Jika sebut nama Wisma Yakin 40 tahun dahulu, tiada siapa di ibu kota Kuala Lumpur ini yang boleh menafikan gahnya bangunan sebelas tingkat di Jalan Masjid India yang terkenal dengan ruang berniaga untuk orang Melayu.

Premis yang dimiliki sendiri hasil titik peluh ini menjadi lambang bertapaknya kuasa orang Melayu dalam perniagaan di tengah-tengah bandaraya.

Ia menjadi mercu tanda himpunan tekstil dan berkonsepkan tradisional sekali gus menjadi tumpuan orang ramai terutama menjelang Ramadan.

Bagaimanapun sejak 10 tahun lalu, kemeriahan Wisma Yakin makin hari semakin pudar.

Kompleks yang menempatkan 30 unit kedai kedai di tingkat bawahnya yang selama ini menjadi kebanggaan warga kota membeli baju Melayu kian hilang serinya.

Bagaimana tidak, bazar moden yang didirikan di hadapan Wisma Yakin dilihat 'mengancam' mata pencarian peniaga asal di situ.

Seorang peniaga yang enggan mendedahkan namanya berkata, dia terpaksa membeli satu lot bazar moden di hadapan premisnya untuk memastikan perniagaannya tidak terkubur begitu sahaja.

Jelasnya, ia disifatkan sindiket yang harus didedahkan sebelum lebih ramai peniaga menjadi mangsa.

"Saya habiskan RM100,000 untuk bazar di hadapan ini, saya terpaksa buat begini untuk mengelakkan menanggung kerugian setiap bulan.

"Bagaimanapun saya kasihan kepada peniaga lain yang mungkin tidak mampu berbuat begini, pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) harus berbuat sesuatu untuk memastikan tiada pihak yang tertindas," ujarnya.

Peniaga terbabit membuka tapak baru di bazar moden yang terletak betul-betul di hadapan kedai asalnya.

Dia meletakkan barangan jualannya selain menyifatkan terpaksa berhabis ratusan ribu ringgit kepada sindiket berkenaan demi meneruskan perniagaan turun temurun keluarganya.

Astro AWANI difahamkan, sewa tapak bagi bazar moden tidak mencecah RM1,000 sebulan.

Dalam pada itu, Pengerusi Persatuan Peniaga Wisma Yakin, Datuk Maiden Kadir Shah berkata, ia berpunca daripada pembangunan Jalan Masjid India sendiri yang disifatkan berat sebelah.

"Bagaimana hendak meniaga jika laluan utama hendak ke Wisma Yakin seolah-olah seperti laluan tikus dan semakin lama semakin sempit.

"Bazar moden yang asalnya dibina untuk bulan Ramadan sahaja namun kini ia menjadi seperti tugu di hadapan premis kami...sekarang pengunjung juga sudah tidak nampak lagi Wisma Yakin," katanya.

Ujarnya, peniaga kini mengadu mengalami kemerosotan jualan lebih 50 peratus dan angka itu semakin menjunam dari hari ke hari.

Pandangan serupa diberi Timbalan Pengerusi Majlis Bertindak Kawasan Masjid India, Syed Akbar Ali yang meminta DBKL mendengar rintihan dan cadangan peniaga asal Wisma Yakin.

"Isu ini timbul setiap tahun dan saya ajukan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sejak 2004, malah kami pernah mencadangkan diwujudkan bazar Ramadan di tempat lain seperti Dataran Merdeka yang ada ruang lebih luas, namun mereka menolak.

"Mereka yang meniaga di bazar moden ini bukan peniaga kecil, ia sudah lari dari konsep membantu peniaga kecil. Saya berkata demikian kerana barangan yang ada di premis masing-masing memang melebihi had seolah-olah ada pengurus besar di sebaliknya," jelasnya.

Dalam pada itu kata Akbar, keadaan itu turut menyukarkan mereka menerima pelanggan selain menutup ruang untuk kenderaan seperti jentera bomba dan ambulans jika berlaku kecemasan.

Bangunan seliaan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) yang mula diduduki pada 1969 itu pada asalnya menghimpunkan ramai peniaga Bumiputera selain menjadi pusat tumpuan ramai peguam Melayu yang membuka operasi perkhidmatan di situ.

Sementara itu, pihak DBKL masih tidak memberi sebarang kenyataan berhubung isu berkenaan.