KUALA LUMPUR: Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (SIRIM Bhd) mempunyai kepakaran dan fasiliti yang diperlukan untuk memastikan peralatan pengecas kenderaan elektrik (EV) di negara ini selamat, boleh dipercayai dan berfungsi.

Dalam satu kenyataan, SIRIM berkata, anak syarikatnya, SIRIM QAS International Sdn Bhd, mempunyai program pensijilan yang penting dalam mewujudkan dan membangunkan industri EV, memastikan keselamatan dan operasi stesen pengecasan.

Sistem pengecasan kenderaan elektrik (EVCS) yang boleh dipercayai dan selamat akan membantu kepercayaan sambil menggalakkan penerimaan mobiliti elektrik yang lebih meluas, katanya.

"Di SIRIM QAS International, kami mempunyai kepakaran dan fasiliti yang diperlukan untuk memastikan semua peralatan pengecasan adalah selamat, boleh dipercayai dan berfungsi.

"Dengan skim pensijilan kami, industri EV di Malaysia akan berupaya untuk maju dan berkembang tidak lama lagi," kata Ketua Pensijilan Produk SIRIM QAS, Muhammad Kamal Sabran.

Proses pensijilan itu melibatkan protokol ujian yang komprehensif, meneliti setiap aspek untuk memastikan pematuhan kepada keperluan keselamatan dan piawaian prestasi yang ketat.

SIRIM berkata, peningkatan EVCS telah menimbulkan kebimbangan mengenai keselamatan dan keabsahan sistem berkenaan.

"Inilah sebabnya mengapa prosedur mesti disediakan untuk menjamin pemandu di Malaysia tahap keselamatan dan kecekapan tertinggi daripada EVCS," katanya.

Industri automotif Malaysia kekal sebagai komponen yang penting, menyumbang empat peratus kepada KDNK negara dan merupakan pasaran automotif ketiga terbesar di ASEAN.

Bagaimanapun, langkah ke arah pengangkutan yang lebih hijau dan lebih mampan menimbulkan kebimbangan tentang prestasi, kebolehpercayaan dan keselamatan kereta EV.

Menurut Pelan Tindakan Mobiliti Rendah Karbon (2021-2030), Malaysia telah menetapkan sasaran untuk menyediakan 10,000 stesen pengecas awam menjelang 2025.

Sehubungan itu, pentingnya menekankan keperluan bagi prosedur yang mantap dalam memastikan keselamatan dan kecekapan tertinggi untuk EV, kata SIRIM.

Mengenai siapa yang patut mendapat pensijilan, ia berkata pensijilan itu melangkaui pengeluar untuk merangkumi pelbagai pihak berkepentingan dalam industri, termasuk pengilang pengecasan, pemasang, kontraktor bangunan, penyedia perkhidmatan automotif dan profesional penyelenggaraan EVCS.

"Usaha kolektif ini memastikan komitmen untuk menyediakan pengalaman pengecasan yang selamat dan boleh dipercayai untuk pemilik EV, memupuk budaya kecemerlangan dan menanamkan keyakinan terhadap pengilang, pengawal selia dan pelanggan.

"Dengan mengutamakan keselamatan, kebolehpercayaan dan kefungsian, Malaysia menerajui jalan ke arah negara yang mampan alam sekitar, menggalakkan mobiliti elektrik dengan yakin dan berintegriti," tambah SIRIM. - BERNAMA