KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan mengesahkan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob adalah calon tunggal Perdana Menteri daripada Barisan Nasional (BN).

Perkara itu disahkan Ahli Parlimen Pontian itu menerusi ciapan di laman Twitter sebentar tadi.

“Berpadu bersama Presiden #UMNO DS @DrZahidHamidi, Timbalan DSU @tokmatn9, Penasihat #BN DS @NajibRazak & Ahli2 MKT UMNO.

“Dihantar hanya satu nama sbg calon #PerdanaMenteri oleh #AhliParlimen UMNO/BN pada 17/8/21 iaitu DS @IsmailSabri60 MP #Bera. Moga Allah SWT memberkati usaha kami,” katanya.


Astro AWANI sebelum ini, melaporkan beberapa Ahli Parlimen BN, memberitahu parti itu akan mencalonkan Ismail Sabri yang juga Ahli Parlimen Bera sebagai Perdana Menteri seterusnya.

Mereka berkata, Ahli Parlimen Bera itu merupakan calon yang bersih, tidak mempunyai kontroversi, serta boleh diterima rakyat.

Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said ketika ditemui media berkata, Ismail Sabri merupakan calon yang layak untuk memegang jawatan tersebut.

“Secara teknikalnya, beliau merupakan bekas Timbalan Perdana Menteri, dan merupakan Naib Presiden UMNO. He should be next in line,” katanya selepas selesai menghadiri mesyuarat Ahli-ahli Parlimen BN di Menara Dato Onn di sini, malam ini.

BACA: [LAPOR LANGSUNG] Pembentukan kerajaan baharu, siapa PM ke-9?

BACA: Semua Ahli Parlimen diarah serah surat akuan calon PM kepada Agong sebelum 4 petang esok

BACA SEMUA BERHUBUNG POLITIK MALAYSIA DI SINI


Sumber memaklumkan kepada Astro AWANI, Ismail Sabri telah memperoleh sebanyak 41 akuan berkanun (SD) daripada Ahli-ahli Parlimen UMNO dan BN, dengan hanya Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah yang tidak menandatangani SD tersebut.

Selain itu, Ismail Sabri dijangka akan memperoleh sokongan keseluruhan sebanyak 114  Ahli Parlimen, melebihi majoriti yang diperlukan dalam Dewan Rakyat.


Calon PM | Ahli Parlimen BN tentukan calon PM

Selain itu, Astro AWANI difahamkan, terdapat sebilangan Ahli-ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak yang turut menyokong Ismail Sabri untuk menjadi Perdana Menteri seterusnya.

Pada Isnin, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah memperkenan peletakan jawatan Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Perdana Menteri, serta semua Jemaah Menteri berkuat kuasa serta-merta.

Susulan peletakan jawatan itu itu, Baginda memberi perkenan agar Muhyiddin menjadi Perdana Menteri sementara sebelum Perdana Menteri Baharu dilantik.

Kerajaan Perikatan Nasional (PN) di bawah pentadbiran Muhyiddin tumbang selepas 15 ahli UMNO menarik sokongan terhadap Kerajaan PN.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Sembrong Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, beliau berharap keputusan yang dicapai malam ini dapat menghentikan segala kemelut politik yang melanda, di saat negara dilanda pandemik COVID-19 dan krisis ekonomi yang berlarutan.

“Cukup-cukuplah berpolitik. Kita ada banyak kerja nak dilakukan,” katanya lagi.