PETALING JAYA: Pasaran hartanah Malaysia dalam usaha menuju pemulihan yang dibuktikan dengan peningkatan jumlah dan nilai urus niaga hartanah pada tahun lepas serta pertumbuhan ekonomi yang stabil, kata Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming.

Dalam ucaptama bersempena dengan Persidangan Perumahan Serantau Rehda Institute 2024 di sini hari ini, beliau berkata Malaysia mencatatkan 399,000 transaksi hartanah bernilai kira-kira RM200 bilion pada 2023, pertumbuhan sebanyak 2.5 peratus dari segi jumlah dan 9.9 peratus dalam nilai ringgit.

Sejak pentadbiran kerajaan Madani, hartanah tidak terjual yang telah siap atau lambakan hartanah telah menyusut iaitu kurang daripada 24,000 unit berbanding 37,066, peningkatan lebih 40 peratus.

"Kami menjangkakan prestasi mantap pasaran hartanah pada 2024. Ini akan membantu meningkatkan Keluaran Dalam Negara Kasar," katanya sambil memaklumkan saham hartanah telah meningkat, dengan sebahagiannya melebihi 600 peratus dalam tempoh 12 bulan lepas.

Pada majlis itu, Nga turut menyaksikan pelancaran laporan "Rumah Mampu Milik II - Merapatkan Jurang: Pendekatan Strategik untuk Mengimbangi Bekalan dan Permintaan" oleh Rehda Institute.

Rehda Institute adalah kumpulan pemikir bebas industri yang memfokuskan kepada penyelidikan dan pendidikan berkaitan perumahan. Ia merupakan cabang latihan, pendidikan dan penyelidikan Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan (Rehda) Malaysia.

Menurut Nga, Malaysia telah mempunyai daya menarik dalam kalangan ekspatriat, dengan bilangan permit kerja yang dikeluarkan oleh imigresen kepada ekspatriat berkemahiran tinggi meningkat kepada 154,115 pada 2023 berbanding 110,819 pada 2022.

Beliau berkata pertambahan 40 peratus ini menunjukkan kemasukan pelaburan langsung asing (FDI) telah mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan berkemahiran tinggi.

Mengenai "Housing Integrated Management System (HIMS) atau Sistem Pengurusan Bersepadu Perumahan yang mula beroperasi pada 31 Jan 2022, Nga berkata sistem itu diwujudkan untuk memudahkan pelaksanaan urusan.

Ini termasuk memohon lesen pemaju, menghasilkan perjanjian jual beli elektronik, mengemaskinikan projek perumahan dan isu pematuhan.

"Maklumat mengenai projek perumahan berlesen telah dikemas kini dengan lancar hampir mengikut masa nyata daripada HIMS kepada TEDUH (Sistem Bank Data Perumahan) untuk membantu pembeli dan orang ramai membuat tindakan susulan mengenai status projek, daripada ketersediaan unit/harga sehingga status pembinaan.

"Langkah ini membolehkan individu untuk membuat keputusan termaklum, mengecilkan pencarian mereka dan mengurangkan masa yang diperuntukkan untuk mencari hartanah," kata Nga.

-- BERNAMA