GEORGE TOWN: Kerajaan Negeri Pulau Pinang menyampaikan sumbangan kepada dua keluarga anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang terlibat dalam insiden pesawat Hawk terhempas di Pangkalan Udara Butterworth, malam tadi.

Sumbangan itu disampaikan Ketua Menteri, Chow Kon Yeow kepada Juruterbang Operasi 18 Skuadron TUDM, Kapten Nazrin Mohd Nadzri di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang, hari ini. 

Turut hadir, Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman serta Exco Kebajikan dan Alam Sekitar negeri, Phee Boon Poh.

Kon Yeow turut merakamkan ucapan takziah buat seluruh ahli keluarga kedua-dua mangsa dan berharap mereka tabah menerima dugaan.

BACA: [LAPOR LANGSUNG] Tragedi Hawk: Pesawat pejuang TUDM terhempas


Nahas Hawk | Agong dan Permaisuri zahir ucapan takziah

Dalam kejadian jam 10.07 malam tadi, sebuah pesawat Hawk MK 108 TUDM terhempas ketika dua juruterbangnya mengadakan sesi latihan penerbangan malam.

Insiden itu menyebabkan Kapten Mohamad Affendi Bustamy, 31, meninggal dunia manakala rakannya, Mejar Mohd Fareez Omar, 33, cedera dan kini menerima rawatan di Hospital Seberang Jaya.

Jenazah Mohamad Affendi yang telah selesai dibedah siasat kira-kira jam 2 petang tadi dibawa ke Pangkalan Udara Butterworth untuk solat jenazah sebelum diterbangkan ke Pangkalan Udara Kuantan untuk urusan pengebumian di kampung halamannya di Pahang.