Hulu Selangor Supt Suffian Abdullah berkata, ia melibatkan dua lelaki dewasa, lapan perempuan dewasa, dua kanak-kanak lelaki dan tiga kanak-kanak perempuan.

BERITA PENUH DI SINI

Waris diminta ke Hospital Sungai Buloh bantu proses pengecaman

Sun Dec 18 2022

Polis ambil keterangan pengusaha tapak perkhemahan, 2 pekerja

Sun Dec 18 2022

Polis Diraja Malaysia sudah mengambil keterangan tiga individu bagi membantu siasatan kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Batang Kali.

Ketua Polis Hulu Selangor Supt Suffian Abdullah berkata, mereka terdiri daripada seorang pengusaha dan dua pekerjanya yang hadir di IPD Hulu Selangor pada Sabtu.

BERITA PENUH DI SINI

Tiga individu diambil keterangan - Polis

Sun Dec 18 2022

Sidang media hari ketiga operasi SAR

Sun Dec 18 2022

Mayat ke-16 dibawa keluar dari Hospital Sungai Buloh

Sun Dec 18 2022

Mayat ke-16 mangsa tragedi tanah runtuh Batang Kali dibawa keluar menaiki kenderaan Pusat Peringatan Nirvana kira-kira pukul 10.25 pagi ini, selepas selesai proses bedah siasat.

Bagaimanapun, identiti penuh mangsa yang dibawa keluar, dipercayai seorang individu dewasa, tidak dapat dipastikan.

BERITA PENUH DI SINI


Perkembangan dari Hospital Sungai Buloh

Sun Dec 18 2022

Operasi mencari dan menyelamat 9 lagi mangsa diteruskan

Sun Dec 18 2022

Operasi mencari dan menyelamat baki mangsa yang masih tertimbus dalam runtuhan cerun di tapak perkhemahan Father's Organic Farm di sini, bersambung jam 9 pagi selepas dihentikan sekitar jam 4 pagi tadi.

Misi mencari sembilan lagi mangsa tanah runtuh diteruskan dengan pembabitan lebih 135 anggota dan pegawai daripada lima agensi penyelamat utama.

BERITA PENUH DI SINI

Operasi SAR hari ketiga disambung 9 pagi

Sun Dec 18 2022

Perkembangan pencarian mangsa tanah runtuh hari ketiga

Sun Dec 18 2022

ATM atur anggota dan aset untuk operasi SAR

Sun Dec 18 2022

Waris mangsa dibantu melalui proses pengecaman, bedah siasat

Sun Dec 18 2022

Anggota APM kongsi kisah sayu terlibat SAR

Sat Dec 17 2022

Pada mulanya, sukar untuk Mohd Firdaus mempercayai laporan awal yang mengatakan hampir 100 mangsa terlibat dalam insiden tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, kerana jumlahnya terlalu besar.

Setibanya di lokasi, selain kelibat pasukan-pasukan keselamatan yang lain, situasi sangat hiruk-pikuk dan menyedihkan dengan suara jeritan meminta bantuan daripada mangsa kedengaran hampir dari segenap arah.

BERITA PENUH DI SINI


Pulau Pinang arah semua tapak perkhemahan ditutup sementara

Sat Dec 17 2022

Pulau Pinang mengarahkan semua operasi tapak perkhemahan di negeri itu ditutup sementara bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini susulan insiden tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm.

Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata tindakan itu diambil susulan arahan Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming agar semua tapak perkhemahan berhampiran sungai dan lokasi berisiko tinggi di seluruh negara ditutup tujuh hari.

BERITA PENUH DI SINI

Mayat ke-15 dibawa keluar Jabatan Forensik HSB

Sat Dec 17 2022

Mayat ke-15 mangsa korban tragedi tanah runtuh Batang Kali selesai proses bedah siasat di Jabatan Forensik, Hospital Sungai Buloh (HSB).

Mayat mangsa dipercayai kanak-kanak berusia 12 tahun itu dibawa keluar menaiki kenderaan jenazah kira-kira jam 12.34 tengah malam Ahad.


BERITA PENUH DI SINI

Jenazah Nurul Azwani, mangsa pertama tragedi selamat dikebumi

Sat Dec 17 2022

Jenazah seorang daripada mangsa tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Fathers' Organic Farm, Gohtong Jaya, Batang Kali, Selangor selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Raudhatul Sakinah (KL-Karak), Taman Selasih pada 10 malam tadi.

Ibu Allahyarham, Siti Esah Hassan, 53, berkata jenazah Nurul Azwani Kamarulzaman, 31, dibawa ke tanah perkuburan selepas selesai solat jenazah di Masjid Abu Hurairah Kampung Batu 5, Jalan Ipoh, Kuala Lumpur.


BERITA PENUH DI SINI

ATM atur gerak anggota, aset bantu operasi SAR

Sat Dec 17 2022

Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mengatur gerak anggota dan aset bagi membantu operasi mencari dan menyelamat mangsa tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm di Batang Kali, Selangor.

Hantaran di laman Facebook rasmi Kementerian Pertahanan hari ini memaklumkan seorang pegawai dan 30 anggota Rejimen Ke-25 Askar Melayu Diraja (25 RAMD) diatur gerak setiap enam jam ke lokasi kejadian bagi membantu operasi itu.


BERITA PENUH DI SINI

JKM sediakan khidmat psikologi kepada mangsa

Sat Dec 17 2022

Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah menempatkan pegawai psikologi di Balai Polis Hulu Yam Bharu, Selangor bagi intervensi krisis serta sokongan psikologi kepada mangsa dan keluarga mereka yang trauma berikutan tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Batang Kali.

JKM dalam kenyataan hari ini memaklumkan bekerjasama rapat dengan pihak hospital dalam memastikan mangsa dan keluarga mereka mendapat bantuan sokongan psikososial yang sewajarnya.


BERITA PENUH DI SINI

Lumpur tebal, becak sebab orang awam dilarang berada di kawasan SAR

Sat Dec 17 2022

Kawasan tanah runtuh yang berlumpur tebal dan becak antara faktor menyebabkan orang awam atau pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tidak dibenarkan menyertai operasi mencari dan menyelamat (SAR).

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor dalam satu kenyataan berkata, keadaan tanah di lokasi kejadian juga masih tidak stabil.


BERITA PENUH DI SINI

Operasi SAR sehingga 4 pagi, bersambung 9 pagi Ahad

Sat Dec 17 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) bagi mengesan sembilan lagi mangsa yang hilang akan diteruskan sehingga jam 4 pagi ini, jika keadaan cuaca mengizinkan.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintenden Suffian Abdullah berkata, selepas tempoh itu operasi SAR akan ditangguhkan sementara waktu dan bersambung semula pada jam 9 pagi Ahad.


BERITA PENUH DI SINI

14 mayat mangsa dibawa keluar dari HSB setakat jam 8 malam

Sat Dec 17 2022

Sejumlah 14 mayat mangsa tragedi tanah runtuh di Batang Kali telah dibawa keluar dari Jabatan Forensik Hospital Sungai Buloh selepas selesai proses bedah siasat dan pengecaman wajah pada Sabtu.

