Perbincangan #SwedenLetThemGo di Twitter mula menjadi hangat dengan warga Twitter dari Sweden memberi pendapat mereka. Pengasas hashtag berkenaan Joe Lee (@klubbkiddkl) dan mula menggunakan hashtag itu awal minggu ini, membalas pendapat dan pandangan bersama beberapa rakyat Sweden.

Hashtag berkenaan bertujuan untuk menyatukan rakyat Malaysia untuk memberi tekanan kepada pihak kerajaan Sweden untuk mempercepatkan kes ini. Walaubagaimanapun, rakyat Sweden berpendapat bahawa penderaan kanak-kanak di negara mereka tetap salah dari segi undang-undang. Mereka juga mahukan rakyat Malaysia menghormati sistem perundangan dan kehakiman negara mereka.

Berikut adalah diantara perbualan Joe Lee bersama Björn Höglund (@IamBjornH) yang berpendapat bahawa kanak-kanak harus diberi perlindungan:





Magnus Kolsjö (@MagnusKolsjo) berpendapat bahawa Malaysia dan Sweden mempunyai definisi yang berbeza tentang "apa yang benar" namun beliau juga berharapkan bahawa kes ini dapat diselesaikan dengan segera:




Rikard (@galaxyhero) pula yakin dengan sistem perundangan negara beliau:




Seorang rakyat Amerika E. Dacey-Fondelius (@Fondacey) pula bertanyakan tentang sistem kehakiman Sweden dan adakah wajar untuk memisahkan anak-anak dari ibu bapa mereka tanpa siasatan yang kukuh:




Berita ini juga mendapat liputan media barat seperti laman web BBC.co.uk menerusi bahagian "News from Elsewhere":

BBC

Laman web kepada stesen radio Sweden "Sveriges Radio" juga memaparkan tentang #SwedenLetThemGo:

Sveriges Radio