Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang merayu ahli-ahli dan penyokong tegar partinya mempercayai keputusan yang dibuat untuk menggunakan logo PKR sebagai usaha untuk mencapai Impian Malaysia.

Kit Siang berkata keputusan perit itu dibuat bukan bertujuan untuk mengkhianati objektif DAP sebaliknya bagi memastikan matlamat Pakatan Harapan tercapai.

Katanya, biarpun Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng telah mengumumkan perkara itu sejak Khamis lepas namun ramai ahli dan peyokong tegar parti masih tidak dapat menerimanya.

"Ada kalanya kita perlu membuat keputusan yang berani walaupun ia sukar, menyakitkan atau berbahaya, semata-mata kerana ia adalah perkara yang betul dan sesuai untuk dilakukan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.


Kit Siang berkata beliau juga seperti ahli penyokong tegar DAP merasa sedih dengan keputusan tidak menggunakan Roket kerana lambang itu telah beliau gunakan dalam 11 pilihan raya umum dan satu pilihan raya kecil sejak lima dekad yang lalu.

Jelas beliau, keputusan menggunakan logo PKR ini merupakan salah satu game-changers dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

"Kita tidak hanya mahu calon individu dan DAP menang tetapi semua calon dan semua empat parti komponen Pakatan Harapan - DAP, PKR, AMANAH dan PPBM - untuk menang menyelamatkan Malaysia dari keadaan gagal, penyangak dan kleptokrasi.

"Kita mahu setiap rakyat Malaysia berfikir bukan hanya dari dirinya sendiri, kaumnya, agama atau parti politik, tetapi seluruh negara Malaysia dan bagaimana Malaysia dapat memenuhi potensinya sebagai negara bertaraf dunia dan bukan menjadi kleptokrasi global," katanya lagi.

Jumaat malam, Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan semua parti komponen PH akan menggunakan logo PKR dalam PRU14 nanti.

Sehari sebelum itu. Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengumumkan DAP tidak akan menggunakan logo roket yang telah sebati dengan mereka dalam PRU14 nanti.

Keputusan itu menyebabkan salah seorang pengasas DAP, Chen Man Hin menyatakan rasa kurang senangnya dengan keputusan untuk bertanding tanpa menggunakan logo roket.

BACA: Sah! Kesemua parti dalam Pakatan Harapan guna logo PKR

B
ACA:
Strategi satu logo PH beri tentangan hebat pada BN - Penganalisis