TUARAN: Seorang senator dalam kalangan belia bakal dilantik di Dewan Negara bagi mewakili dan membawa suara golongan itu di peringkat yang lebih tinggi.

Perkara tersebut diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sewaktu merasmikan Sambutan Hari Belia Peringkat Kebangsaan 2022 di Tuaran, Sabah.

Keputusan itu menurut beliau dibuat sebagai pengiktirafan kepada peranan serta keperluan belia di negara ini.

"Untuk mendengar suara belia, pandangan belia maka saya mengumumkan untuk melantik seorang senator daripada kalangan belia.

"Saya percaya dengan adanya wakil belia di dalam Dewan Negara, suara belia akan kita dengan secara 'direct', secara terus", jelas Ismail Sabri.

Pada masa yang sama, beliau berkata, kerajaan akan sentiasa memberikan perhatian kepada golongan belia di negara ini terutamanya di dalam aspek pembangunan ekonomi.

Perkara itu menurutnya dapat dilihat menerusi inisiatif kerajaan dalam membantu usahawan belia di bawah program seperti Program Young Entrepreneurship Engagement Talent (YOUNITY).

"Program Young Entrepreneurship Engagement Talent (YOUNITY) pula melahirkan usahawan francais atau pra-francais di bawah KUSKOP. Setakat ini ia telah menerima sebanyak 26 permohonan pembiayaan berjumlah RM4.31 juta sehingga akhir bulan lepas", ujarnya.

Selain itu, Program Agropreneur Muda di bawah kerajaan sebelum ini juga menurut Perdana Menteri telah berjaya membantu seramai 8,000 usahawan muda.