BUKIT GANTANG: Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) memberi jaminan akan memastikan bekalan ikan di seluruh negara mencukupi bagi menghadapi musim tengkujuh tidak lama lagi.

Walaupun bekalan ikan dijangka berkurangan kerana nelayan kurang turun ke laut, namun, masalah itu dijangka tidak seteruk krisis bekalan ayam sebelum ini.

Pengerusi LKIM, Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal berkata, selain ikan laut, bekalan ikan darat dan kolam sebanyak 20 peratus serta ikan import turut digunakan untuk menampung bekalan.

Sekiranya berlaku Monson Timur Laut, beliau berkata, itu tidak bermakna tiada bekalan, sebaliknya, hanya akan menyebabkan kekurangan.

“Jikalau angin tidak kuat bot kapal C2 (kapal perikanan) boleh masih boleh lagi ke laut (dan) jika masih lagi berlaku kekurangan (bekalan), kita akan buka import supaya ikan import sejuk beku akan bertambah.

“Dengan cara itu, kita belum lagi berhadapan dengan krisis… kita masih lagi dapat mengawal dan juga memastikan bahawa bekalan protein daripada ikan mencukupi untuk kegunaan rakyat,” kata Syed Abu Hussin.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyerahkan bantuan kotak ikan berinsulasi di Jeti Kampung Tebuk di Matang di sini, pada Rabu.

Syed Abu Hussin juga memberi jaminan, sekiranya masih berlaku kekurangan bekalan, import ikan sejuk beku akan ditambah.

Pada Selasa, Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) melaporkan tempoh Monsun Timur Laut 2021/2022 diramal bermula pada awal November ini sehingga Mac 2022.

MetMalaysia juga melaporkan empat hingga enam episod hujan lebat yang signifikan dan boleh menyebabkan kejadian banjir dijangka berlaku dalam fasa awal Monsun Timur Laut iaitu dari November ini hingga Januari 2022.