Polis meminta semua calon dan penyokong parti yang bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sandakan pada hari ini untuk menerima keputusan pengundian dengan hati yang terbuka.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Omar Mammah berkata, orang ramai terutamanya mereka yang berkait rapat dengan perjalanan PRK Sandakan ini adalah dinasihatkan supaya tidak mencetus kekacauan atau gangguan yang mampu menggangu kententeraman awam.

Beliau turut berkata, menghormati keputusan yang akan diumumkan oleh pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) adalah perlu sebagai menjaga hak demokrasi di negara ini sekali gus mematuhi undang-undang sedia ada.

"Selepas daripada ini proses penyerahan undi akan dijalankan dan selepas itu pengumuman akan dibuar oleh pihak SPR siapa pemenang kepada PRK ini.

"Saya minta kepada semua penyokong, kepada calon-calon yang bertanding juga supaya menerima keputusan pilihan raya yang bakal diumumkan nanti.

"Jangan menunjukkan sebarang ketidakpuashatian nanti sehingga boleh menimbulkan kekacauan dan gangguan kepada masyarakat di Sandakan, harus menerima dengan hati terbuka dan menghormati undang-undang," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas mengulas mengenai status perkembangan terkini PRK Sandakan, petang tadi di Dewan Aktiviti SMJK Tiong Hua, Sandakan.

Mengulas lanjut mengenai tahap keselamatan sepanjang proses pengundian pada hari ini, Omar berkata, pihaknya amat berterima kasih dengan kerjasama masyarakat di Sandakan berikutan tiada sebarang insiden berlaku dilaporkan.

Jelasnya lagi, polis turut menafikan faktor keselamatan menjadi punca jumlah peratusan yang keluar mengundi setakat jam 4 petang tadi hanya mencecah 51 peratus.

Ini berikutan tiada sebarang kes atau kejadian yang buruk berlaku sepanjang proses pengundian dijalankan pada hari ini.