Mayat pertama dibawa keluar jam 4.21 petang, diikuti mayat kedua 20 minit kemudian.


BERITA PENUH DI SINI

Empat mangsa di Hospital Selayang stabil - Dr Zaliha

Sat Dec 17 2022

Empat mangsa termasuk seorang wanita hamil dalam tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Batang Kali, Selangor yang menerima rawatan di Hospital Selayang berada dalam keadaan stabil, kata Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa.

"Ini hasil rawatan yang diterima daripada pakar-pakar, kita jumpa keempat-empat mereka, Alhamdulillah semua baik dan mungkin ada yang akan discaj esok atau lusa," katanya.


BERITA PENUH DI SINI

Jenazah Allahyarham Nurul Azwani dikebumi di Gombak

Sat Dec 17 2022

Ibu kepada Allahyarham Nurul Azwani Kamarulzaman yang merupakan antara mangsa korban tragedi tanah runtuh di Batang Kali dilihat tenang meninggalkan Jabatan Forensik, Hospital Sungai Buloh pada Sabtu.

Siti Esah Hassan, 53, diiringi ahli keluarganya keluar meninggalkan perkarangan Jabatan Forensik kira-kira jam 7.50 malam selepas jenazah anaknya dibawa keluar menggunakan kenderaan jenazah.


BERITA PENUH DI SINI

K9, si pendamping pasukan SAR

Sat Dec 17 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father’s Organic Farm, Gohtong Jaya di sini diperhebatkan bagi mengesan baki mangsa yang masing hilang.

Selain daripada penggunaan jentera besar, ‘penampilan’ anjing daripada unit pengesan (K9) pada operasi kali ini dilihat sebagai tunjang utama kepada penemuan mangsa - sama ada terselamat atau terkorban.


BERITA PENUH DI SINI

Angka korban dan cabaran operasi SAR

Sat Dec 17 2022

KPN jamin pengamal media terus dapat maklumat terkini

Sat Dec 17 2022

Polis Diraja Malaysia akan memastikan pengamal media terus mendapat maklumat terkini mengenai operasi pencarian mangsa tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Fathers' Organic Farm, Gohtong Jaya di sini.

Ketua Polis Negara Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani, ketika memberikan jaminan itu, berkata beliau telah mengarahkan Pos Kawalan Pusat Kejadian (PKTK) agar terus memberi maklumat secukupnya kepada media yang berperanan sebagai penghubung antara perkembangan di lokasi dengan masyarakat di luar.


BERITA PENUH DI SINI

Jenazah mangsa ke-10, Allahyarham Nurul Azmani dibawa keluar dari Jabatan Forensik HSB

Sat Dec 17 2022

#TragediBatangKali Jenazah mangsa ke-10, Allahyarham Nurul Azmani dibawa keluar dari Jabatan Forensik HSB jam 7.45 pm.

Jenazah akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Taman Selasih, Gombak malam ini. @501Awani #AWANInews pic.twitter.com/aOUfaxc5Sc

— Fareez Azman (@FareezAzmann) December 17, 2022

Ahli keluarga mangsa tiba di Jabatan Forensik HSB untuk proses pengecaman

Sat Dec 17 2022

#TragediBatangKali Ahli keluarga mangsa tiba di Jabatan Forensik HSB untuk proses pengecaman mayat.

Sehingga kini, 7 mayat telah dibawa keluar selepas selesai bedah siasat. @501Awani #AWANInews pic.twitter.com/wCi5mUH9PQ

— Fareez Azman (@FareezAzmann) December 17, 2022

Sukarelawan, NGO tidak dibenar masuk kawasan pencarian - KPN

Sat Dec 17 2022

Sukarelawan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tidak dibenarkan berada di lokasi operasi mencari dan menyelamat (SAR) insiden tanah runtuh Batang Kali, Hulu Selangor.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani berkata operasi SAR hanya diketuai Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), dan tidak sesuai bagi orang awam untuk membantu operasi.


BERITA PENUH DI SINI

Mayat kanak-kanak perempuan yang juga mangsa ke-24 tiba di Jabatan Forensik HSB

Sat Dec 17 2022

#TragediBatangKali Mayat kanak-kanak perempuan yang juga mangsa ke-24 tiba di Jabatan Forensik HSB jam 6.50 petang tadi. @501Awani #AWANInews pic.twitter.com/JnDZ9KHAr1

— Fareez Azman (@FareezAzmann) December 17, 2022

Mayat mangsa ke-24 tiba di Jabatan Forensik HSB

Sat Dec 17 2022

Mayat mangsa ke-24 yang terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Batang Kali tiba di Jabatan Forensik Hospital Sungai Buloh sebentar tadi.

Mangsa kanak-kanak perempuan itu dibawa menaiki kenderaan polis, dan tiba pada kira-kira jam 6.50 petang diiringi dua anggota pasukan berkenaan.


BERITA PENUH DI SINI

Mayat pertama dibawa keluar dari Hospital Sungai Buloh

Sat Dec 17 2022

Mayat pertama mangsa tragedi tanah runtuh di Batang Kali, Hulu Selangor pada Jumaat, dipercayai seorang kanak-kanak dibawa keluar dari Jabatan Forensik Hospital Sungai Buloh, di sini pada pukul 4.21 petang tadi selepas selesai proses bedah siasat.

Sepuluh minit sebelum dibawa keluar menaiki kenderaan pusat pengebumian Nirvana, keluarga mangsa dilihat melakukan upacara keagamaan di tempat letak kereta hospital berkenaan.


BERITA PENUH DI SINI

Satu mayat kanak-kanak perempuan ditemukan, angka korban 24

Sat Dec 17 2022

Satu mayat kanak-kanak ditemui di tapak perkhemahan Father's Organic Farm di Batang Kali, Hulu Selangor pada jam 4.05 petang,Sabtu.

Penemuan itu disahkan Ketua Polis Negara, Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani ketika ditemui pengamal media di lokasi insiden pada Sabtu.

BERITA PENUH
DI SINI

Pada jam 4.05 petang, 1 mayat mangsa kanak-kanak perempuan telah dijumpai oleh pasukan penyelamat

Sat Dec 17 2022

Pengurus tapak perkhemahan akan dipanggil

Sat Dec 17 2022

Polis akan memanggil pengurus tapak perkhemahan Fathers' Organic Farm, Batang Kali di sini susulan kejadian tanah runtuh yang mengorbankan 23 mangsa setakat ini.

Perkara itu disahkan oleh Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintenden Suffian Abdullah dalam sidang media di lokasi insiden, di sini pada Sabtu.


BERITA LANJUT DI SINI

Sidang Media perkembangan tragedi di tapak perkhemahan Father's Organic Farm

Sat Dec 17 2022

2 lagi mayat ditemukan, angka korban meningkat kepada 23

Sat Dec 17 2022

Dua mayat ditemukan dipercayai ibu dan anak, angka korban 23

Sat Dec 17 2022

Angka korban tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Fathers' Organic Farm, Batang Kali di sini meningkat kepada 23 mangsa.

