IPOH:Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata, beliau akan meletak jawatan sebaik sahaja Menteri Besar yang baharu dilantik.

Jelas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chenderiang itu, buat sementara waktu, beliau akan meneruskan tanggungjawab bagi memastikan pentadbiran kerajaan negeri terus berjalan.

Menurutnya, kerajaan negeri masih berfungsi seperti biasa sehingga Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah berkenan seorang ADUN yang mendapat mandat majoriti untuk menggalas jawatan menteri besar.

"(Kerajaan negeri) Masih lagi berfungsi seperti biasa sehingga seorang daripada ADUN dapat membuktikan bahawa beliau mempunyai mandat majoriti di dalam dewan sekali gus mendapat perkenan Sultan Nazrin Muizzuddin Shah.

"Apabila sudah ada, saya akan meletak jawatan dan membenarkan transisi berjalan dengan baik. Saya akan memaklumkan mengenai perkara itu (peletakan jawatan)," katanya.

LAPOR LANGSUNG: Pemimpin PH menghadap Sultan Perak: Apa bakal jadi hari ini?

Beliau ditemui selepas menyampaikan bantuan kepada sembilan buah sekolah persendirian Cina di pejabatnya di Ipoh pada Sabtu.

Semalam, Ahmad Faizal gagal mendapat sokongan majoriti sebagai Menteri Besar apabila usul undi percaya terhadap beliau yang dibentangkan pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak tidak mendapat sokongan majoriti ADUN.

Dalam proses pengundian yang dijalankan secara sulit itu, usul yang dibawa ADUN Pengkalan Baharu, Datuk Abdul Manap Hashim hanya mendapat 10 undi, berbanding 48 yang tidak menyokong dan satu berkecuali.