KUALA LUMPUR: Kesan yang dihadapi oleh sektor pelancongan yang terjejas akibat pandemik COVID-19 akan dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Pemulihan Negara (MPN) minggu depan.

Pengerusi MPN, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan pemain sektor pelancongan akan diminta membentangkan kertas kerja bagi memaklumkan kesan serta apa usaha daripada pihak kerajaan yang boleh lakukan untuk membantu sektor berkenaan.

Beliau berkata biarpun rentas negeri sudah dibenarkan, sektor pelancongan terutama pengusaha hotel dan inap desa belum pulih sepenuhnya.

"Sektor pelancongan paling tertekan, banyak hotel terpaksa ditutup disebabkan masalah pandemik ini. Ini antara sektor mungkin mengambil masa paling lama untuk pulih.

"Ada unjuran mengatakan empat tahun baru selesai masalah dihadapi sektor ini tetapi dalam tempoh itu, berapa banyak lagi hotel akan ditutup. Maka MPN sedang melihat apa bentuk (bantuan) yang perlu disegerakan," katanya dalam satu temubual di Garasi TV pada Selasa.

Ditanya pandangannya berhubung pemulihan negara yang terjejas akibat pandemik, Muhyiddin berkata, beliau yakin Malaysia akan kembali pulih dalam tempoh yang tidak terlalu lama.

"Ada yang menyatakan kita akan kembali kepada keadaan sedia kala seperti pada tahun 2019, sebelum COVID-19 (melanda), tetapi jika kita ingat, pada tahun berkenaan pun, ekonomi kita tidak berapa baik, menguncup.

"Saya berkeyakinan, kita akan kembali kepada keadaan bukan saja seperti tahun 2019, malah lebih baik dari itu.

"Inilah pertama kali dalam sejarah negara, sistem kita terkesan begitu teruk sekali dari segi ekonomi, budaya dan pendidikan, semuanya terkesan," katanya.