KUALA LUMPUR: Tenaga Nasional Bhd (TNB) menawarkan Insentif Sinaran Merdeka bagi menggalakkan pengguna komersial menerangi bangunan dan kawasan persekitaran mereka dengan lampu hiasan sempena sambutan Hari Kebangsaan Ke-64 pada tahun ini.

Insentif yang diberikan sejak tahun 2000 ini ditawarkan kepada semua pengguna di bawah tarif perdagangan (tariff B, C1 dan C2) yang telah beroperasi sekurang-kurangnya setahun (sebelum 1 Ogos 2020), untuk tempoh dua bulan iaitu Ogos dan September 2021.

"Ia melibatkan pengguna komersial seperti bangunan pencakar langit, bangunan pejabat, kompleks komersial, kompleks beli-belah, hotel dan stesen minyak," katanya dalam kenyataan.

Kadar insentif adalah 20.8 sen/kWj (mengikut kadar tarif Neon Floodlight) bagi jumlah peningkatan penggunaan elektrik yang melebihi purata kegunaan tiga bulan yang diambil dari Mei, Jun dan Julai 2021.

Manfaat insentif khas ini akan dimasukkan ke dalam bil bulan Oktober 2021 yang akan dipaparkan sebagai 'Diskaun Karnival'.

Promosi ini bermula pada 1 Ogos 2021 sehingga 15 Sept 2021. Pelanggan boleh memohon secara dalam talian melalui portal myTNB (www.mytnb.com.my) atau membuat permohonan di Kedai Tenaga berhampiran.

-- BERNAMA