KAJANG: Kementerian Pendidikan (KPM) menggalakkan majlis graduasi sekolah diadakan secara sederhana namun meriah dan penuh penghargaan bagi meraikan semua pelajar.

Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek berkata bagaimanapun, perbincangan dengan ibu bapa serta Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di sekolah masing-masing adalah asas kepada majlis graduasi.

"Jadi, perbincangan dan konsultasi dengan PIBG sangat penting dan kena selesaikan di peringkat sekolah. Kalau ada bantahan, kena diambil pandangan," katanya kepada pemberita selepas Majlis Sambutan Tahun Baru Cina dan Penyampaian Bantuan Awal Persekolahan 2024 di Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) Yu Hua di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas isu hangat yang sedang dibincang di media sosial mengenai rungutan ibu bapa berhubung majlis graduasi murid anjuran sekolah di hotel-hotel mewah, dan ada yang menganggap ia sebagai membebankan.

Pada masa sama, Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Melaka pada Selasa dilaporkan akan mengeluarkan satu surat arahan mengenai panduan bagi penganjuran majlis graduasi pelajar di peringkat sekolah, sebagai langkah bagi mengelakkan ibu bapa terbeban dengan penganjuran malis itu.

Mengenai ada pandangan sesetengah pihak untuk mengembalikan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3), Fadhlina berkata KPM sedang mengukuhkan aspek pentaksiran serta memberi tumpuan kepada Kurikulum Persekolahan 2027.

"Kita dengar semua pandangan berkaitan dengan peperiksaan (UPSR dan PT3), haluan negara ketika ini adalah penekanan kepada Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM), Pendidikan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET), Bahasa Inggeris dan digital.

"Jadi kita minta semua pihak berikan sepenuh sokongan untuk mengukuhkan ekosistem kita, khususnya hala tuju yang empat ini, supaya kita dapat sama-sama memperkukuhkan lagi aspek pendidikan kita, dan yang penting juga ketika ini adalah melihat perluasan pra sekolah yang sedang kita terajui di peringkat KPM," katanya.

BACA: Majlis graduasi pelajar: JPN Negeri keluar surat arahan panduan penganjuran 

-- BERNAMA