KUALA LUMPUR: Kerajaan akan memberi tumpuan kepada usaha mengembalikan momentum pertumbuhan kesemua sektor ekonomi serta mewujudkan sumber pertumbuhan baharu, kata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Katanya, kerajaan juga akan melonjakkan beberapa industri strategik dan berimpak tinggi, seperti elektrik dan elektronik, perkhidmatan global, aeroangkasa, industri halal, pelancongan, biojisim dan pertanian pintar.

Selain itu, Perdana Menteri berkata, transformasi perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) juga akan diperkasa.

“Pertumbuhan sektor perkhidmatan akan disokong oleh strategi pemodenan sektor untuk menjadi hab perkhidmatan serantau.

“Dalam hal ini, dasar dan perundangan yang jelas serta persekitaran perniagaan yang kondusif akan diwujudkan bagi menggalakkan lagi pelaburan yang berkualiti,” katanya lagi.

Perdana Menteri berkata demikian sewaktu membentangkan Usul Mengenai Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) di Dewan Rakyat hari ini.

Selaras dengan perkembangan Revolusi Perindustrian Keempat (4IR), Perdana Menteri berkata, sektor pembuatan dijangka beralih kepada pengeluaran produk yang mempunyai nilai ditambah yang tinggi dan industri Malaysia menjadi pemain penting dalam rantaian nilai global.

Sektor pertanian pula, katanya lagi, akan dipergiat dengan menggunakan teknologi pintar untuk meningkatkan produktiviti dan mengukuhkan tahap sekuriti makanan negara.

Bagi sektor pembinaan, Perdana Menteri berkata, ia akan dirancakkan dengan penggunaan teknologi termaju, merangkumi realiti terimbuh (augmented reality) dan realiti maya (virtual reality) sejajar dengan Pelan Strategik Pembinaan 4.0 bagi meningkatkan lagi kecekapan dan produktiviti.

Manakala sektor perlombongan pula, jelas beliau lagi, akan memberi penekanan kepada pengeluaran mineral diproses yang mempunyai nilai ditambah yang tinggi, aktiviti perlombongan yang lestari dan penghasilan bahan mineral baharu.

Dalam pada itu, Ismail Sabri berkata, kerajaan mahu melihat sektor swasta kembali memainkan peranan lebih besar bagi membantu negara memacu pertumbuhan ekonomi.

“Sehubungan ini, saya memberi jaminan bahawa kerajaan akan mengurangkan kerenah birokrasi, menyediakan infrastruktur yang berkualiti dan berdaya harap, memperkukuh ekosistem bagi menyokong pelaburan swasta dan membangunkan tenaga kerja mahir

“Dasar Aspirasi Pelaburan Nasional (NIA), akan dijadikan kerangka utama bagi menarik pelaburan berkualiti, dan meletakkan Malaysia sebagai hab pelaburan di rantau ini,” katanay lagi.

Perdana Menteri berkata,  insentif sedia ada akan disemak semula, untuk memberi fokus kepada pelaburan yang berasaskan teknologi termaju dan memenuhi aspek kelestarian alam sekitar.

Keadaan itu, jelasnya lagi, bakal menyokong hasrat negara untuk mempercepat peralihan kepada industri berteraskan pembuatan termaju, atau advanced manufacturing tanpa menjejaskan alam sekitar.