Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan berbincang dengan kerajaan negeri Perak secepat mungkin bagi menyelesaikan isu kewujudan lebih 2,000 menara telekomunikasi haram di negeri itu.

Timbalan Menteri Komunikasi Dan Multimedia Datuk Jailani Johari berkata pihak kementerian juga akan mengenal pasti menara haram berkenaan dan juga di negeri lain termasuk Terengganu.

"Dalam pengetahuan kementerian, terdapat kira-kira 1,500 menara telekomunikasi yang sah di negeri itu.

"Bagaimanapun kita akan berbincang dengan kerajaan Perak berkenaan isu ini kerana SKMM tidak akan berkompromi terhadap mana-mana syarikat telekomunikasi yang bina menara tanpa kelulusan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis penyampaian bantuan banjir kepada mangsa banjir di Dewan Budiman, Bukit Kepah, di sini, semalam.

Sebanyak 240 mangsa banjir daripada Kampung Kepah dan Kampung Tengkawang serta 28 pesara Angkatan Tentera Malaysia yang terjejas banjir menerima bantuan kit banjir daripada Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) pada majlis itu.

Baru-baru ini media melaporkan terdapat 2,800 menara telekomunikasi haram di Perak dan menyebabkan kerajaan negeri itu mengalami kerugian hasil sekurang-kurangnya RM20 juta setahun.

BACA: Perak akan roboh menara telekomunikasi tanpa permit

Mengulas mengenai proses pembinaan menara telekomunikasi, Jailani berkata setiap syarikat telekomunikasi (telco) memerlukan lesen daripada SKMM sebelum pembinaan dijalankan.

Katanya, agensi teknikal telah diwujudkan dengan turut dianggotai SKMM dengan pembinaan menara perlu mematuhi garis panduan ditetapkan Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan.

"SKMM beri cadangan dan kata putusnya diberikan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan kerajaan negeri," katanya.

Menurut Jailani, caj juga perlu dibayar kepada PBT sebelum menara telekomunikasi dibina.

-- BERNAMA