Menurut Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Datuk Norazam Khamis, ia susulan penemuan dua lagi mayat di lokasi kejadian kira-kira jam 1.05 tengah hari tadi.


BERITA LANJUT DI SINI

Tanah runtuh Batang Kali: KPM tempatkan kaunselor di hospital

Sat Dec 17 2022

Kementerian Pendidikan menempatkan sembilan kaunselor di Jabatan Forensik Hospital Sungai Buloh di sini sebagai bantuan awal psikologi sosial kepada ahli keluarga dan waris mangsa yang terkorban dalam tragedi tanah runtuh di Batang Kali, pada Jumaat.

Menterinya, Fadhlina Sidek berkata, pegawai berkenaan ditugaskan mengikut tiga syif dengan  tiga pegawai  pada setiap satu sesi.


BERITA LANJUT DI SINI

6 daripada 21 mangsa meninggal dunia dikenal pasti - NADMA

Sat Dec 17 2022

Enam daripada 23 mangsa yang meninggal dunia dalam insiden tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Batang Kali di sini, telah dikenal pasti melalui proses pengecaman oleh waris atau melalui ujian cap jari.

Dalam satu kenyataan, Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) memaklumkan, proses bedah siasat dan pengecaman mayat yang lain masih dijalankan.

BERITA PENUH DI SINI

KPM tempatkan kaunselor di hospital, bantuan psikologi kepada waris mangsa

Sat Dec 17 2022

Kementerian Pendidikan menempatkan sembilan kaunselor di Jabatan Forensik Hospital Sungai Buloh di sini sebagai bantuan awal psikologi sosial kepada ahli keluarga dan waris mangsa yang terkorban dalam tragedi tanah runtuh di Batang Kali, pada Jumaat.

Menterinya, Fadhlina Sidek berkata, pegawai berkenaan ditugaskan mengikut tiga syif dengan tiga pegawai pada setiap satu sesi.

BACA BERITA PENUH DI SINI

2 lagi mayat ditemukan, angka korban meningkat kepada 23

Sat Dec 17 2022

Angka korban tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Fathers' Organic Farm, Batang Kali di sini meningkat kepada 23 mangsa.

Menurut Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Datuk Norazam Khamis dalam satu kenyataan, ia susulan penemuan dua lagi mayat di lokasi kejadian setakat jam 1 tengah hari tadi.

Identiti 21 mangsa maut belum dikenal pasti - Polis

Sat Dec 17 2022

Identiti kesemua 21 mangsa yang terkorban dalam tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Gohtong Jaya di sini masih belum dikenal pasti.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintenden Suffian Abdullah berkata, mereka yang terkorban ditemukan tanpa sebarang dokumen pengenalan diri.


BERITA LANJUT DI SINI

Raja Muda Selangor berkenan melawat dan mendengar taklimat operasi SAR.

Sat Dec 17 2022

Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah Sultan Sharafuddin Idris Shah berangkat meninggalkan lokasi tragedi tanah runtuh selepas berkenan melawat dan mendengar taklimat operasi SAR @501Awani pic.twitter.com/FzYNAPxoEP

— Hasimi Muhamad (@HasimiM) December 17, 2022

Sidang media Ketua Polis Daerah Hulu Selangor & Pengarah JBPM Selangor

Sat Dec 17 2022

Tanah runtuh Batang Kali: 12 mangsa belum ditemukan, ada potensi selamat - Bomba

Sat Dec 17 2022

Pasukan Mencari dan Menyelamat (SAR) insiden tanah runtuh di Batang Kali masih belum dapat mengenal pasti lokasi tepat 12 mangsa yang hilang.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Selangor, Datuk Norazam Khamis begitu pun tidak menolak kemungkinan masih ada mangsa yang selamat sekiranya mereka berpaut kepada batu atau pokok.

BERITA LANJUT DI SINI.

Polis cari ahli keluarga 21 mangsa yang terkorban

Sat Dec 17 2022

Perkembangan pencarian mangsa tanah runtuh

Sat Dec 17 2022

Inti pati sidang media operasi SAR oleh Bomba dan PDRM

Sat Dec 17 2022

- 21 mangsa yang terkorban ditemukan tanpa dokumen, identiti belum dapat disahkan.

- Kebenaran dibedah siasat telah dikeluarkan semalam.

- Sektor pencarian diteruskan dengan mengerakkan tujuh ekor anjing unit pengesan (K9) daripada JBPM dan ATM. Mempunyai kepakaran mengesan mayat di dalam timbunan tanah, batu, dan air.

- Operasi SAR difokuskan kepada dua sektor iaitu B dan C.

- 12 mangsa yang masing hilang berkemungkinan besar tipis ditemukan selamat.

- Operasi SAR berkemungkinan dihentikan selepas tujuh hari. JBPM akan bincang dengan PDRM untuk sambung atau henti.

Tanah runtuh Batang Kali: Hannah Yeoh tiba di Hospital Sungai Buloh

Sat Dec 17 2022

Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh tiba di Jabatan Forensik, Hospital Sungai Buloh di sini kira-kira jam 10.30 pagi.

Beliau meninggalkan hospital tersebut kira-kira setengah jam kemudian.

Namun tiada sebarang sidang media diadakan.

BERITA LANJUT DI SINI.

Tanah runtuh Batang Kali: Raja Muda Selangor tinjau operasi SAR

Sat Dec 17 2022

Raja Muda Selangor Tengku Amir Shah Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan turun padang bagi meninjau sendiri perkembangan kerja-kerja mencari dan menyelamat (SAR) mangsa tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Gohtong Jaya di sini hari ini.

Baginda meluangkan masa kira-kira 40 minit dan diberikan taklimat mengenai operasi SAR tersebut oleh Ketua Polis Selangor Datuk Arjunaidi Mohamed serta Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor Datuk Norazam Khamis di bilik gerakan operasi.

BERITA LANJUT DI SINI.

Operasi SAR tragedi Batang Kali

Sat Dec 17 2022

Operasi SAR #TragediBatangKali kali bersambung pada 8 pagi tadi. Menurut Pengarah JBPM Selangor, Datuk Norazam Khamis, operasi fokus kepada dua kawasan iaitu Kem Farmview dan Riverside. Setakat ini 12 individu masih hilang @501Awani pic.twitter.com/2gxcRu40FY

— Hasimi Muhamad (@HasimiM) December 17, 2022

Tanah runtuh Batang Kali: Operasi SAR fokus dua tapak perkhemahan, guna jentera berat

Sat Dec 17 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Gohtong Jaya diteruskan dengan memberi tumpuan kepada dua kawasan di Farmview dan Riverside, dipercayai kawasan mangsa terperangkap.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Datuk Norazam Khamis, berkata keputusan itu dibuat berdasarkan kepada lokasi mangsa terakhir ditemukan antara dua lokasi tersebut semalam.

