KUALA LUMPUR: Kerjasama Perikatan Nasional (PN) dan Barisan Nasional (BN) mungkin tidak akan berlaku pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka yang akan berlangsung pada bulan depan.

Namun begitu, penganalisis politik dari Universiti Teknologi Mara (UiTM), Mujibu Abd Muis tidak menolak kemungkinan kerjasama tersebut mungkin wujud selepas keputusan pengundian sudah diperolehi.

Menurutnya, berdasarkan situasi semasa, beliau menjangkakan tiada mana-mana parti yang mampu membentuk kerajaan usai PRN Melaka kerana adanya perpecahan undi melainkan pengundi Melaka membuktikan sebaliknya.

BACA: [LAPOR LANGSUNG] PRN Melaka: Penamaan 8 Nov, pengundian 20 Nov - SPR

BACA: PRN Melaka: 'PH mungkin menang besar jika...' - Penganalisis politik

BACA: PRN Melaka: SPR nafi vaksinasi lengkap syarat mengundi

PRN Melaka | Gerak gempur jentera & muafakat politik


“Kalau kita kata selepas itu berlaku (kerjasama PN dan BN), tiada masalah untuk saya menyaksikan pembentukan kerajaan negeri kepada PN dan barangkali ia menyelesaikan masalah yang dicetuskan empat pemimpin yang bertukar arah.

“Walaupun saya rasa kemungkinan PN dan BN akan bergerak bersama dalam konteks PRN Melaka itu agak sukar.

“Tetapi sebagai penganalisis, kalau dilihat kepada kemampuan PN untuk kompromi dan bergabung terutama antara Pas dan Bersatu, barangkali ia mampu membuahkan hasil,” katanya ketika bersiaran secara langsung dalam Buletin AWANI Khas pada Selasa.

Tambahnya, meskipun agak sukar buat dua parti tersebut menyaingi UMNO namun mengambil kira keputusan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), Pas dan Bersatu dilihat mampu menjejaskan undi dan majoriti dimenangi.


PRN Melaka | SPR ikut SOP elak kesesakan

Dalam pada itu, Mujibu menjangkakan wujudnya persaingan tiga penjuru atau lebih jika mengambil kira komitmen disuarakan parti-parti sebelum ini termasuk Bersatu yang menyatakan ingin bertanding secara bersendirian di Melaka.

Menjadikan Masjid Tanah - kawasan majoriti Melayu - sebagai contoh, beliau tidak menolak mungkin berlakunya kejutan di kawasan yang boleh dikatakan kawasan selamat untuk UMNO itu.

“Kalaulah kita kata ada 10,000 pengundi, setiap parti boleh dapat 2,000 undi maka margin kemenangan itu akan ditentukan pengundi atas pagar.


PRN Melaka | PDRM siap siaga hadapi PRN Melaka

“Ia sudah tentu mampu membuat keputusan yang mengejutkan pada PRN nanti walaupun kita bercakap tentang kawasan selamat di Masjid Tanah, kawasan yang kita kata, ini adalah majoriti orang Melayu tinggi di sana,” ujarnya.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebelum ini menetapkan tarikh penamaan calon bagi Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka adalah pada 8 November manakala tarikh mengundi pula pada 20 November depan.

Perkara itu dimaklumkan Pengerusinya, Datuk Abdul Ghani Salleh dalam sidang media pada Isnin. 


[TERKINI] Perkembangan PRN Melaka, ditetapkan 20 November

“Tarikh-tarikh PRN DUN Melaka ke-15 seperti berikut, tarikh writ pilihan raya pada 18 Oktober (Isnin), tarikh penamaan calon pada 8 November (Isnin), tarikh mengundi awal pada 16 November (Selasa), tarikh mengundi pula pada 20 November 2021 (Sabtu),” jelasnya.

Jelasnya lagi, sebanyak 28 pengurus pilihan raya dilantik dibantu 80 Penolong Pegawai Pengurus.