IPOH: Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) memberi jaminan sebarang pembangunan di Tasik Cermin di sini, tidak akan menjejaskan kelestarian alam sekitar kawasan berkenaan.

Datuk Bandar Ipoh, Datuk Rumaizi Baharin berkata, ini kerana kawasan tersebut merupakan sebahagian daripada Geopark Lembah Kinta.

Sehubungan itu, kata beliau, pihaknya sentiasa membuat pemantauan untuk nemastikan segala aktiviti mematuhi syarat yang telah ditetapkan.

“Setiap tiga tahun sekali kita ada audit untuk memastikan aktiviti di kawasan ini mengikut asas-asas yang ditetapkan oleh Lembaga Penasihat Geopark Lembah Kinta,” katanya ketika merasmikan kafe yang diusahakan sebuah syarikat pengeluar kopi, di kawasan Tasik Cermin, hari ini.

Pembangunan kawasan sekitar satu hektar itu adalah untuk tujuan ekopelancongan.

Rumaizi berkata, dengan adanya kemudahan baharu itu, jumlah pelancong ke Tasik Cermin dijangka meningkat kepada 40,000 sebulan, berbanding 30,000 sebelum ini.

Pembangunan yang telah dilaksanakan itu terdiri daripada bangunan dapur utama, bangunan restoran serta fasiliti seperti tandas dan surau, di samping pembinaan taman yang akan dijalankan kemudian.

Keunikan kawasan batu kapur ini bakal menjadikan kafe ini sebagai tumpuan para pelancong dari dalam dan luar negeri.

Para pengunjung juga dapat menjamu selera sambil menikmati keindahan pemandangan di sekitar kawasan itu.

Dalam pada itu, Rumaizi berkata, syarikat pengendali berhasrat untuk mempromosikan tempat itu ke seluruh Malaysia dan dunia.

“Tempat ini diharap akan menjadi lokasi wajib dikunjungi oleh para pelancong apabila melancong ke negeri Perak khususnya Ipoh,” ujarnya.