BERITA LANJUT DI SINI.

Tanah runtuh Batang Kali: Wisma Putra sahkan tiga warga Singapura terlibat

Sat Dec 17 2022

Kementerian Luar Negeri mengesahkan tiga daripada 61 mangsa yang terselamat dalam tragedi tanah runtuh merupakan warga Singapura.

Wisma Putra dalam kenyataan memaklumkan ketiga-tiga warga Singapura itu ditemui selamat dalam usaha misi mencari dan menyelamat (SAR) yang digerakan pihak berkuasa.

BERITA LANJUT DI SINI.

Tanah runtuh Batang Kali: 'Tapak rekreasi tak patut ada dekat dengan kawasan berisiko'

Fri Dec 16 2022

Sebarang bentuk tempat rekreasi atau perkhemahan tidak sewajarnya diwujudkan berhampiran dengan kawasan yang berisiko seperti tebing tinggi.

Sehubungan itu, Pengerusi Kluster Alam Sekitar dan Kelestarian Akademi Profesor Malaysia Prof. Emeritus Datuk Ibrahim Komoo menyarankan kerajaan supaya menetapkan garis panduan yang lebih tegas untuk mengelakkan tragedi seperti yang berlaku di Batang Kali berlaku lagi.

BERITA LANJUT DI SINI.

Tanah runtuh Batang Kali: Capaian internet lemah, syarikat telekomunikasi diarah cari alternatif

Fri Dec 16 2022

Empat syarikat utama telekomunikasi negara telah diarah untuk ke lokasi tanah runtuh di tapak perkhemahan di Father's Organic Farm di sini bagi meninjau masalah capaian Internet yang lemah dan mencari penyelesaian terbaik bagi mengatasinya.

Menurut Jurucakap Jabatan Penerangan Malaysia (JaPen), Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia serta empat syarikat telekomunikasi negara iaitu Maxis, Digi, Celcom dan UMobile telah turun meninjau lokasi kejadian pada 2 petang Jumaat untuk memasang parabola masing-masing.

BERITA LANJUT DI SINI.

Tanah runtuh Batang Kali: Insiden terburuk tahun ini di tapak perkhemahan

Fri Dec 16 2022

Insiden tanah runtuh secara besar-besaran yang berlaku sejurus selepas jam 2 pagi pada Jumaat di tapak perkhemahan popular di sepanjang Jalan Batang-Kali-Genting Highlands, telah mengorbankan 21 nyawa dan menyebabkan 12 masih hilang setakat jam 7.10 malam, Jumaat.

Seramai 61 orang lagi diselamatkan sepanjang hari daripada tanah dan lumpur dengan dimensi runtuhan kira-kira 500 meter (m),, selebar 200m pada kedalaman 8m dengan isi padu runtuhan 450,000 meter padu (m3) di tapak perkhemahan Father's Organic Farm berhampiran Gohtong Jaya di Pahang.

BERITA LANJUT DI SINI.

Fahmi minta MCMC, syarikat telekomunikasi wujud SOP akses telekomunikasi kawasan bencana

Fri Dec 16 2022

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC) serta syarikat telekomunikasi diminta segera mewujudkan satu prosedur operasi standard (SOP) akses telekomunikasi di kawasan bencana.

Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil berkata beliau akan berbincang dengan MCMC serta penyedia rangkaian mudah alih bagi menyegerakan SOP itu terutama apabila wujud keperluan khusus untuk operasi mencari dan menyelamat.


BERITA LANJUT DI SINI. 



Operasi SAR bersambung 8 pagi Sabtu

Fri Dec 16 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa yang belum ditemui dalam tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Fathers' Organic Farm, Gohtong Jaya di sini ditangguhkan atas faktor cuaca hujan.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor Supt Suffian Abdullah berkata operasi SAR akan disambung semula pada 8 pagi Sabtu.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Pemimpin Singapura zahir ucapan takziah

Fri Dec 16 2022

Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong mengucapkan takziah dan bersimpati kepada semua mangsa yang terjejas dalam kejadian tanah runtuh di Genting Highlands hari ini.

Lee turut berdukacita dengan kejadian itu yang mengakibatkan kehilangan nyawa selain ramai cedera.

Beliau berkata demikian dalam perutusan takziah kepada rakan sejawatannya dari Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim.


Pemantauan jalan di kawasan perbukitan perlu lebih komprehensi

Fri Dec 16 2022

Kronologi kejadian tanah runtuh sepanjang 2022

Fri Dec 16 2022

Sehubungan tragedi runtuhan tanah di tapak perkhemahan, Father's Organic Farm, Batang Kali di Hulu Selangor pada pagi Jumaat, di sini kami rangkumkan kronologi kejadian tanah runtuh di seluruh negara tahun ini.

BACA BERITA PENUH DI SINI

JKKP siasat jika aktiviti pekerjaan jadi punca insiden

Fri Dec 16 2022

Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) akan melakukan siasatan lanjut jika terdapat petunjuk wujud aktiviti pekerjaan yang menyebabkan kemalangan dalam insiden tanah runtuh di tapak perkhemahan di Father's Organic Farm, Batang Kali, Selangor.

Menteri Sumber Manusia V. Sivakumar berkata siasatan akan dimulakan sebaik sahaja pihak JKKP mendapat kebenaran daripada pihak keselamatan untuk memasuki lokasi kejadian.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Sultan Selangor, Tengku Permaisuri zahir ucapan takziah kepada keluarga mangsa

Fri Dec 16 2022

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah dan Tengku Permaisuri Selangor Tengku Permaisuri Norashikin menzahirkan rasa amat sedih dan simpati atas tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan di Batang Kali di Hulu Selangor, awal pagi tadi.

Menerusi catatan di Facebook Selangor Royal Office, Sultan Sharafuddin dan Tengku Permaisuri Norashikin berkenan mengutus ucapan takziah kepada semua mangsa dan waris keluarga yang terlibat.

BACA BERITA PENUH
DI SINI

Dua aliran air dikesan di lokasi kejadian - TPM

Fri Dec 16 2022

Terdapat dua aliran air dikesan di lokasi kejadian sebelum tanah runtuh berlaku.

Demikian jelas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam sidang media sebentar tadi.

Jelasnya, bagaimanapun siasatan akan diteruskan oleh pihak berwajib.

BACA BERITA PENUH
DI SINI

Mangsa terkorban meningkat 21 orang, pencarian diteruskan - TPM

Fri Dec 16 2022

Jumlah mangsa yang terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Batang Kali, di sini meningkat kepada 21 mangsa ketika ini.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, ketika ini fokus pencarian diteruskan bagi mencari 12 lagi mangsa yang masih hilang.

BERITA PENUH DI SINI


Mayat ahli keluarga ditemui berpelukan

Fri Dec 16 2022

Beberapa mayat mangsa dipercayai ditemui berpelukan dalam kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm di Jalan Batang Kali - Gohtong Jaya di sini pada Jumaat.

