Perit hari-hari ditempuh seorang wanita warga emas kerana tidak pernah memiliki pengenalan diri menyebabkan dia sendiri sudah tidak tahu berapa usianya sekarang.

Lebih menyedihkan keadaan wanita itu apabila hidup sebatang kara dengan hanya menyewa di sebuah setor kecil berdindingkan zink di belakang sebuah kedai makan di Jalan Kebun Sultan, di sini.

Asmah Deraman dianggarkan berusia lewat 70-an berdasarkan perbualan berhubung salah-silah keluarganya dan ditambah dengan keadaan fizikal yang sudah jelas dimamah usia.

Dakwanya, beliau berasal dari Salor dan mempunyai dua kakak.

Kakaknya dikenali sebagai Melah sudah meninggal dunia, manakala Bedah tidak diketahui status kerana sudah bertahun lama mereka tidak bersua.

Beliau menjelaskan ibu dan bapanya sudah lama meninggal dunia iaitu semasa beliau masih lagi kanak-kanak dan dijaga oleh kakaknya.


Selepas kakaknya berkahwin, beliau terpisah dengan kedua-dua adik-beradiknya itu,

Sejak itu katanya, beliau berhijrah ke Kota Bharu bagi mendapatkan pekerjaan serta hidup dalam keadaan merempat sehinggalah pada usia sekarang.

Beliau menumpang teduh di bilik kecil tersebut dengan sewa RM100 sebulan dan dibenarkan menggunakan bilik air yang terletak bersebelahan dengan setor ini untuk mandi serta mengambil air sembahyang.

Menurutnya, kerana tidak mempunyai surat beranak mahupun kad pengenalan, Asmah hidup dalam kesusahan dan sukar untuk mendapatkan pekerjaan yang baik.

Asmah juga pernah cuba untuk membuat kad pengenalan, tetapi usaha itu sia-sia apabila ada yang mengambil kesempatan menipu dirinya.

Selain itu, beliau juga tidak pernah ke hospital kerajaan kerana masalah ketiadaan kad pengenalan.

Asmah bekerja sebagai tukang cuci dengan pendapatan RM250 sebulan.

Pendapatan itu akan digunakan untuk membayar sewa bilik dan selebihnya untuk membeli makanan, sementara pakaian dan tudung mengharapkan insan dari mereka yang bermurah hati.

Hajatnya hanyalah untuk memiliki kad pengenalan sahaja.

Sementara itu, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Kota Bharu, Wan Mohamed Rasman Wan Hassan turut berkunjung ke rumah Asmah pada Rabu.

Ketika ditemui, Wan Mohamed berjanji untuk menyelesaikan masalah ketiadaan kad pengenalan yang dihadapi oleh warga emas ini selain menghulurkan bantuan kelengkapan dan peralatan.