KUALA LUMPUR: Kerajaan hanya membenarkan pembantu rumah yang mempunyai visa dan permit kerja yang sah untuk kembali ke Malaysia.

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, bagaimanapun, kebenaran itu tetap tertakluk pada prosedur operasi standard (SOP) iaitu ujian saringan dan kuarantin.

"Kerajaan bersetuju untuk membenarkan pembantu rumah yang mempunyai visa dan terkandas di kampung akibat penutupan sempadan negara untuk kembali bekerja di Malaysia dengan syarat memohon melalui My Travel Pass.

"Setelah mendapat kebenaran, mereka perlu menjalani ujian saringan dan dikuarantin wajib mengikut SOP yang telah ditetapkan.

"Kos kuarantin perlu ditanggung oleh majikan masing-masing," katanya dalam sidang media pada Selasa.



[SIDANG MEDIA] Perintah Kawalan Pergerakan - 30 Mac 2021

Sementara itu, beliau berkata, permohonan baharu pembantu rumah pula dibenarkan untuk diproses, namun mereka hanya dibenarkan masuk ke dalam negara selepas pintu sempadan antarabangsa dibuka.

"Atas rayuan daripada Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing, kerajaan turut bersetuju untuk membenarkan agensi-agensi ini memproses permohonan pengambilan pembantu rumah kerana ia dijangka mengambil masa tiga hingga empat bulan," tambah beliau lagi.