JOHOR BAHRU: Seorang pemilik syarikat percetakan direman tujuh hari bermula hari ini bagi membantu siasatan berhubung tuntutan palsu berjumlah lebih RM100,000, dua tahun lepas.

Perintah reman sehingga 17 Jan terhadap lelaki berusia 53 tahun itu dikeluarkan Majistret Norkhalida Farhana Abu Bakar di Mahkamah Majistret di sini hari ini.

Perintah reman itu dikeluarkan bagi membolehkan kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009.

Semalam, SPRM Cawangan Batu Pahat menahan individu itu di pejabat SPRM Johor Bahru pada pukul 5 petang selepas memberikan keterangan.

Menurut sumber, individu itu mengemukakan tuntutan palsu kepada sebuah sekolah menengah di sebuah daerah, di negeri ini pada 2021, berkaitan pembekalan cetakan modul pembelajaran untuk kegunaan pelajar, namun pembekalan tersebut tidak dilaksanakan.

Dalam kes berlainan, tiga kakitangan sebuah jabatan kerajaan di daerah Tangkak, direman selama lima hari sehingga 15 Jan, bagi membantu siasatan berhubung tuntutan palsu pada 2021.

Perintah reman yang dikeluarkan Norkhalida Farhana terhadap ketiga-tiga lelaki berusia 43 tahun itu, bagi membolehkan kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 18 Akta SPRM 2009.

Semalam, SPRM Cawangan Segamat menahan tiga kakitangan dari jabatan yang sama di daerah Tangkak antara 10.30 pagi hingga 11 pagi kerana disyaki membuat tuntutan palsu.

Menurut sumber, seorang daripada tiga individu berkenaan disyaki membuat tuntutan sebanyak RM2,000 terhadap sebuah pertubuhan bukan kerajaan bagi pelaksanaan penyediaan makanan dan minuman Program Bakul Makanan di bawah inisiatif Pakej Khas Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (PERMAI), yang didapati tidak dilaksanakan.

Sementara itu, dua yang lain dipercayai mengemukakan tuntutan palsu sebanyak RM1,200 kepada jabatan tersebut bagi bayaran terhadap empat penerima Tabung Bantuan Segera, namun bayaran itu tidak diterima penerima, tahun yang sama. - BERNAMA