KUALA LUMPUR: Pusat Pameran dan Dagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC) dinobat sebagai Pusat Konvensyen Terbaik Asia serta Pusat Konvensyen Terbaik Malaysia bagi tahun 2023 oleh World MICE Awards (WMA) pada majlis gala tahunan keempatnya yang diadakan di Berlin pada 6 Mac lepas.

MITEC dalam kenyataan semalam memaklumkan ia telah melakar sejarah sebagai venue pertama dibina khas di Malaysia untuk mesyuarat, persidangan, pameran dan acara gaya hidup yang merangkul anugerah berprestij sebagai Pusat Konvensyen Terbaik Asia daripada WMA.

Selain itu, MITEC yang dimiliki Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE), yang diberi penghormatan sebagai venue eksklusif di Malaysia, turut memenangi World Travel Awards for World's Leading Meetings and Conference Centre serta Asia's Leading Meetings and Conference Centre bagi tahun 2023, menjadikan jumlah anugerah yang diterima setakat ini pada tahun sama kepada empat.

Pengurus Besar bagi Pembangunan Perniagaan MITEC Winnee Lim berkata pihaknya berbesar hati menerima kedua-dua anugerah berprestij itu.

"Kedua-dua anugerah ini membuktikan dedikasi kami yang tidak berbelah bahagi ke arah pendekatan yang bermakna dan mampan dalam menguruskan MITEC.

"Pengiktirafan ini menyemarakkan lagi keazaman kami untuk terus mempertingkat perkhidmatan bagi memenuhi pelbagai keperluan penganjur, para perwakilan dan pengunjung," menurutnya dalam kenyataan sama.

Pengarah Urusan Qube Integrated Malaysia Jessie Tan pula berkata berbekalkan pengiktirafan antarabangsa yang kian bertambah, MITEC bersedia menarik lebih banyak acara perdagangan dan perniagaan ke negara ini.

"Ini bukan sahaja meningkatkan ekonomi negara tetapi juga memupuk kerjasama serta pertumbuhan perniagaan sekali gus mewujudkan platform yang bertenaga untuk pertukaran," katanya.

Menerusi kenyataan sama, Pengasas WMA Graham E. Cooke memuji para pemenang dan berkata anugerah itu mengiktiraf jenama yang membuktikan kecemerlangan mereka dalam industri masing-masing.

"Tahniah kepada MITEC!" katanya.

-- BERNAMA