Kerjasama UMNO dan Pas bakal diperkukuhkan lagi dengan bentuk yang lebih rasmi selepas mementerai satu piagam kerjasama, tidak lama lagi.

Menurut Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa, draf piagam tersebut yang kini dalam peringkat akhir penelitian oleh jawatankuasa tertinggi kedua-dua parti dijangka dimeterai selepas Hari Raya Aidilfitri nanti.

“Jadi sekarang, pimpinan UMNO dan Pas merasakan elok dibuat secara lebih rasmi, jadi pucuk (pimpinan) tertinggi, presiden kedua-dua parti minta ditubuhkan jawatankuasa induk untuk bekerjasama dan membentuk jawatankuasa teknikal yang diurusetia oleh saya dan Datuk Takiyuddin (Hassan),” ujar beliau.

Tambah Annuar, pengesyoran draf telah dibuat untuk membentuk piagam bersama, dan perkara itu sedang dikemukakan kepada peringkat tertinggi masing-masing.

“Dengan adanya kerangka taawun bertulis ini, ia akan menjadikan lebih teratur, bukan hanya di peringkat nasional, peringkat negeri, sampailah ke peringkat bahagian-bahagian,” ujar beliau.

Beliau berkata demikian ketika menghadiri Program Pemuda dan Puteri Cakna Asnaf Peringkat Parlimen Ketereh di Kota Bharu, hari ini.

Sebagai rekod, UMNO dan Pas menjalinkan kerjasama secara terbuka khususnya dalam menghadapi pilihan raya kecil selepas kekalahan Barisan Nasional pada PRU14 lalu.