Penganjur Perhimpunan Baju Merah, Datuk Jamal Md Yunos menjangkakan akan ada penyertaan dari golongan bukan Melayu dalam Perhimpunan Baju Merah 2.0 yang akan dianjurkannya susulan penganjuran perhimpunan Bersih 5.

Kedua-dua perhimpunan itu dijangka akan diadakan pada waktu dan tarikh yang sama.

"Sekurang-kurangnya 40 peratus daripada jumlah peserta kali ini akan terdiri daripada kaum Cina.

"Saya sudah berbincang mengenai perkara ini dan mereka bersetuju untuk bersama-sama kita," kata Jamal dalam satu sidang media di luar Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Katanya, Perhimpunan Baju Merah 2.0 itu nanti mensasarkan seramai 300,000 peserta.

"Kami bukan main-main tentang perkara ini.

"Kita lihat sudah banyak kali sebelum ini perhimpunan Bersih diadakan tetapi untuk apa? Tiada manfaat buat rakyat," kata Jamal lagi.

Ditanya sekiranya dia akan mendapatkan permit dari pihak polis berhubung penganjuran perhimpunan tersebut, Jamal menjawab beliau akan menunggu tindakan yang diambil penganjur Bersih terlebih dahulu.

"Sekiranya mereka ikut peraturan, kami pun sama.

"Jika tidak, kami akan ikut juga," kata Jamal.

Pada 3 Ogos lalu Bersih 2.0 mengumumkan akan menganjurkan perhimpunan aman Bersih 5 untuk mendesak penyelesaian segera terhadap isu yang melibatkan syarikat pelaburan strategik negara 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Bagaimanapun, tarikh, masa, tempat serta bentuk perhimpunan yang akan dibuat masih belum ditetapkan dan akan diumumkan kelak.