Seorang pegawai bomba yang menyertai operasi mencari dan menyelamat (SAR) enggan mendedahkan nama memberitahu, operasi disertainya jam 6 pagi itu telah beberapa mayat yang telah tertimbus.

BACA BERITA PENUH DI SINI


Operasi SAR diteruskan 24 jam - Bomba

Fri Dec 16 2022

Operasi mencari dan menyelamat (SAR) mangsa tanah runtuh di tapak perkhemahan Jalan Batang Kali-Gohtong Jaya, akan diteruskan selama 24 jam.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Datuk Norazam Khamis berkata, bagaimanapun operasi berkenaan akan bergantung situasi dan keadaan semasa.

"Sekiranya hujan turun, operasi akan dihentikan serta-merta namun setakat ini ia masih diteruskan dan anggota juga bersilih ganti sehinggalah baki 14 mangsa ditemui," kata Norazam. 

BERITA PENUH
DI SINI


Tiga lagi mangsa maut dibawa keluar, 14 masih hilang

Fri Dec 16 2022

Angka korban akibat kejadian tanah runtuh di sebuah tapak perkhemahan di Jalan Batang Kali - Gohtong Jaya meningkat kepada 19 mangsa termasuk empat kanak-kanak, setakat jam 5.30 petang, pada Jumaat.

Menurut Ketua Polis Daerah Hulu Selangor Superintendan Suffian Abdullah, seramai 14 lagi mangsa dikhuatiri masih tertimbus manakala 61 lagi telah diselamatkan dan hanya dua mangsa cedera serta telah dibawa ke hospital.

BERITA PENUH DI SINI

'Tidak tenang selagi tidak jumpa anak'

Fri Dec 16 2022

"Saya tidak tenang selagi anak tidak dijumpai."

Itu harapan seorang wanita warga emas, Tan Ah Choe, 66 yang berharap agar anak perempuannya, Hong Mei Jing, 38 dapat ditemui selamat dalam tragedi tanah runtuh di Father's Organic Farm, Jalan Genting, di sini pada Jumaat.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Setakat 4.40 petang, 2 lagi mayat telah dijumpai, menjadikan jumlah mangsa meningkat kepada 18 - JBPM

Fri Dec 16 2022

Agong, Permaisuri Agong zahir ucapan takziah kepada keluarga mangsa

Fri Dec 16 2022

Kerajaan Selangor akan teliti semula garis panduan kawasan perkhemahan - Loy Sian

Fri Dec 16 2022

Kerajaan Negeri Selangor akan meneliti semula garis panduan kawasan tapak perkhemahan berhampiran dengan cerun dan sungai susulan tragedi Batang Kali yang mengorbankan 16 nyawa setakat ini.

Menurut Exco Pelancongan, Alam Sekitar dan Teknologi Hijau dan Hal Ehwal Orang Asli, Hee Loy Sian, perkara itu akan dilihat semula bagi memastikan kejadian sama tidak berulang.

"Apa yang berlaku di sini, walaupun kita tiada undang-undang khusus mengawal tapak perkhemahan di tepi cerun, tapi kita akan tengok balik," katanya. 

BACA BERITA PENUH DI SINI

Syarikat kendali tapak perkhemahan tiada lesen

Fri Dec 16 2022

KPKT melalui JPBM pergiat usaha menyelamat - Kor Ming

Fri Dec 16 2022

YB Tuan Nga Kor Ming (KM), Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan turun padang ke lokasi insiden tanah runtuh di Father’s Organic Farm, Batang Kali, Selangor. KPKT melalui JPBM bersama pelbagai pasukan penyelamat akan terus menggiatkan usaha pic.twitter.com/UHlviqvlCg

— KPKT (@kpkt_gov) December 16, 2022

Sidang Media Menteri Kesihatan

Fri Dec 16 2022

Perkembangan terkini tanah runtuh setakat jam 4 petang

Fri Dec 16 2022

Sultan Johor zahir ucapan takziah kepada keluarga mangsa

Fri Dec 16 2022

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar menzahirkan rasa sedih dengan kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan di Father's Organic Farm, Gohtong Jaya, Batang Kali, awal pagi Jumaat.

Dalam ciapan terbaharu di Facebook, Sultan Ibrahim bertitah agar seluruh ahli keluarga mangsa bersabar dengan dugaan yang menimpa.

20 guru SJKC Mun Choong antara yang berada di tapak perkhemahan

Fri Dec 16 2022

Kira-kira 20 orang guru dari Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Mun Choong serta ahli keluarga mereka adalah antara yang berada di tapak perkhemahan di Father's Organic Farm, Gohtong Jaya di sini, yang dilanda tanah runtuh awal pagi tadi.

Perkara itu disahkan oleh Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berkenaan U Chin Ong ketika ditemui pemberita di Balai Polis Hulu Yam Bharu hari ini.

BACA BERITA PENUH DI SINI

[INFOGRAFIK] Tanah Runtuh Batang Kali

Fri Dec 16 2022

51 dewasa, 30 kanak-kanak berdaftar di tapak perkhemahan malam tadi

Fri Dec 16 2022

Seramai 51 dewasa dan 30 kanak-kanak mendaftar untuk bermalam di tapak perkhemahan di Father's Organic Farm, Gohtong Jaya, Batang Kali, yang dilanda tanah runtuh awal pagi tadi, kata individu bertanggungjawab di tapak perkhemahan itu yang hanya ingin dikenali sebagai Chang.

"Jumlah itu terdiri daripada mereka yang telah mendaftar di tapak perkhemahan," katanya kepada Bernama ketika dihubungi.

BERITA PENUH DI SINI

Angka korban meningkat ke 16 orang, 17 masih hilang

Fri Dec 16 2022

Angka korban akibat kejadian tanah runtuh di sebuah tapak perkhemahan di Jalan Batang Kali-Gohtong Jaya meningkat kepada 16 mangsa, setakat jam 1 petang, pada Jumaat.

Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT), Nga Kor Ming berkata, 17 mangsa dikhuatiri masih tertimbus manakala 61 lagi telah diselamatkan.

"Fokus utama ketika ini adalah untuk menyelamatkan saki-baki mangsa yang masih terperangkap, ini adalah waktu-waktu yang sangat penting.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Syarikat kendali tapak perkhemahan tiada lesen

Fri Dec 16 2022

Syarikat yang mengendalikan tiga tapak perkhemahan yang mengalami kejadian tanah runtuh di Jalan Batang Kali-Gohtong Jaya, tidak mempunyai lesen untuk beroperasi.

Menurut Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT), Nga Kor Ming, syarikat tersebut hanya diberikan lesen pembangunan kebun organik dan bukan lesen untuk melakukan aktiviti perkhemahan.

BACA BERITA PENUH DI SINI

PM, MB Selangor lawat lokasi tanah runtuh malam ini

Fri Dec 16 2022

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari akan melawat lokasi kejadian tanah runtuh berhampiran tapak perkhemahan di Father's Organic Farm, Gohtong Jaya, Batang Kali malam ini.

Amirudin dalam satu kenyataan pada Jumaat turut memaklumkan, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan turut serta dalam lawatan tersebut.

