Tiga pengarang portal berita The Malaysian Insider (TMI) telah dibebaskan dari balai polis Dang Wangi selepas pihak polis selesai mengambil keterangan.

Pengarang Urusan, Lionel Morais; Pengarang Rencana dan Analisis, Zulkifli Sulong; dan Pengarang Berita, Amin Iskandar dibebaskan sekitar jam 8.45 malam hari ini.

Permohonan reman terhadap mereka telah ditolak Majistret Mohd Nazri Omran tengah hari tadi.

BACA: Permohonan reman tiga pengarang TMI ditolak

Perkara tersebut telah disahkan oleh peguam yang mewakili mereka, Syahredzan Johan melalui Twitternya.

Syahredzan juga mengesahkan Ketua Eksekutif TMI, Jahabar Sadiq dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Media The Edge, Ho Kay Tat, yang ditahan pada pagi ini, ditahan semalaman di balai polis Dang Wangi.

Permohonan reman bagi kedua-duanya akan dibuat pada jam 10.30 pagi esok.

BACA: Selepas 3 pengarang, penerbit The Edge dan CEO TMI pula ditahan polis

Morais, Zulkifli and Amin Shah ditahan pihak polis di pejabat TMI di Mutiara Damansara pada Isnin kira-kira jam 5.50 petang. Penahanan mereka bertiga adalah berikutan aduan yang dibuat oleh beberapa ahli Parlimen Barisan Nasional berkaitan laporan portal berita itu berhubung keputusan Majlis Raja-Raja dalam isu hudud.

Kesemua mereka telah disiasat di bawah Seksyen 4 Akta Hasutan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Sementara itu, Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJ), Institut Kewartawanan (IoJ) dan Kelab Koresponden (Wakil Media) Luar Negara Malaysia (FCCM) mengecam penahanan lima wartawan tersebut.

BACA: NGO bidas tindakan polis tahan pengarang berita

Bernama turut melaporkan pengesahan pembebasan Lionel, Zulkifli dan Amin oleh Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, SAC Zainuddin Ahmad.

"Sementara dua lagi berumur 47 dan 56 tahun yang ditahan pada 11 pagi tadi, kami akan mohon tahanan reman esok," katanya.