PONTIAN: Program Migratory Birds @ Tanjung Piai di Taman Negara Johor Tanjung Piai di sini bagi meraikan persinggahan burung migrasi yang berlaku sekali dalam setahun iaitu antara September dan April berpotensi menjadi tarikan pelancongan di Johor.

Pengarah Tourism Johor Suhairi Hashim berkata secara umum, migrasi burung berlaku disebabkan negara asalnya yang sejuk hingga tidak sesuai didiami sekali gus mendorong burung tersebut bermigrasi ke negara yang mengalami cuaca lebih panas untuk mendapatkan perlindungan dan sumber makanan.

"Migratory Birds @ Tanjung Piai berkaitan dengan penghijrahan burung dari Hemisfera Utara seperti China, Rusia dan Jepun dan ketika dalam perjalanan, burung tersebut akan singgah di beberapa lokasi di negara ini antaranya Tanjung Piai.

"Program ini harus dipromosikan dan tidak menjadi masalah untuk dimasukkan ke dalam kalendar pelancongan Johor sebagai acara tahunan kerana pastinya ada peminat tegar terhadap pemerhatian burung sekali gus menarik lebih ramai pelancong ke Taman Negara Johor," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Migratory Birds @ Tanjung Piai di sini hari ini.

Suhairi berkata program berkenaan juga dapat memupuk kesedaran orang ramai tentang kepentingan menjaga alam sekitar bagi memastikan kelestarian hutan paya bakau terus terpelihara supaya kehadiran burung migrasi di Tanjung Piai tidak berkurangan.

"Sebelum ini kedatangan burung migrasi sekitar 70 spesies tetapi sekarang antara 17 hingga 18 spesies sahaja dan kemerosatan ini disebabkan isu global dan sumber makanan. Kita harap dengan adanya usaha melindungi hutan paya bakau dapat memperbanyakkan lagi spesies burung migrasi," katanya.

-- BERNAMA