Menteri Industri Utama, Teresa Kok berkata cadangan tanaman buluh mengantikan sawit hanya satu alternatif.

Ia bagi melawan sentimen anti minyak sawit yang dijalankan oleh Eropah sekali gus menjejaskan eksport minyak sawit Malaysia ke pasaran global.

“Kementerian Industri Utama di bawah saya sedang mengambil langkah untuk melawan pengaruh kempen anti minyak sawit di Eropah yang mutakhir ini menjadi semakin kuat.

“Perdana Menteri menasihati rakyat, malahan termasuklah kementerian saya agar tidak terlalu bergantung kepada satu-satu jenis tanaman.

“YAB menegaskan adalah penting bagi negara kita untuk mengkaji kesesuaian penanaman tanaman alternatif bagi mempelbagaikan pendapatan pekebun kecil.

Justeru Teresa berkata tajuk laporan sebuah akbar tempatan “Lupakan Kelapa Sawit, Tanam Buluh” adalah tidak wajar.

“Buluh, nanas dan kelapa yang saya sebutkan semalam adalah sebagai cadangan alternatif kepada para pekebun kecil yang selama ini sangat bergantung hanya kepada tanaman kelapa sawit sebagai sumber pendapatan.

“Kenyataan saya juga hanya merujuk kepada beberapa kawasan yang bersesuaian di Negeri Pahang yang kebetulannya mempunyai banyak buluh,” katanya dalam satu kenyataan.

Teresa dalam satu sidang media pada Sabtu berkata kerajaan mencadangkan pekebun kecil memberi tumpuan kepada tanaman alternative bagi melawan kejatuhan harga sawit di pasaran dunia.