Setakat ini, pihaknya telah menggerakkan segala bantuan daripada pihak kerajaan negeri buat seluruh mangsa yang terlibat.

Fakta nombor setakat ini

Fri Dec 16 2022

UPDATE TERKINI TANAH RUNTUH BATANG KALI

[[ 1:00 PETANG ]]

Jumlah Mangsa: 94 orang
Jumlah Selamat: 61 orang
Jumlah Meninggal: 16 orang
Jumlah Belum Dijumpai: 17 orang

Operasi menyelamat masih dijalankan. pic.twitter.com/igAy0Qpw1J

— KPKT (@kpkt_gov) December 16, 2022

'Saya cuba selamatkan mangsa tertimbus, korek tanah dengan tangan'

Fri Dec 16 2022

Niat sebuah keluarga berkumpul untuk berkhemah beramai-ramai bertukar tragedi apabila tapak perkhemahan berkenaan dilanda tanah runtuh awal pagi ini.

Salah seorang mangsa yang hanya ingin dikenali sebagai Chong berkata, semasa kejadian, dia dan keluarga sedang tidur sebelum terdengar bunyi dentuman kuat seperti guruh.

BERITA PENUH DI SINI


Angka kematian meningkat kepada 16 - KPKT

Fri Dec 16 2022

UPDATE TERKINI TANAH RUNTUH BATANG KALI

[[ 1:00 PETANG ]]

Jumlah Mangsa: 94 orang
Jumlah Selamat: 61 orang
Jumlah Meninggal: 16 orang
Jumlah Belum Dijumpai: 17 orang

Operasi menyelamat masih dijalankan

— KPKT (@kpkt_gov) December 16, 2022

Tanah runtuh: Wanita hamil antara yang cedera - Dr Zaliha

Fri Dec 16 2022

Seorang wanita hamil merupakan antara mangsa cedera dalam tragedi tanah runtuh yang berlaku di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Batang Kali, awal pagi ini.

Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa berkata, mangsa merupakan salah seorang daripada tujuh mangsa yang sedang dirawat di tiga hospital di Lembah Klang setakat ini.

BERITA PENUH DI SINI

KPDN tawar bantuan sukarelawan, makanan kepada pasukan penyelamat

Fri Dec 16 2022

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup menawarkan bantuan sukarelawan dan makanan kepada pasukan penyelamat yang terlibat dalam SAR di tapak perkhemahan Father's Organic Farm.

Menterinya Datuk Seri Salahuddin Ayub berkata, bantuan diberikan serta-merta bagi membantu kelancaran operasi pasukan penyelamat.

BERITA PENUH DI SINI

Tanah runtuh: Guna Lebuhraya Karak melalui Genting Sempah - Resorts World Genting

Fri Dec 16 2022

Resorts World Genting menasihatkan pengunjung resort itu supaya menggunakan Lebuhraya Karak melalui laluan Genting Sempah susulan insiden tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Batang Kali.

Pengendali resort itu berkata, kedua-dua belah jalan masuk ke Resorts World Genting telah ditutup polis susulan kejadian berkenaan.

BERITA PENUH DI SINI

Tanah runtuh: Perkembangan terkini setakat jam 12 tengah hari

Fri Dec 16 2022

Perkembangan di Hospital Selayang

Fri Dec 16 2022

13 mangsa disahkan terkorban setakat ini - Menteri Kesihatan

Fri Dec 16 2022

Tragedi tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Batang Kali, meragut nyawa 13 mangsa setakat ini.

Perkara itu disahkan Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa dalam satu sidang media di Hospital Selayang.

BERITA PENUH DI SINI

Tanah runtuh: Rekahan wujud, tanah tidak stabil - Pakar Geologi

Fri Dec 16 2022

Tanah Runtuh: Hormati mangsa, elak kongsi gambar mengaibkan - Fahmi

Fri Dec 16 2022

Semua pihak diminta tidak berkongsi di media sosial gambar yang mengaibkan mangsa yang terlibat dalam kejadian tanah runtuh di Batang Kali.

Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil berkata, sebarang gambar mahupun video melibatkan kanak-kanak yang mengaibkan perlu dielakkan daripada dikongsi.

BERITA PENUH DI SINI

Menteri Kesihatan melawat mangsa di Hospital Selayang

Fri Dec 16 2022

YB Dr. @Zaliha_DrZ, Menteri Kesihatan terus ke Hospital Selayang untuk mengetahui perkembangan terkini keadaan mangsa kejadian tanah runtuh di sebuah tapak perkhemahan di Batang Kali.

Beliau telah melawat 3 mangsa yang sedang menerima rawatan. pic.twitter.com/ABdclZLGxp

— KKMalaysia?????? (@KKMPutrajaya) December 16, 2022

Jalan tutup di laluan B66 Jalan Batang Kali - Genting

Fri Dec 16 2022

Makluman penutupan jalan serta merta di laluan B66 Jalan Batang Kali - Genting akibat tanah runtuh di tepi jalanraya yang akan membahayakan pengguna jalanraya.#JasaKepadaRakyat#JkrPrihatin@PengarahJKRSEL @JKRSelangor @JKRMalaysia @MOWorks pic.twitter.com/2zo7qA3JIC

— JKR Hulu Selangor (@JKRHuluSelangor) December 16, 2022

Tanah runtuh: Angka korban meningkat kepada 13 - Menteri Kesihatan

Fri Dec 16 2022

Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa berkata 13 mangsa telah terkorban dalam insiden tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Batang Kali, setakat ini.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Sungai Buloh dan ada yang masih di lokasi kejadian, katanya pada sidang media di Hospital Selayang selepas melawat mangsa yang cedera.


Tanah Runtuh: Sembilan maut, 25 masih tertimbus - Polis

Fri Dec 16 2022

Sembilan mangsa, termasuk seorang kanak-kanak lelaki, disahkan maut dalam kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm pagi tadi.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor Supt Suffian Abdullah berkata, 25 mangsa lagi masih tertimbus dan operasi menyelamat sedang giat dijalankan.

BERITA PENUH DI SINI

Tanah runtuh: PM arah SAR dijalankan secara rapi, menyeluruh

Fri Dec 16 2022

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengarahkan misi mencari dan menyelamat mangsa insiden tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm dilakukan secara rapi dan sistematik oleh semua jabatan kerajaan.

"Mohon doa rakyat Malaysia agar misi ini dapat dipermudahkan dan saya sendiri akan turun ke lokasi malam ini," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

BERITA PENUH DI SINI

Lapan maut, 60 ditemukan selamat selamat setakat ini

Fri Dec 16 2022

Lapan mangsa maut manakala 60 lagi ditemukan selamat dalam kejadian tanah runtuh berhampiran tapak perkhemahan Father's Organic Farm, Gohtong Jaya, Batang Kali, setakat 9.15 pagi tadi.

Daripada jumlah itu, seorang daripadanya sudah dikenal pasti sebagai wanita dewasa manakala dua lagi adalah kanak-kanak, menurut jurucakap Ketua Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Polis Selangor.

