PERSATUAN Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia (Samenta) menyambut baik pengumuman Perdana Menteri mengenai pembukaan semula sempadan antarabangsa mulai 1 April 2022.

2. Pembukaan semula sempadan akan membantu pemulihan ekonomi negara. Ekonomi kita berkembang pada kadar 3.1 peratus tahun lepas berbanding penurunan 5.6 peratus pada 2020. Ini ekoran penutupan berpanjangan ditambah pula dengan penutupan berterusan sempadan negara. Dengan penarikan balik sekatan seperti kuarantin mandatori, sasaran pertumbuhan KDNK 5.5 - 6.0 peratus untuk 2022 menjadi lebih realistik.

3. Selain sektor pelancongan, semua PKS dari industri lain turut akan mendapat manfaat daripada pembukaan sempadan melalui fasilitasi perdagangan dan perniagaan yang lebih teratur.

4.  Pada 20 Februari 2022, Samenta menggesa pembukaan semula sempadan dan peralihan ke fasa endemik secara secepat mungkin. Kami sukacita bahawa tarikh untuk kedua-duanya sudahpun diumum hari ini. Ini adalah isyarat jelas bahawa negara tidak akan kembali kepada ketidaktentuan seperti sebelum ini dan iklim perniagaan yang sukar seperti yang dialami semasa pelbagai perintah kawalan pergerakan pada tahun 2020 dan 2021.

5.  Pemulihan PKS masih lagi terjejas. Pengumuman hari ini dapat membantu menyokong pemulihan PKS, tetapi lebih banyak bantuan dalam bentuk pembiayaan automasi dan prapenghantaran akan diperlukan kerana produktiviti yang lembap dan kekangan aliran tunai kekal sebagai cabaran utama bagi PKS di seluruh negara



DATUK WILLIAM NG
Pengerusi Samenta