Polis menahan seorang remaja disyaki membuat panggilan ancaman bom palsu di Kompleks Mahkamah Kota Bharu dan Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP) pada 28 Dis lalu.

Ketua Polis Kelantan Datuk Dr Ab Rahman Ismail berkata hasil kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), polis menahan remaja lelaki berusia 19 tahun itu bagi membantu siasatan kes tersebut.

"Suspek berkenaan ditahan pukul 4 pagi di rumahnya di Kota Bharu pada 6 Jan lepas," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan di sini, hari ini.

Ab Rahman percaya dengan tertangkapnya remaja tersebut, pihaknya dapat menyelesaikan kes berkenaan.

Sementara itu, beliau berkata polis sedang menjejaki seorang lelaki berusia 40-an yang dipercayai terlibat dengan 11 kes samun dan curi di negeri ini.

"Suspek tersebut dipercayai aktif melakukan jenayah tersebut seorang diri sejak sebulan lalu di beberapa daerah di negeri ini termasuk Bachok, Kuala Krai dan Machang.

"Mondus operandinya, suspek terlebih dahulu mencuri kenderaan sebelum melakukan jenayah samun dengan menyasarkan kedai runcit yang dijaga oleh wanita dan lelaki warga emas," katanya.

Sementara itu, beliau berkata tiga kes mati lemas yang telah dilaporkan media sebelum ini diklasifikasikan sebagai kematian akibat banjir yang berlaku di negeri ini sejak 31 Dis lepas.

Tiga kes itu masing-masing melibatkan seorang kanak-kanak perempuan lemas selepas tergelincir di dalam tali air di Kampung Bemban, Kangkong, Pasir Mas pada 3 Jan.

Pada 4 Jan, seorang murid lelaki tahun empat ditemukan lemas selepas basikal yang dinaiki bersama abangnya terbabas ke dalam takungan air ketika dalam perjalanan pulang dari sekolah di Nilam Puri di sini.

Kes ketiga melibatkan seorang remaja lelaki yang dilaporkan tergelincir ke dalam Sungai Kelantan di jeti Kampung Laut dekat Palekbang, Tumpat, ditemukan mati lemas juga pada 4 Jan lalu. -- BERNAMA