BANGI: "Sampai mati pun saya tak ingin jadi Setiausaha Agung DAP."

Itu jawapan balas Datuk Wan Saiful Wan Jan kepada pertanyaan sinis Setiausaha Agung DAP Anthony Loke berhubung ura-ura terdapat usaha pihak tertentu menukar Ketua Menteri Pulau Pinang. 

Katanya, selaku Ahli Parlimen Tasek Gelugor, beliau menerima banyak maklumat mengenai Pulau Pinang, termasuk pendedahan mengenai pergolakan politik dalaman negeri itu.

"Pergolakan mereka memberi kesan kepada Pulau Pinang. Sebab, sekarang ini ada usaha satu kelompok dalam DAP untuk menukar Ketua Menteri yang ada sekarang dengan calon daripada pihak mereka.

"Nama yang disebut-sebut ialah Ahli Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim.

"Apabila saya sebut buat kali pertama beberapa hari lepas, bahawa ada usaha dalam DAP untuk menukar Ketua Menteri, Loke mengatakan bahawa, 'Wan Saiful, adakah kamu Setiausaha Agung DAP?'

"Saya nak jawab kepada Loke pada malam ini, kalau bagi tawaran, kalau dibayar pun, sampai mati pun, saya tak ingin jadi Setiausaha Agung DAP," katanya.

Wan Saiful berkata demikian ketika berucap pada Ceramah Perdana Perikatan Nasional Parlimen Bangi, Jelajah Selangor Baharu, di sini, malam tadi.

'Sampai mati saya tak ingin jadi Setiausaha Agung DAP' - Wan Saiful 

 
Loke sebelum ini meminta Wan Saiful agar tidak mencampuri urusan parti itu terutama dalam soal calon-calon yang akan bertanding dalam Pilihan Raya Negeri (PRN).

Beliau turut menasihati bekas Ketua Penerangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia itu supaya menjaga urusan partinya sendiri berbanding hal ehwal parti lain.

"Saya tanya, adakah dia (Wan Saiful) Setiausaha Agung DAP, (maka) dia boleh tentukan calon kita?" soal Loke.