PUTRAJAYA:Kerajaan Persekutuan memberi jaminan perkhidmatan feri ikonik Pulau Pinang akan diteruskan dengan menawarkan perkhidmatan feri yang moden demi keselamatan dan keselesaan penumpang.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong berkata beberapa pihak melahirkan perasaan kesal atas keputusan untuk menyediakan perkhidmatan feri Pulau Pinang yang lebih selamat, cepat dan mengurangkan kos penyelenggaraan yang kian meningkat disebabkan faktor feri berusia 47 tahun yang perlu diselenggara secara purata sebulan sekali.

"Adalah ditegaskan bahawa keselamatan penumpang adalah keutamaan kami di Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT). Oleh itu, MOT telah membuat keputusan untuk memodenkan perkhidmatan feri ini demi keselamatan dan keselesaan penumpang," katanya dalam kenyataan di sini semalam.

Perkhidmatan feri Pulau Pinang yang berusia 126 tahun adalah perkhidmatan feri tertua di negara ini dan juga perkhidmatan feri lintas selat pertama antara Pulau Pinang dan tanah besar, bermula pada tahun 1894.

Sebelum ini dilaporkan perkhidmatan feri ikonik Pulau Pinang itu akan dihentikan pada 31 Dis ini.

Wee berkata beliau sekali lagi semalam telah menerangkan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berhubung perancangan Kerajaan Persekutuan untuk menaik taraf feri sedia ada, mengambil kira keselamatan, daya tahan dan keselamatan penumpang feri bagi memastikan perkhidmatan ini akan terus dinikmati oleh rakyat tempatan termasuk pelancong.

"Saya amat menghargai pemahaman Ketua Menteri dalam perkara ini dan kami turut berharap perkara ini dapat diteruskan demi kebaikan semua pihak," katanya.

Wee berkata fasa pemodenan perkhidmatan feri akan dimulakan dengan memperkenalkan tiga bas air (untuk penumpang) bermula dari 1 Jan 2021 dan diikuti dengan dua pengangkut kenderaan yang akan hanya membawa kenderaan bermotor dua roda (seperti motosikal dan basikal), yang akan beroperasi mulai tahun 2022.

BACA: Naik feri Pulau Pinang percuma selama dua minggu mulai 1 Januari 

BACA: Jangan bersedih! Perkhidmatan feri Pulau Pinang akan diteruskan 

BACA: Bot laju ganti feri Pulau Pinang bermula 1 Januari 2021

Pada 17 Dis lepas, Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz memberitahu Dewan Rakyat, sejumlah RM30 juta telah diperuntukkan untuk pemodenan perkhidmatan feri itu yang akan disalurkan melalui dua pembayaran iaitu pada tahun 2021 dan 2022.

Sebagai langkah sementara, Wee berkata Penang Port Sdn Bhd (PPSB) akan menyediakan dua bot penumpang laju untuk mengangkut penumpang serta mendapatkan perkhidmatan feri milik Prasarana untuk mengangkut kenderaan dua roda dalam usaha membantu proses peralihan ke kapal baharu dalam tempoh berkenaan.

"PPSB juga akan menawarkan perkhidmatan bot laju secara percuma kepada penumpang untuk dua minggu mulai 1 Jan 2021," katanya.

Bagi mengekalkan sejarah ikonik Pulau Pinang, Wee berkata pihaknya akan mempertimbangkan idea sebagaimana yang dicadangkan oleh beberapa pihak untuk menjadikan feri sedia ada sebagai restoran terapung, muzium atau pelayaran pelancongan yang akan dapat memperingati sumbangan feri Pulau Pinang kepada identiti kebudayaan dan warisan negeri berkenaan.

Beliau berkata dijangkakan lebih ramai pengguna kenderaan motor akan menggunakan Jambatan Pulau Pinang dan Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah untuk perjalanan antara tanah besar di Seberang Perai dan pulau, yang lebih selamat, cepat dan murah berbanding feri.

-- BERNAMA