KUALA LUMPUR: Kenyataan Pengerusi DAP Lim Guan Eng yang didakwa berkata 'gelombang hijau’ bakal memusnahkan tokong dan menafikan hak agama di Pulau Pinang sekiranya memenangi Pilihan Raya Negeri (PRN) akan datang disifatkan sebagai satu lagi usaha untuk memaksa pengundi Cina mengundi parti itu.

Naib Presiden MCA, Datuk Seri Ti Lian Ker memberitahu, kenyataan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang itu juga dilihat seperti mengingatkan pengundi Cina yang tidak menyokong DAP sebagai pengkhianat bangsa dan akan dilaknat.

Menurutnya, Guan Eng menggunakan legenda dan sejarah dari kesusasteraan China untuk mengeksploitasi sentimen dan emosi pengundi Cina.

"Inilah taktik yang sama yang digunakan oleh DAP untuk membolot undi masyarakat Cina dengan menyamakan MCA sebagai pengkhianat bangsa," katanya dalam kenyataan di sini pada Sabtu.

Tambah beliau, istilah 'gelombang hijau' itu direka ayah Guan Eng, Tan Sri Lim Kit Siang apabila Pakatan Harapan (PH) gagal mendapat undi kebanyakan Melayu yang telah memilih Perikatan Nasional (PN).

Katanya, gelombang hijau  diwujudkan untuk menakutkan, mengugut dan memaksa masyarakat Cina untuk terus mengundi DAP dan Pakatan Harapan sahaja.

"DAP mahu supaya undi-undi Cina terus dikunci atau locked up dengan memomokkan Pas sebagai satu parti yang akan bertindak ganas dan kejam terhadap masyarakat Cina.

"Sementara DAP meningkatkan usaha memancing undi Melayu secara agresif dengan mencuba untuk bermesra dengan masyarakat Melayu atau buy in minda dan undi Melayu.

"Sound bite gelombang hijau atau green wave ini telah dimulakan oleh bapanya Kit Siang untuk menakut-nakutkan masyarakat Cina supaya hanya mengundi DAP dan rakannya dalam PRN nanti," ujarnya lagi.

Justeru, Lian Ker berharap DAP tidak terus membelenggu negara dan rakyat dengan mainan politik perkauman dan agama.

Katanya, DAP sudah berkuasa dan parti itu seharusnya memberi tumpuan untuk menyelesaikan masalah ekonomi dan politik yang telah melanda negara sejak kebelakangan ini.

"Malangnya DAP meneruskan mainan politik mereka dengan polemik dan politik yang sama yakni demonise your opponent dan planting fear in your supporters ataupun merosakkan pihak lawan dan menakutkan penyokong supaya terus berpayung dan bergantung pada parti.

"DAP adalah sebuah parti penuh hipokrasi. Taktik DAP tiada beza dengan kritikan mereka terhadap Pas yang menggunakan mantra undi Pas masuk syurga, undi parti lain masuk neraka.

"Sudah-sudahlah  dengan mainan politik ini yang akan merosakkan dan membinasakan semua yang kita bina hingga ke hari ini," katanya lagi.


Guan Eng dakwa kenyatannya diputar belit

Sementara itu. Guan Eng dalam ciapan di Twitternya menjelaskan ucapannya dalam bahasa Mandarin itu telah diputar belit.

Sebaliknya, beliau menjelaskan kenyataannya itu merujuk kepada kes sebuah kuil Hindu di Kedah yang dirobohkan pada Julai 2020.

"Saya amat kesal ada pihak yang tidak bertanggungjawab telah sengaja memutar belitkan ucapan saya dan menggambarkan seolah-olah membakar sentimen perkauman agama dan kaum.

"Langsung tidak terlintas difikiran saya untuk menggunakan isu 3R (bangsa, agama dan raja) untuk meraih undi kerana saya yakin ia hanya akan memudaratkan keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama di dalam negara," ujarnya.

Justeru, Guan Eng berharap semua pihak akan menjunjung keluhuran Perlembagaan yang dengan jelas menyatakan Islam sebagai agama rasmi.

"Pada masa sama penganut agama lain bebas mempraktikkan kepercayaan mereka dengan selamat dan aman di mana-mana negeri dalam Persekutuan," tambahnya lagi.