BERITA PENUH DI SINI

Kenyataan Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming

Fri Dec 16 2022

Air tanih tepu mungkin punca gelongsoran tanah - Pakar Meteorologi

Fri Dec 16 2022

KKD pandang serius tambah baik sistem amaran

Fri Dec 16 2022

Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil berkata pihaknya memandang serius usaha menambah baik sistem komunikasi amaran terutama melibatkan bencana di negara ini.

Mengulas mengenai kejadian tanah runtuh di Batang Kali pagi ini, beliau mengingatkan rakyat agar sentiasa peka dengan amaran yang dikeluarkan pihak berkuasa terutama ketika perubahan cuaca berlaku.

BERITA PENUH DI SINI

PM, TPM, menteri akan turun padang - Fahmi

Fri Dec 16 2022

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan beberapa menteri dijangka turun memantau lokasi kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm.

Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil berkata perkara berkenaan disampaikan sendiri kepadanya oleh perdana menteri ketika dihubunginya pagi tadi.

BERITA PENUH DI SINI

Jalan alternatif dari Batang Kali ke Genting

Fri Dec 16 2022

Jalan Alternatif: Batang Kali > Jalan Ulu-Yam Batu Caves> Gombak> Lebuhraya Karak > Genting pic.twitter.com/Xk1B2GdHVP

— Cawangan Senggara Fasiliti Jalan (CSFJ) (@CSFJ_JKR) December 16, 2022

Tanah Runtuh: Angka kematian dijangka meningkat

Fri Dec 16 2022

Pelbagai agensi penyelamatan digerakkan ke lokasi kejadian tanah runtuh di sebuah tapak perkhemahan di Jalan Batang Kali, Genting Highlands, pada Jumaat.

Berdasarkan pemerhatian Astro AWANI, antara agensi terlibat termasuk Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Polis Diraja Malaysia, Angkatan Pertahanan Awam, Pasukan Khas Operasi, Taktikal dan Penyelamat Malaysia, Kementerian Kesihatan Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia.

BERITA PENUH DI SINI

Kenyataan PM Anwar Ibrahim

Fri Dec 16 2022

Tanah runtuh: 92 mangsa ditemui, lapan meninggal dunia

Fri Dec 16 2022

16 Dis 2022 - KEJADIAN TANAH RUNTUH DI FATHER ORGANIC FARM, BATANG KALI, SELANGOR.

Setakat jam 9.15 pagi, seramai 92 mangsa telah ditemui. Hasil siasatan mendapati 53 mangsa yang ditemui selamat, 7 cedera dan 8 mangsa meninggal dunia. Sehingga kini operasi SAR masih diteruskan. pic.twitter.com/yhV9oGCmLg

— NADMA Malaysia (@mynadma) December 16, 2022

Tengku Zafrul ucap takziah kepada keluarga mangsa terlibat

Fri Dec 16 2022

Saya dikejutkan dengan berita sedih kejadian tanah runtuh di Genting Highlands pagi tadi. Sehingga kini, pihak berkuasa masih berusaha menyelamatkan mangsa.

Takziah kepada keluarga mangsa yang cedera & kehilangan nyawa. Marilah kita berdoa semoga baki mangsa dapat diselamatkan.

— Tengku Zafrul ???? (@tzafrul_aziz) December 16, 2022

Polis sahkan seorang wanita dan seorang kanak-kanak terkorban

Fri Dec 16 2022

Polis mengesahkan seorang wanita dan seorang kanak-kanak lelaki meninggal dunia akibat tanah runtuh di tapak perkhemahan Father's Organic Farm awal pagi tadi.

Lapan dilaporkan meninggal dunia - NADMA

Fri Dec 16 2022

Setakat jam 9.15 pagi ini, seramai 92 mangsa kejadian tanah runtuh telah ditemui, menurut Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) menerusi satu ciapan pagi ini.

Hasil siasatan mendapati, 53 mangsa yang ditemui selamat, tujuh cedera dan lapan mangsa meninggal dunia.

Sehingga kini operasi SAR masih diteruskan.

Perkembangan terkini dari lokasi tanah runtuh

Fri Dec 16 2022

Tanah runtuh: Dua maut setakat ini

Fri Dec 16 2022

Sekurang-kurangnya dua individu maut manakala puluhan lagi masih tertimbus dalam kejadian tanah runtuh yang berlaku di sebuah tapak perkhemahan di Jalan Batang Kali, Gohtong Jaya, pada awal pagi Jumaat.

Wartawan Astro AWANI yang berada di lokasi melihat sendiri jasad mangsa diletakkan di satu khemah kecil yang didirikan bersebelahan lokasi terbabit.

BERITA PENUH DI SINI

Pasukan Khas Pertahanan Awam dan APM Hulu Selangor turut serta operasi mencari dan menyelamat

Fri Dec 16 2022

#OPERASI

Kejadian Tanah Runtuh Fathers Organik Farms Gohtong

Pasukan Khas Pertahanan Awam (PASPA) dan APM Hulu Selangor bersama membantu pasukan keselamatan untuk bersama dalam operasi mencari dan menyelamat mangsa tanah runtuh di Fathers Organik Farms Gohtong, Batang Kali, pic.twitter.com/2WmMmBH9lq

— Official Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (@APMtwiter) December 16, 2022

Tanah runtuh: Semoga usaha SAR berjalan lancar - Fahmi

Fri Dec 16 2022

Innalillahi wa inna ilaihi raji’un.

Saya amat sedih terima berita kejadian tanah runtuh di Batang Kali. Saya doakan usaha SAR berjalan dgn pantas dan berjaya.@niknazmi @NgaKorMing akan ke lokasi pagi ini.

Rujuk sumber rasmi utk info sahih. @bernamadotcom @beritartm pic.twitter.com/RGftwzd2yh

— Fahmi Fadzil ?????? (@fahmi_fadzil) December 16, 2022

Dua mangsa pertama dipercayai korban tanah runtuh

Fri Dec 16 2022

[TERKINI] Dua dilaporkan maut setakat ini, namun polis masih belum sahkan identiti mangsa terlibat dalam kejadian Tanah runtuh di Jalan Batang Kali, Gentinf Highlands.

Jumlah mangsa 79 orang, 15 pekerja tapak perkhemahan.

Laporan awal 34 mangsa berjaya diselamatkan.
@501Awani pic.twitter.com/1wmNDEiFNF

— Afiezy Azaman_AWANI (@AfiezyAzaman) December 16, 2022

Tanah runtuh: 37 berjaya diselamatkan

Fri Dec 16 2022

Seramai 37 individu berjaya diselamatkan dalam kejadian tanah runtuh di sebuah tapak perkhemahan di Batang Kali, pada awal pagi Jumaat.

Kejadian berlaku di tapak perkhemahan berhampiran sebuah ladang organik di Father’s Organic Farm, Gohtong Jaya, Genting Highland, Pahang.

