Pengerusi Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Najib Razak meminta semua anggota parti itu supaya kembali kepada asas perjuangan parti yang mengamalkan perkongsian kuasa dan permuafakatan dalam segala hal untuk kebaikan semua kaum.

Perdana Menteri berkata sebagai 'orang parti' semua anggota komponen BN perlu faham tentang prinsip berkenaan dan bergerak dengan tersusun bersama-sama untuk memastikan kemenangan besar parti itu dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) tidak lama lagi.

"Kalau kita masih tidak tahu macam mana nak bergerak dalam gerakan tersusun bersama-sama, kita belum lagi jadi orang parti, kalau nak berjaya mesti jadi orang parti yang patuh pada hukum Allah, taat pada Rasul dan ulul amri.

"Jadinya, kita kena kembali kepada prinsip kenapa BN yang mewakili semua kaum yang ada, dibentuk pada tahun 1974... iaitu bagi menjaga kebaikan semua kaum, rakyat sejahtera dan dapat hidup dengan harmoni, aman, makmur dan menjadikan negara terhebat di persada antarabangsa," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Majlis Pemimpin Bersama Rakyat dan Pelancaran Jentera Pilihan Raya Umum (PRU) Parlimen Kuantan di sini hari ini.

Majlis turut dihadiri Pengerusi Barisan Nasional (BN) Pahang yang juga Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob, Presiden MCA yang juga Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Pengerusi BN Kuantan Datuk Wan Adnan Wan Mamat serta Timbalannya Datuk Seri Abdul Hamid Mohd Nazahar.

Lebih 8,000 pemimpin, ahli parti komponen BN dan rakyat membanjiri Dataran Kemunting sejak jam 12 tengah hari menyambut kehadiran Najib dengan sorakan dan laungan ‘Hidup BN’dan ‘Negaraku Malaysia’.

Najib dalam pada itu meminta semua anggota parti BN menyerahkan kepadanya berhubung soal pemilihan calon BN yang akan bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) yang ditentukan dengan bantuan pucuk pimpinan negeri termasuk menteri besar dan pemimpin bahagian.

“Ada kala keputusan itu memihak kepada kita, ada kala tak memihak… tetapi lihatlah ia sebagai pengorbanan dalam perjalanan yang lama… selagi ada kuasa dan boleh membantu, kita bantulah perjuangan kerana banyak lagi cara kita boleh berbuat demikian

“Yang lebih penting kita dapat dirikan kerajaan yang kukuh, stabil, kuat, dihormati dan disegani oleh dunia… Jadi, sebab itu, serahlah kepada saya, saya akan cuba fikir yang sebaiknya untuk BN,” katanya.

Sementara itu Najib turut meminta pengundi di Kuantan supaya tidak lagi mudah terpedaya dengan dakyah pembangkang menjelang PRU14 seperti yang pernah dilakukan pada PRU13 berkenaan soal kilang Lynas.

“Setelah projek ini berjalan satu penggal pilihan raya, kita nak tanya pada pembangkang, kenapa tak bangkit soal Lynas lagi, mungkin sebab ia telah diikitraf selamat oleh Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA).

“Maka jelaslah apa yang dikatakan sebelum ini adalah satu pembohongan, dan sekarang ada satu pembohongan baharu, iaitu kita hendak menjual kedaulatan negara apabila membuat projek Taman Perindustrian Kuantan Malaysia-China (MCKIP).

“… kita dah letih dengan pembohongan mereka, kita nak pelaburan kerana apabila ada pelaburan kita ada pekerjaan yang membolehkan aktiviti ekonomi berlaku yang akan menguntungkan banyak pihak. Jadi jangan terpedaya dengan helah pembangkang,” katanya.

-- BERNAMA