MCA mengkritik kenyataan yang dikeluarkan Timbalan Menteri Besar Datuk Mohd Amar Nik Abdullah bahawa peniaga bukan Islam yang tidak berpuas hati dengan arahan Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) supaya perniagaan di negeri tersebut ditutup selama dua jam pada setiap hari Jumaat agar adakan perbincangan dengan MPKB sendiri.

Timbalan Pengerusi Pasukan Petugas Khas Perlaksanaan Dasar Undang-Undang Syariah MCA, Datuk Koo Chin Nam berkata adalah tidak wajar Nik Amar untuk mengatakan demikian, lapor The Star pada Jumaat.

“Ini menunjukkan bahawa rayuan daripada peniaga dan peruncit hanya perbuatan sia-sia,” kata Koo dalam satu kenyataan pada Jumaat.

Koo berkata adalah tidak sepatutnya dan tidak wajar untuk memaksa mereka yang berlainan kaum dan agama yang berbeza untuk menerima keputusan yang bertentangan dengan hak-hak mereka.

“Ini terang-terangan telah mengingkari manifesto pilihan raya umum Pakatan Rakyat pada tahun 2013 yang mengatakan bahawa pentadbiran PAS tidak menyangkal hak-hak orang bukan Islam,” katanya.

Koo berkata kerajaan Kelantan turut mengabaikan amaran oleh peniaga-peniaga yang mengatakan bahawa mereka akan berpindah ke negeri-negeri lain sekiranya MPKB kekal berkeras dalam menguatkuasakan peraturan tersebut.

"Hal ini menunjukkan bahawa PAS tidak mempunyai rancangan sama sekali untuk membangunkan atau membawa kemajuan kepada Kelantan," katanya.

Sementara itu, dalam laporan Mstar pada Sabtu Nik Amar berkata beliau tidak pasti mengenai tindakan MPKB itu.

"Terus terang saya katakan, saya tidak pasti apa yang sebenar diarahkan...sama ada ia melibatkan entiti perniagaan tertentu yang mempunyai pekerja Islam bagi membolehkan mereka menunaikan sembahyang Jumaat, atau semua premis perniagaan," katanya kepada Mstar ketika ditanya mengenai keresahan di kalangan ahli perniagaan bukan Islam yang mempersoalkan mengapa mereka perlu menutup perniagaan dari pukul 12.30 tengahari -2.30 petang walaupun tidak menggaji pekerja beragama Islam.

Timbalan Pengerusi MCA Kelantan Tan Ken Ten berkata MPKB harus fleksibel dan tidak memasukkan restoran tidak halal dalam perintah terbaharu yang dikeluarkannya, dan juga perniagaan lain yang tidak mempunyai pekerja Islam.

Pada 14 Januari, satu notis dikeluarkan oleh Setiausaha Majlis Rosnazli Amin mengarahkan semua entiti perniagaan di Kota Bharu ditutup selama dua jam atau berdepan dengan tindakan, termasuklah lessen perniagaan mereka tidak akan diperbaharui.