Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz menafikan spekulasi bahawa beliau akan meletak jawatan.

Zeti pada sidang akhbar di Bank Negara tengah hari tadi berkata beliau kekal memegang jawatan di bank pusat sehingga kontraknya tamat tahun depan.

“Saya kekal sebagai Gabenor sehingga tempoh perkhidmatan saya tamat. Kontrak saya adalah selama lima tahun dan tempoh itu akan berakhir tahun depan,” kata Zeti.

Beliau dalam pada itu menafikan khabar angin bahawa beliau mengalami masalah kesihatan.

“Saya tak ada masalah kesihatan, saya diberitahu doktor yang jantung saya masih kuat. Saya telah lakukan pemeriksaan kesihatan dan semuanya okey.”

Terdahulu, khabar angin menyebut bahawa Zeti telah mengalami serangan jantung namun dinafikan pihak Jabatan Perhubungan Korporat BNM yang mengesahkan beliau hadir ke pejabat seperti biasa dan berada dalam keadaan sihat.

Pada majlis itu, Zeti turut ditanya sama ada akan mengekalkan jawatan selepas tamat kontrak, namun beliau hanya berkata ingin menulis sebuah buku tentang persaraannya.

“16 tahun ialah tempoh yang cukup lama. Saya telah lakukan apa yang saya inginkan untuk sektor kewangan. Banyak lagi yang perlu dilakukan, antaranya migrasi ke pembayaran elektronik.

“Bank Negara ialah sebuah institusi yang mantap dan saya mahu lihat ia meningkat ke tahap lebih tinggi.”

Di majlis yang sama, Zeti turut mengumumkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia tumbuh 4.9 peratus pada suku kedua 2015.


Zeti akan terus menerajui BNM sehingga April 2016