Perikatan Nasional (PN) perlu mengadakan tinjauan pendapat umum untuk menentukan parti mana paling layak menjadi calon di kawasan kerusi bertindih yang didakwa milik UMNO, Pas atau Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) kelak.

Pengarah Pusat Pengajian Perangsaraf Media dan Informasi (CMIWS) Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Prof Datuk Dr Ismail Sualman menegaskan, ia strategi selepas perbincangan meja bulat pemimpin utama parti dan kerjasama secara konsensus dalam kalangan komponen terlibat.

"Sebagai contoh kerusi A dahulunya adalah kawasan UMNO, tetapi kali ini ada dua tiga parti di situ yang juga bertanding dalam satu gabungan di bawah PN, di situ ada orang Bersatu, ada orang Pas, ada pemimpin dan juga ahli-ahli UMNO, jadi bagaimana sepatutnya?

"Satu tinjauan atau survey perlu dibuat dahulu, baru kita dapat kenal pasti betul-betul itu kehendak pengundi, ia tak boleh hanya ditentukan oleh pemimpin sebab ditakuti nanti jika pemimpin sahaja menentukan calon, bukan kehendak pengundi, mungkin PN akan kalah," katanya ketika dihubungi di sini, pada Rabu.

BACA: Bahang PRU sudah terasa, MPT Bersatu mula bincang pembahagian kerusi

BACA:
Jangan jadi parti toksik dalam PN - Srikandi Bersatu WP

PN sebelum ini dilihat seharusnya lebih awal bersedia memuktamadkan pembahagian kerusi masing-masing bagi menghadapi PRU15.

Langkah itu memastikan kerjasama antara Bersatu, UMNO dan Pas kekal utuh selain dalam haluan sama sebagai jaminan untuk terus mentadbir negara pada penggal selepas PRU-15.

Dalam pada itu kata Dr Ismail, semua parti di dalam PN perlu berlapang dada dalam isu berkenaan selain membuang tanggapan kerusi tetap yang dimiliki sejak turun temurun tidak boleh diubah.

Jelasnya, perbincangan itu juga harus selari norma baharu politik yang memfokuskan kepada kemenangan dalam PRU15.

Paling penting ujarnya, PN perlu mendapatkan kepercayaan dan soladiriti keutuhan dalam gabungan itu sendiri.

"Jangan tunjukkan percakaran dan tuduh menuduh dalam satu parti yang akan mengundang rasa curiga serta tidak percaya pemimpin dan pengundi.

"PN perlu menjaga reputasi dan sentiasa dekat di hati rakyat dalam track record yang dilakukan, pengendalian kes COVID-19 menjadi tiket terbaik PN untuk rakyat memberi sokongan kepada mereka," katanya.

Sebelum ini, seorang Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu memberitahu, desas desus mengenai pilihan raya umum semakin kencang apabila isu pembahagian kerusi mula dibincangkan dalam mesyuarat parti itu pada Selasa.

Katanya, hasil keputusan mesyuarat berkenaan akan diperhalusi lagi sebelum dibawa ke mesyuarat rundingan dengan Pas dan UMNO pada tarikh yang akan ditentukan kelak.