BERITA PENUH DI SINI

Laporan awal: Dua maut, 37 berjaya diselamatkan

Thu Dec 15 2022

Situasi terkini kejadian tanah runtuh di Batang Kali

Thu Dec 15 2022

Perkembangan terkini dari lokasi tanah runtuh

Thu Dec 15 2022

Tanah runtuh: 69 orang dikhuatiri tertimbus

Thu Dec 15 2022

Kira-kira 69 orang dikhuatiri terperangkap dan tertimbus dalam kejadian tanah runtuh yang berlaku di sebuah tapak perkhemahan di Batang Kali, pada awal pagi Jumaat.

Menurut Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Datuk Norazam Khamis, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 2.24 pagi sebelum menggerakkan anggota dan aset ke lokasi kejadian.

BERITA PENUH DI SINI

Tanah runtuh tapak perkhemahan Father's Organic Farm: 100 mangsa dikhuatiri terperangkap

Thu Dec 15 2022

[TERKINI] Kira-kira 100 mangsa dikhuatiri terperangkap dalam kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan Father Organic Farm di Jalan Batang Kali, Gohtong Jaya, Genting Highland, Pahang, awal pagi Jumaat - JBPM Selangor @501Awani pic.twitter.com/LZiLSTncbO

— Afiezy Azaman_AWANI (@AfiezyAzaman) December 15, 2022

Bomba terima maklumat mengenai kejadian tanah runtuh

Thu Dec 15 2022

Bomba menerima panggilan kecemasan pada 2.24 pagi berhubung kejadian tanah runtuh di tapak perkhemahan berhampiran sebuah ladang organik di Father’s Organic Farm, Gohtong Jaya, Genting Highland, Pahang.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor Datuk Norazam Khamis berkata, pihaknya tiba di lokasi kejadian kira-kira jam 3 pagi.

Maklumat awal pihak polis mengatakan, 100 orang berada di tapak perkhemahan itu, yang berkemungkinan menjadi mangsa runtuhan.




#tanah runtuh#batang kali#tapak perkhemahan#Father's Organic Farm
Niaga AWANI

Niaga AWANI

Berita niaga dan ekonomi dalam dan luar negara serta analisis dan temubual bersama tokoh-tokoh perniagaan
AWANI Jr

AWANI Jr

AWANI Jr adalah satu platform yang kami sediakan untuk memberi ruang kepada pelajar-pelajar sekolah mengetengahkan hasil kreativiti untuk dikongsikan.
Komuniti AWANI

Komuniti AWANI

Ada pelbagai cerita kemanusiaan dalam setiap komuniti, dan impaknya adalah besar. Saksikan cerita komuniti yang dihantar oleh anda, disampaikan oleh artis kesayangan tanahair.
AWANI Sarawak

AWANI Sarawak

Laporan berita ringkas, padat komprehensif dari Negeri Bumi Kenyalang.
Awani 7.45

Awani 7.45

Jarum jam bergerak terlalu pantas. Kerana pembinaan semula negara sedang gigih digerakkan, buletin utama Astro AWANI kini bersiaran seawal 7.45 malam. Jangan lupa janji temu anda dengan kami di Saluran 501 Awani!
Agenda AWANI

Agenda AWANI

Isu utama harian dan mingguan dikupas dengan mendalam oleh ahli panel.
AWANI Pagi

AWANI Pagi

Kupasan lebih mendalam beberapa tajuk berita
Cerita Normal Baharu

Cerita Normal Baharu

Penularan COVID-19 memaksa semua pihak mengubah setiap aspek kehidupan dan operasi kepada normal baharu. Apa cabaran untuk setiap syarikat dan industri mengubah kebiasaan mereka secara drastik demi kelangsungan hidup?
Consider This

Consider This

There are multiple sides to the stories and issues of the day. Melisa and Sharaad speak to various experts and stakeholders to understand their perspectives – so you can consider all sides of the news.
Notepad with Ibrahim Sani

Notepad with Ibrahim Sani

Notepad examines what is hot in the world of business and technology. Ibrahim Sani attends global business and tech conferences like the CES, WWDC, WEF, and more, and reports directly from these locations to for you.
Let's Talk

Let's Talk

Sharaad Kuttan takes a deeper look at events packed in this half hour show for wider knowledge, greater understanding and better comprehension of the news that matter to you. He rocks!
The Future is Female

The Future is Female

Women with extraordinary stories share their experience with Melisa Idris, on The Future Is Female
AWANI Review

AWANI Review

Fronted by Cynthia Ng, AWANI Review is a series of in-depth conversations with industry captains and influential leaders shaping the future of business.
AWANI Byte

AWANI Byte

AWANI Byte merupakan laporan ringkas berkaitan isu-isu semasa yang sesuai ditonton di pelbagai platform. Laporan dalam tempoh 1 hingga 3 minit ini memaparkan perkembangan terkini dalam dan luar negara.
Undi Bootcamp

Undi Bootcamp

You're 18, you can vote: now what? Undi Bootcamp is a one-stop series for new voters (and those who just need a refresher). Join us as we find answers to real questions and put your favourite experts on the grill.
KiniTV

KiniTV

Laporan berita dalam dan luar negara berbahasa Inggeris terbitan KiniTV Sdn Bhd
Menang Saham

Menang Saham

Menang Saham Bersama DDNK berkongsi tips mudah untuk orang menyertai saham serta analisis terkini berkaitan pasaran saham Malaysia dan Dunia.
Kamek Anak Sarawak

Kamek Anak Sarawak

A series of exclusive interviews with the Sarawak State Government Senior Officials to feature the development and success stories of Sarawak State.
Lan Berdagang

Lan Berdagang

Sharing the success of SME-Small and Medium Entrepreneurs in Sarawak. Contents related to market form, career opportunities, assistance and support
Health Matters

Health Matters

Explore the wonderful world that is the human body. Dishen Kumar speaks to physicians, clinicians, researchers, patients and more, as we explore our pursuit to be healthy
Bual Bola

Bual Bola

Perbincangan bola sepak dari analisis perlawanan mingguan BPL hingga ke perkongsian liga fantasi pilihan anda.
Week Ahead

Week Ahead

Week Ahead brings you the latest of what’s coming so you can stay on top of things.
Fokus Minggu Depan

Fokus Minggu Depan

FokusMingguDepan - Melengkapi setiap sudut pemberitaan dengan liputan apa yang akan terjadi dalam dan luar negara.
Agenda AWANI Asia

Agenda AWANI Asia

Agenda AWANI Asia dengan kerjasama China Radio International membincangkan masa depan Asia serta impak terhadap perkembangan teknologi, ekonomi, pertanian, pendidikan dan pembangunan.
AWANI Global

AWANI Global

AWANI Global dihoskan oleh Rizal Zulkapli, meneroka isu-isu Antarabangsa dan kesannya kepada Malaysia Baharu.
AWANI Tonight

AWANI Tonight

AWANI Tonight is Astro AWANI’s signature English News programme featuring facts, insights, and bite-sized analyses behind major headlines of the day in 15 minutes.