UMNO Bahagian Gopeng, Perak membuat laporan polis mengenai kenyataan beberapa pihak yang menganggap cadangan mewujudkan Low Yat 2 di Bangunan MARA, di sini sebagai rasis.

Ketua UMNO Bahagian Gopeng, Senator Datuk Hamzah Mohd Kasim berkata, dengan laporan itu, pihaknya berharap polis menyiasat dan mengambil tindakan terhadap pihak yang cuba menimbulkan rasa tidak senang di kalangan rakyat di negara ini.

Beliau berkata, cadangan yang diketengahkan oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hanya untuk membantu meningkatkan usahawan Bumiputera, selaras dengan penubuhan MARA.

Sehubungan itu, katanya, cadangan itu tidak harus dipertikaikan oleh mana-mana pihak kerana ia langsung tidak bersifat rasis.

"Perkara ini tidak seharusnya berlaku kerana kita semua faham bahawa MARA ditubuhkan adalah untuk membela nasib bumiputera.

"Cuma disebutkan Low Yat 2 supaya rakyat mudah faham kerana jika disebutkan pusat jualan telefon di MARA, maka rakyat mungkin tidak berminat di peringkat awal.

"Ataupun mungkin tertanya-tanya jualan apa, handphone yang bagaimana dan sekiranya disebut Low Yat 2, maka sudah pasti boleh dikatakan seluruh rakyat Malaysia ini akan memahaminya," katanya di sini, Sabtu.


Beliau berkata demikian selepas Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Gopeng, Mohamad Adli Mohd Tahiruddin membuat laporan polis di Balai Polis Gopeng pada Sabtu.

Baru-baru ini, Ismail Sabri mencadangkan supaya sebuah pusat sehenti produk telefon seakan-akan Plaza Low Yat dibuka di Bangunan MARA, khusus untuk peniaga Melayu dan bumiputera.