KUCHING: Gabungan Parti Sarawak (GPS) malam ini melancarkan 33 manifesto gabungan dalam menghadapi Pilihan Raya Negeri Ke-12 (PRN12) kali ini.

Dengan tekad memajukan Sarawak Pengerusi GPS, Tan Sri Abang Johari Tun Openg akan terus melaksanakan lebih banyak inisiatif bagi meningkatkan kemajuan, kemakmuran, kesejahteraan dan kegemilangan demi rakyat negeri ini.

Menurutnya, 33 manifesto GPS itu adalah sangat komprehensif yang akan memperjuangkan hak Sarawak, menjamin hak rakyat, menjaga kebajikan rakyat dan membangunkan masa depan Sarawak.

"GPS telah menyediakan landasan yang kukuh untuk membangunkan Sarawak ke arah Sarawak Maju Berpendapatan Tinggi menjelang 2030.

"Pelbagai inisiatif telah dirancang dan sedang dilaksanakan untuk menjadikan Sarawak maju dan rakyatnya menikmati kemakmuran ekonomi serta pembangunan sosial yang inklusif dalam suasana alam sekitar yang mampan yang dipacu oleh data dan inovasi.

"Keupayaan GPS melaksanakan pelbagai program pembangunan untuk kepentingan rakyat jelas membuktikan bahawa kita mempunyai jentera pentadbiran yang mantap dan berhemah serta sistem tadbir urus kewangan yang baik, telus dan beramanah," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Pelancaran Manifesto GPS di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) malam Rabu.

Tegas Ketua Menteri Sarawak itu, pembangkang hanya mampu mengkritik GPS tanpa mempunyai sebarang rekod pencapaian membangunkan Sarawak

Sebaliknya kata Abang Johari, GPS merupakan gabungan yang membela Sarawak dengan meneruskan pelaksanaan projek-projek pembangunan yang dibatalkan menggunakan peruntukan Kerajaan GPS Sarawak.

Dalam pada itu, beliau berkata, GPS akan terus komited untuk memastikan dasar-dasar yang kita laksanakan dapat memberi manfaat kepada rakyat.

"Masa hadapan Sarawak terletak di tangan orang Sarawak. Kita membangunkan Sarawak dengan acuan sendiri dan hanya kita yang dapat memastikan kemakmuran dinikmati oleh orang Sarawak.

"Sebagai rakyat Sarawak, adalah menjadi kewajipan kita untuk memilih kerajaan yang prihatin dan bertanggungjawab dalam menghadapi cabaran pada masa kini dan akan datang. Ini adalah untuk memastikan kesinambungan pembangunan dan kesejahteraan Sarawak yang kita sayangi.

"Janganlah kita menggadaikan masa depan kita dengan memilih parti yang gagal memenuhi kehendak rakyat Sarawak dan tidak mampu menunaikan janji-janji yang dibuat, malah menipu rakyat Sarawak. Apatah lagi memilih parti yang bersekongkol dengan mereka yang pernah gagal memimpin negara," katanya.

Menurut Abang Johari, kepimpinan GPS yang berpengalaman, berwibawa, mempunyai integriti yang tinggi dan rekod pencapaian yang cemerlang akan terus memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat Sarawak.

Sehubungan itu katanya, GPS memerlukan sokongan padu rakyat Sarawak dengan mengundi gabungan itu bagi memastikan negeri ini kekal stabil, makmur dan gemilang menjelang Sarawak Maju 2030.