YAN: Operasi mencari dan menyelamat (SAR) seorang nelayan yang hilang selepas terjatuh ke laut ketika keluar menangkap ikan di perairan berhampiran Pulau Bidan, Yan, pada Jumaat malam, ditangguhkan.

Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Zon Maritim Kuala Kedah, Komander Maritim Noor Azreyanti Ishak berkata, operasi berkenaan akan disambung semula pagi Ahad.

"Operasi hari ini tertumpu di sekitar jarak kira-kira 9.7 batu nautika barat laut Pulau Bidan, Yan, iaitu lokasi mangsa dipercayai terjatuh.

“Mangsa, Mohd Rizal Ismail, 34, dilaporkan keluar ke laut bersama tekong dan seorang lagi rakan menaiki sebuah bot pukat tunda,” katanya di sini, hari ini.

BACA: Nelayan hilang dipercayai terjatuh dari bot

Sementara itu, menurut tekong bot berkenaan, Hee Leen Chai, mangsa disedari tiada di atas bot pada jam 11 malam Jumaat dan dia membuat keputusan untuk mencarinya terlebih dahulu.

Bagaimanapun dakwanya, usaha mencari di kawasan sekitar tidak berhasil, lalu dia  melaporkan kehilangan mangsa kepada pada jam 7 pagi Sabtu.