KUCHING: Sebuah pasukan siasatan khas telah ditubuhkan bagi menyiasat secara terperinci, kes kematian pelajar wanita berusia 22 tahun yang ditemukan berhampiran sebuah pusat hiburan di bandar raya ini pada 16 Okt lepas, kata Pesuruhjaya Polis Sarawak Datuk Mohd Azman Ahmad Sapri.

Beliau berkata menerusi penubuhan pasukan khas itu juga, pihaknya memberi jaminan akan mempercepatkan siasatan kes terbabit.

"Pasukan Petugas ini untuk menyemak kembali siasatan, meneruskan siasatan dan percepatkan siasatan itu, seterusnya kita akan merujuk kepada Timbalan Pendakwa Raya untuk arahan seterusnya.

"Saya menasihati orang ramai supaya tidak membuat spekulasi sepanjang siasatan ini dan kita berjanji untuk cepatkan siasatan, kerana ia telah pun diberi komen dan mendapat keprihatinan Ahli Parlimen Stampin Chong Chieng Jen," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Chong pada 25 Okt lepas di Dewan Rakyat, yang memohon pasukan penyiasat PDRM dihantar ke Kuching bagi mencari kebenaran di sebalik kematian wanita itu, yang diklasifikasikan sebagai mati mengejut dan polis tidak menemui sebarang unsur jenayah.

Menurut Chong, keluarga mangsa memaklumkan ujian air kencing ke atas mangsa mengesan tiga jenis dadah.

Pada 18 Okt lepas, Ketua Polis Daerah Kuching ACP Ahsmon Bajah dalam satu kenyataan berkata mangsa yang merupakan penuntut di sebuah pusat pengajian swasta di ibu kota, ditemukan dalam keadaan tidak sedarkan diri di tepi jalan berhampiran sebuah pusat hiburan dan disahkan meninggal dunia.

-- BERNAMA