UMNO tidak pernah menyimpang daripada matlamat asal perjuangan, cuma pendekatan dan kaedahnya berbeza untuk disesuaikan dengan kepimpinan masa kini.

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee berkata, UMNO tetap memperjuangkan kepentingan dan masa depan orang Melayu dan dalam masa yang sama menjunjung kukuh syariat Islam.

"Agama Islam yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan menjadi teras kepada perjuangan UMNO berasaskan kepada semangat nasionalisme.

"Tidak timbul bahawa UMNO di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak telah jauh menyimpang daripada matlamat asal parti.

"Tuduhan pembangkang bahawa UMNO sudah lari daripada perjuangan asalnya adalah tidak benar sama sekali, sekadar retorik menjelang PRU ke-14," tegasnya dalam catatan terbaharu di laman blog umnobahagiancheras.blogspot.my

Beliau menyangkal sekeras-kerasnya tuduhan pembangkang kononnya Datuk Seri Najib telah lari daripada matlamat asal perjuangan UMNO.

Syed Ali menyifatkan tuduhan tersebut bagi mengelirukan perhatian rakyat terutama orang Melayu.

Ini kata beliau, berikutan 'kebanjiran' parti-parti politik yang terlalu ghairah untuk berkuasa dan sebahagiannya pula adalah serpihan daripada UMNO.

"Parti politik seperti cendawan inilah yang sengaja memutarkan isu lapuk kerana terdesak dan kehabisan modal politik,"

"Kerana itu, UMNO perlu bergerak selari dengan anjakan masa kini dan terpaksa melalui perubahan dan pendekatan untuk disesuaikan dengan peredaran zaman.

"Sekarang era pentadbiran Najib, sudah semestinya berlaku perbezaan dari segi corak dan gaya kepimpinan terdahulu," tegasnya yang juga Setiausaha UMNO Wilayah Persekutuan.

Katanya, untuk membandingkan corajk kepimpinan sekarang dengan yang terdahulu adalah tidak adil.

"Kepimpinan terdahulu juga terdedah dan terjebak dengan pelbagai kelemahan dan kepincangan, tetapi ianya tidak dipolitikkan.

"Sehubungan itu, untuk membandingkan baik buruk seseorang pemimpin masa kini dan masa lalu adalah terlalu subjektif.

"Beberapa Perdana Menteri terdahulu pun ada kesilapan dan kelemahannya, tetapi sebagai ahli UMNO kita melihat perkara itu sebagai lumrah dan tidak wajar dijadikan modal politik," jelasnya.

Bagaimanapun katanya, UMNO tetap bergerak atas landasan demokrasi dengan mendahulukan kepentingan orang Melayu sepertimana asal penubuhannya lebih 70 tahun lalu.

"Perubahan kepada corak pendekatan dan gaya kepimpinan tersebut kadangkala tidak disenangai oleh pihak tertentu," ujarnya.

Beliau memberitahu, ada sesetengah pihak berasakan kepimpinan Najib tidak selari dengan citarasa mereka menyebabkan pelbagai tuduhan dilemparkan terhadap UMNO.

Syed Ali berkata, kepimpinan UMNO masa kini perlu bergerak pantas sejajar selari era perubahan politik global dengan generasi muda sebagai majoriti pengundi.

"Najib perlu melakukan sesuatu dasar walaupun dianggap tidak popular untuk menjamin kepentingan Melayu dan umat Islam tidak tergugat.

"Kadangkala tindakan Najib terlalu drastik, ini yang barangkali menyebabkan ada pihak kecewa dan berasa sakit hati," tegasnya.

Dalam perkembangan berkaitan, Syed Ali menyelar tindakan parti rasis, DAP yang cuba campur tangan dalam pembentangan Rang Undang-Undang 355 (RUU 355) yang dibentangkan Presiden PAS, Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang.

Katanya, DAP cuba menggagalkan cadangan pindaan tersebut dengan sokongan beberapa pemimpin Melayu yang berada di blok pembangkang.

"DAP sepatutnya tidak perlu campur tangan kerana RUU 355 tidak menyentuh kepentingan dan kedudukan bukan Islam di negara ini," tegasnya.

Beliau yang merupakan bekas senator selama dua penggal menegaskan tentangan DAP terhadap RUU 355 itu membuktikan parti itu sebagai anti Islam.

Justeru beliau turut mempersoalkan bagaimana pemimpin Melayu dalam PKR, AMANAH dan PPBM boleh bersekongkol dengan DAP.