Dalam pada itu, seorang warga emas, Zaharah Kasan, 79, berkata penambahbaikan yang dibuat oleh SPR itu memudahkan warga emas sepertinya melaksanakan tanggungjawab untuk mengundi.

"Memang baguslah tidak perlu tunggu lama jadi kita boleh balik rumah cepat," katanya.

SPR sebelum ini mengumumkan beberapa penambahbaikan dalam PRK kali ini termasuk mewujudkan dua saluran bagi pengundi berumur 60 tahun ke atas, dan menambah saluran mengundi di pusat-pusat mengundi yang mempunyai jumlah pemilih yang ramai.

Sebanyak 21 saluran baharu diwujudkan bagi mengelakkan jumlah pengundi terlalu ramai di satu-satu saluran, menjadikan keseluruhannya 109 saluran berbanding 88 saluran pada PRU14, 9 Mei lalu.

SPR turut menambah satu lagi petak mengundi menjadikan keseluruhan tiga petak di kesemua 109 saluran mengundi, di mana tiga orang boleh mengundi pada satu-satu masa.

PRK itu menyaksikan pertembungan tiga penjuru antara calon PKR Mohd Zawawi Ahmad Mughni, calon BN Datuk Lokman Noor Adam dan calon Bebas K. Murthy.

Kekosongan kerusi DUN Sungai Kandis adalah berikutan kematian penyandangnya, Mat Shuhaimi Shafiei akibat kanser limfoma pada 2 Julai lepas.

-- BERNAMA