PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan menangguhkan keputusan rayuan National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFCorp) dan empat lagi berhubung saman sivil mereka terhadap Public Bank Bhd kerana melanggar kontrak untuk melindungi kerahsiaan akaun bank mereka.

Panel tiga hakim terdiri daripada Hakim Datuk Azizah Nawawi, Datuk P Ravinthran dan Datuk S Nantha Balan menangguhkan keputusan mereka ke satu tarikh selepas peguam yang mewakili NFCorp, Pengerusi Eksekutifnya Datuk Mohamad Salleh Ismail dan tiga anak syarikat serta bank itu mengakhiri hujahan mereka.

"Pihak-pihak akan dimaklumkan tarikh (keputusan)," kata Azizah kepada Tan Sri Muhamad Shafee Abdullah yang mewakili NFCorp, Mohamad Salleh dan anak-anak syarikat serta peguam bank Yoong Sin Min dalam prosiding mahkamah yang berlangsung secara dalam talian.

Pada 29 Julai 2019, Mahkamah Tinggi menolak saman yang difailkan NFCorp, Mohamad Salleh dan tiga lagi anak syarikatnya iaitu National Meat and Livestock Corporation Sdn Bhd, Agroscience Industries Sdn Bhd and Real Food Company Sdn Bhd terhadap bank itu.

Mereka kemudian memfailkan satu rayuan ke Mahkamah Rayuan yang didengar semalam.

Pada Mei 22, 2012, NFCorp, Mohamad Salleh dan tiga anak syarikat itu memfailkan saman terhadap Public Bank kerana melanggar kontrak untuk melindungi kerahsiaan akaun bank mereka.

Mereka mendakwa reputasi dan kebolehpercayaan perniagaan mereka terjejas berikutan pelanggaran Akta Perbankan dan Institusi Kewangan 1989 (BAFIA) oleh bank itu.

Dalam prosiding semalam Muhammad Shafee berhujah bahawa bank itu sepatutnya dipertanggungjawabkan kerana membocorkan maklumat anak guamnya kepada pihak ketiga.

Beliau berkata siasatan dalaman bank itu mendapati seorang bekas keraninya yang bertugas di jabatan kredit di salah sebuah cawangannya, bersalah kerana mengakses maklumat akaun pelanggannya tanpa kebenaran.

Peguam itu berkata penyata bank itu digunakan sebagai satu alat untuk memusnahkan Mohamad Salleh, sambil menambah kesannya anak guam beliau menderita berikutan kebocoran maklumat itu dan dipandang sebagai tidak mampu lagi mempertahankan perniagaannya.

Bagaimanapun, Yoong berhujah bawa tidak berlaku pelanggaran kontrak oleh pihak bank kerana tiada bukti bekas kerani bank itu telah menyebarkan maklumat atau menyebabkan maklumat itu disebarkan.

Beliau berkata dokumen yang dikeluarkan oleh Timbalan Presiden PKR Mohd Rafizi Ramli (kini Menteri Ekonomi) pada masa itu bukannya dokumen yang dicetak oleh bekas keraninya.

Katanya bank itu meletakkan kerahsiaan perbankan sebagai keutamaan tertinggi dan telah menyediakan sistem dan prosedur untuk memastikan kerahsiaan perbankan dan dalam semua kejadian tindakan telah diambil secara jujur dan serta merta.

Yoong juga berkata NFCorp, Mohamad Salleh dan tiga lagi anak syarikat bergantung kepada prosiding siasatan dalaman yang tidak berkaitan langsung dengan mereka, sambil menambah dapatan daripada sesebuah tribunal swasta tidak mengikat di mahkamah dan mahkamah perlu melakukan pencarian sendiri berdasarkan fakta kes.

-- BERNAMA